دغدغه های برگزار کنندگان همایش ملی عناب:
نگذاریم عناب هم برود
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، کاشت عناب ، به عنوان یکی از محصولات بومی خراسان جنوبی با قدمتی چند هزار ساله یکی از راه های کسب درآمد کشاورزان استان است. خراسان جنوبی تولید کننده 96 درصد عناب کشور می باشد و کیفیت عناب این منطقه، در دنیا منحصر به فرد است. با این حال اخیرا دغدغه هایی از جمله از دست رفتن مرکزیت میوه عناب از این استان همچون آن چه بر سر زعفران خراسان جنوبی آمد، مطرح شده است. در همین راستا جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در صدد برآمده تا اولین همایش ملی عناب را اردیبهشت 98، با هدف حفظ این میوه پرخاصیت و رونق بهره وری اقتصادی و تجاری از آن برگزار کند.
پیرو این موضوع محسن پویان دبیر همایش ملی عناب، لیلا محمودی مسئول کمیته اشتغال و ارزیابی و راغ آرا دبیر اجرایی همایش مهمانان روزنامه آوای خراسان جنوبی بودند.
توجه استان های دیگر به عناب
محسن پویان دبیر همایش ملی عناب و مدیر دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی، با بیان این که محصولات راهبردی خراسان جنوبی هر کدام به نحوی در فرآیند اشتغال زایی مردم منطقه اهمیت دارند، خاطرنشان کرد: مطابق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی ، اقتصاد جمع کثیری از خانواده های بهره بردار از این محصولات، به عناب، زعفران و زرشک وابسته است. به گفته وی هنگامی که خراسان جنوبی مرکزیت زعفران را از دست داد، به همان نسبت اشتغال زایی مرتبط با این محصول نیز کاهش پیدا کرد. وی هشدار داد: اکنون همین اتفاق برای عناب نیز در حال رخ دادن است، زیرا بیشتر استان های کشور همچون مرکزی، سمنان، استان های غربی و شمال کشور متوجه خواص و بهره برداری از میوه و درخت عناب شده و شروع به کشت ان کرده اند، حتی این موضوع رویکردی بین المللی پیدا کرده است.
افزایش بهره وری اقتصادی و تجاری از محصول عناب، هدف همایش است
دبیر همایش ملی عناب، این دغدغه ها در جهاد دانشگاهی به ویژه در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی را منجر به تصمیم گیری برای برگزاری همایش ملی عناب عنوان کرد و گفت: در این همایش علاوه بر پرداختن به مسائل علمی مرتبط با کاشت، داشت و برداشت عناب ، حرکت برای افزایش بهره وری اقتصادی و تجاری از محصول عناب مد نظر و هدف است. پویان از شناسایی پژوهشگران فعال در این زمینه و تمامی افرادی که به صورت تئوریک (علمی) و پراتیک(عملی) روی عناب در سراسر کشور کار کردند، سخن گفت و افزود: این افراد در همایش حضور خواهند داشت تا در رسیدن به اهداف خود بیشتر موفق باشیم. وی از پرداختن به مسائل علمی مرتبط با عناب همچون داروسازی، پزشکی و دامپزشکی، کشاورزی و منابع طبیعی، فرآوری صنایع غذایی و برندسازی نیز در کنار اهداف دیگر، خبر داد و یادآور شد: دو هفته گذشته در جلسه با دکتر زینلی مجری طرح ملی گیاهان دارویی ، 12 محصول فرآوری شده عناب همچون باسلوق، شکلات و سرکه عناب که برای اولین بار تهیه شده بود را ارائه کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
مدیر دهکده گیاهان دارویی خراسان جنوبی با تاکید بر این که جنس این همایش، با همایش های دیگر ایران فرق دارد، ادامه داد: در کمیته علمی همایش ملی عناب، از دانشگاه و دانشکده کشاورزی تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه سمنان، دانشگاه بیرجند ، دانشگاه آزاد بیرجند، دانشگاه سیستان و بلوچستان ، پژوهشکده گیاهان دارویی تهران، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دکتر طهماسبی و دکتر خاوازی از معاونان وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل ها و مراتع، دانشگاه کرمانشاه و اعضای علمی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور مرتبط با حوزه کشاورزی حضور دارند.
دشت های قزوین زیر کشت عناب !
پویان، همایش ملی عناب را برای نگهداشت و توسعه این محصول ضروری، اما ناکافی دانست و تصریح کرد: همایش برای حفظ عناب و حداقل، داشتن توان رقابت با استان های دیگر بسیار مهم است ، اما از آنجایی که در دشت های قزوین با تنش تقریبا جهش زایی روی عناب کار می کنند، باید زمینه ای فراهم شود تا در حفظ محصول نه فقط به لحاظ کمی، بلکه کیفی موفق عمل کنیم. به گفته وی در این راستا ، کمک دانشگاه ها، جهادکشاورزی، منابع طبیعی و همه محققان، تجار و بنکداران این حوزه بسیار ضروری است تا با فعالیت مستمر ، به اهداف مان برسیم.
