با حضور دانشجویان المپیادی داخل کشور و استعدادهای برتر حوزه کشاورزی برگزار شد؛

نخستین نشست زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

۱۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۶ کد : ۴۷۳۲۲ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۶۶
نخستین نشست سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برای ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک استان با حضور دانشجویان المپیادی داخل کشور و استعدادهای برتر حوزه کشاورزی و رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب، وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور ، امروز ۱۳ مرداد ماه در جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.
نخستین نشست زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این نشست با اشاره به شعار «جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران» گفت: در سال های اخیر در هر استانی متناسب با پتانسیل ها و ظرفیت های موجود، ماموریتی به جهاددانشگاهی استان واگذار شده و در خراسان جنوبی نیز عمده فعالیت های پژوهشی ما بر حوزه گیاهان دارویی و به ویژه سه محصول عناب، زرشک و زعفران معطوف شده است.

وی با اشاره به لزوم حضور پررنگ دانشجویان در جهاددانشگاهی، گفت: کلید توفیق در انجام بسیاری از اقدامات در این نهاد، دانشجویی بودن و حضور فعالانه دانشجویان در جهاد دانشگاهی بوده است و این وظیفه ماست که محیطی برای حضور دانشجویان نخبه و نوآور در جهاد دانشگاهی فراهم کنیم؛ به گونه ای که جهاد دانشگاهی را بخشی از محیط زندگی خود بدانند و در قبال اعتلای آن احساس مسئولیت کنند.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه دانشجو باید نوآور باشد، بیان کرد: جهاددانشگاهی نه تنها در نوآوری، بلکه در نوآور پروری نیز پیشرو بوده است و در سال های اخیر از طریق فعالیت در حوزه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی موجبات پرورش نوآوران را فراهم آورده است.

دکتر ابراهیمی با اعلام عزم جهاد دانشگاهی استان برای تبدیل این واحد به زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک استان در جهاددانشگاهی، این زیست بوم را فرصت مناسبی برای بهره مندی از نوآوران حوزه کشاورزی و ایجاد بستری برای عملیاتی کردن ایده های فناورانه و نوآورانه دانست.

سرپرست جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اینکه صرفا تولید علم منجر به حل مشکلات استان در محصولات استراتژیک نخواهد شد، تاکید کرد: دوران دانشجویی فرصتی منحصر به فرد برای تبدیل شدن دانشجویان به افراد نوآور است و فرصت های شغلی پیش روی دانشجویانی که از این فرصت برای معرفی خود بعنوان فردی صاحب ایده، خلاق و نوآور به جامعه استفاده نمایند، بسیار بیشتر خواهد بود.

دکتر ابراهیمی در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب با جهاد دانشگاهی استان، بر حمایت از مشارکت دانشجویان نخبه کشاورزی استان در فعالیت های علمی و اجرایی این کانون تاکید کرد.

مهندس محسن پویان، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب با اشاره به اینکه استان دارای محدودیت هایی از لحاظ اقلیمی و جوی است، گفت: این محدودیت ها فرصتی را فراهم آورده است که گیاه با افزایش تولید متابولیت های ثانویه بعنوان یک مکانزیم دفاعی در داروسازی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب بیان کرد: در قرن حاضر تحقیقات وسیعی روی گیاهان دارویی انجام شده و کشف داروهایی با ماده مؤثر طبیعی افق‌های جدیدی را پیش روی پژوهشگران و داروسازان گشوده است.

پویان ادامه داد: توجه به دانش بومی مردم محلی در مورد گیاهان دارویی منجر به شناسایی و ثبت اطلاعات ارزشمندی در مورد خصوصیات، رویشگاه‌ها، مواد مؤثره و نیازهای اکولوژیکی گیاهان دارویی هر منطقه شده و به حفظ و استفاده صحیح این ذخایر ارزشمند کمک شایانی می‌کند.

وی بیان کرد: در واقع کاربرد گیاهان دارویی به‌عنوان دارو برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها حاصل دانش بومی و تجربه سالیان دراز مردم بومی یک منطقه است؛ جمع‌آوری اطلاعات در شرف فراموشی و انجام مطالعات علمی در این زمینه علاوه بر حفظ این دانش بومی می‌تواند در شناخت پتانسیل‌های بالقوه منطقه و تولید داروهای گیاهی جدید کارگشا باشد.

رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب با اشاره به وجود سه محصول مزیت دار عناب، زرشک و زعفران، افزود:  از زرشک 64 مورد استفاده بالینی در دانش بومی منطقه ثبت شده است که از این تعداد، 12 تا 14 مورد در کشور های دیگر در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

 وی ادامه داد: تعامل دانشجویان نخبه کشاورزی با جهاد دانشگاهی با رویکرد بهره برداری از این فرصت منحصر به فرد از جمله اقداماتی است که مورد حمایت کانون هماهنگی زرشک و عناب نیز قرار خواهد گرفت.

دانشجویان استعداد برتر و المپیاد کشاورزی حاضر در این جلسه نیز با استقبال از حضور در جهاد دانشگاهی و همکاری با این نهاد، بر آمادگی خود برای تشویق سایر دانشجویان به مشارکت در برنامه های زیست بوم نوآوری گیاهان دارویی استراتژیک جهاد دانشگاهی تاکید کردند.

گزارش تصویری این نشست را اینجا مشاهده کنید

text to speech icon