با وجود کیفیت بالای عناب استان، نانی بر سر سفره کشاورز نیامده است
لیلا محمودی مسئول کمیته اشتغال و ارزیابی همایش ملی عناب نیز با اشاره به این که خراسان جنوبی تولید کننده انحصاری عناب در ایران است، ادامه داد: برخلاف این که کارشناسان ذیربط بر کیفیت این محصول صحه می گذارند اما این کیفیت و مطلوبیت نانی را بر سر سفره کشاورزان نیاورده است.
وی به تولید 5 هزار و 200 تن عناب سال گذشته در استان، اشاره کرد و افزود: با این حال مدرکی دال بر این که افزایش تولید، منجر به تجارت و نان آوری شده باشد، نداریم. به گفته وی این ظرفیت استان مغفول مانده، به گونه ای که بیش از 90 درصد آن داخل استان به روش های مختلف مصرف می شود و بخش محدودی از آن غیر رسمی از استان خارج می شود.
مسئول کمیته اشتغال و ارزیابی همایش، دیگر چالش این محصول را ، نبود امکان عرضه عناب تازه در کشور دانست و گفت: عناب تازه به دلیل کیفیت ، طعم و مزه بازار پسند تر است اما فقط برای مدت کوتاهی می توان آن را در بازار عرضه کرد. محمودی با بیان این که اگر می توانستیم ماندگاری آن را افزایش دهیم، بازارهای عرضه را نیز داشتیم، اضافه کرد: در فرآوری عناب نیز ، نه در خراسان جنوبی و نه در کشور جدی کار نشده است.
وی از تولید عناب چین با کیفیت و مطلوبیت پایین تری سخن گفت و افزود: در این کشور برای عناب ده ها برند فعال در بازارهای تجاری و بین المللی ثبت کرده اند، هر استانی برند خاص خود را دارد و هر منطقه روی یک ویژگی خاص عناب کار کرده است.
نمایشگاه ویژه فرآورده های عناب در کنار همایش
محمودی در ادامه سخنانش به خروجی همایش با هدف کمک به توسعه اقتصادی منطقه متمرکز بر عناب، اشاره کرد و یادآور شد: همایش فقط علمی دوای درد این محصول نیست و کوشش می کنیم به اعتلای جایگاه عناب بپردازیم، در همین راستا همزمان با همایش ملی عناب، نمایشگاه ویژه فرآورده های عناب راه اندازی خواهد شد. به گفته وی از تمام تولید کنندگان فرآورده های این محصول که نیمه صنعتی و صنعتی، موفق به عرضه در بازار شده اند، دعوت کردیم تا مسئولان ببینند از عناب چه فرآورده هایی می توان بدست آورد.، این گونه قطعا انگیزه ای برای پرداختن بیشتر به عناب به وجود خواهد آمد و کشاورز نیز با جدیت بیشتری این موضوعات را دنبال می کند.مسئول کمیته اشتغال و ارزیابی همایش به راه اندازی کارگاه هایی کاملا کاربردی همچون آموزش روش های کشت نوین برای کشاورزان ، چگونگی افزایش بهره وری و عملکرد کشت و روش های نگهداری و خشک کردن عناب اشاره و اضافه کرد: همچنین نشست هایی علمی تخصصی با محوریت اقتصاد کشاورزی و بازار عناب برپا خواهند شد.
تلاش برای ثبت برند عناب خراسان جنوبی قبل از برگزاری همایش
محمودی، یکی از اهداف همایش را ترویج فرهنگ مصرف عناب دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری در کشور موارد مصرف این محصول را نمی شناسند و ما نیز در سطح ملی کاری برای توسعه مصرف نکرده ایم. وی با بیان این که قصد داریم مردم ایران را با کاربردها و خواص عناب آشنا کنیم، یادآور شد: در این راستا تیمی از گرافیست ها و انیمیشن سازها را جمع آوری کرده تا با بازاریابی محتوایی برای معرفی عناب و کاربردهای آن به شکل کلیپ ، تصویر و متن نوشته فعالیت کنند.
مسئول کمیته اشتغال و ارزیابی همایش از مهم ترین برنامه های جهاددانشگاهی ثبت برند عناب به نام استان و رونمایی از آن در همایش عنوان کرد و گفت: در کنار همایش فراخوانی برای ایده های نوآورانه که قابلیت شتابدهی به کار را دارند نیز داریم.
طراحی لوگوی عناب استان با هدف معرفی در کشور
«حسین راغ آرا» دبیر اجرایی همایش ملی عناب نیز با تاکید بر این که برنامه ما در این راستا کوتاه مدت نبوده و و همایش هم صرفا علمی نیست، عنوان کرد: در همایش ملی عناب قصد داریم محققان از سراسر کشور را گردهم آوریم تا با بحث و گفتگو به توسعه محصول عناب برسیم. وی از چالش های پیش رو را معرفی درست عناب در کشور دانست و گفت: به همین جهت در کمیته اجرایی، لوگویی برای معرفی ویژگی های عناب طراحی شد که در این لوگو خواص عناب همچون مقدار زیاد ویتامین c، مزیتی که برای قلب و کاهش فشار خون دارد، شادابی ، سلامتی و نشاط و خاصیت ضدسرطانی آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان بالا، کامل نمایش داده شده است.