رییس جهاددانشگاهی در نخستین جشنواره پژوهش‌های برتر حوزه تعاون تاکید کرد:

آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی/ تقدیر از برگزیدگان

۲۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۸ کد : ۲۸۲۲۷ پژوهشی
تعداد بازدید:۶۰۹
رییس جهاددانشگاهی با ابراز خرسندی از همکاری نزدیک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: قطعا تلاش می‌کنیم این اعتماد را با انجام کار خوب پاسخ دهیم.
آمادگی جهاددانشگاهی برای توسعه همکاری‌ با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی/ تقدیر از برگزیدگان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، اختتامیه نخستین جشنواره ملی پژوهش‌های برتر حوزه تعاون باهدف معرفی و تقدیر از آثار پژوهشی منتخب این حوزه با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  و حضور مجازی استانداران سراسر کشور امروز (28 بهمن‌ماه) در مجموعه فرهنگی رفاهی تلاش برگزار شد.

دکتر طیبی در این جشنواره که با همکاری جهاددانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اندیشکده تعاون برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: خرسند هستیم که در جهاددانشگاهی همکاری نزدیکی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه‌های مختلف داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که رسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار مستلزم نگاه علمی در برنامه‌ریزی و نگاه فناورانه یا کاربردی کردن علم در بحث اجرا و به‌ویژه توسعه اقتصادی کشور است، افزود: بسیار خوشبختیم که در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم آقای شریعتمداری و هم معاونان ایشان در انجام وظایف وزارتخانه‌ای خود این نگاه علمی را  دارند. همچنین ما خوشحال هستیم که در جهاددانشگاهی، همکاری بسیار نزدیکی در حوزه‌های مختلف با این وزارتخانه داریم.

وی با اشاره به همکاری جهاددانشگاهی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت: در بحث مشاغل خانگی، با یک نگاه علمی که بازار کار را برای افرادی که در خانه کار می‌کنند تضمین کند کار را با وزارت تعاون آغاز کردیم و این پروژه بسیار موفق پیش می‌رود.

دکتر طیبی ادامه داد: همچنین در موضوع توانمندسازی جامعه و حاکمیت با همکاری این وزارتخانه اقدام به افتتاح مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کرده‌ایم.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه تعاون رکن مهمی در اقتصاد به شمار می‌آید و علاوه بر این‌که در توزیع عدالت منابع در کشور مهم است، می‌تواند سرمایه‌های خرد مردم را جمع کند، ادامه داد: در حوزه تعاون نیز با توجه به گستردگی این عرصه و در راستای ماهیت ترویجی این بخش، اندیشکده‌ای با عنوان اندیشکده تعاون با همکاری مشترک جهاددانشگاهی و وزارت تعاون و کار تاسیس‌ شده است و ما قطعا تلاش خواهیم کرد با توسعه فعالیت‌ها در زمینه‌های ذکر شده این اعتماد را با انجام کار خوب پاسخ دهیم.

جهاد دانشگاهی امروز در همه‌ی عرصه‌ها نقش‌آفرینی می‌کند
در این مراسم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: از نقش ارزشمند جهاد دانشگاهی و تلاش‌های ارزشمند دکتر طیبی در عهده‌داری این مسئولیت مهم تشکر می‌کنم. جهاد دانشگاهی امروز در همه‌ی عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرینی می‌کند. از همراهی این نهاد با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در دوران تصدی‌گری خودم تقدیر و تشکر می‌کنم. در جایگاه مهم‌تری باید به استحضار مردم برسانیم که بسیاری از کارهایی که ما انجام می‌دهیم با همکاری‌ها و همراهی‌های جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد.

شناسایی ۵۳۵ مرکز علمی، استاد و پژوهشگر در حوزه تعاون
دکتر زهرا نقی‌زاده سرپرست جهاددانشگاهی واحد دانشگاه الزهرا(س) نیز در آیین اختتامیه این جشنواره در سخنانی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در سال جاری که با همکاری جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جاری انجام پذیرفت، افتتاح اندیشکده تعاون و به دنبال آن رصد اساتید و مراکز علمی دانشگاهی فعال در حوزه تعاون بود که موفق شدیم ۵۳۵ مرکز علمی، استاد و پژوهشگر در این عرصه را شناسایی کنیم و با آن‌ها وارد تعامل شویم.

وی افزود: نوعی خلأ در حوزه تعاون میان علم و عمل وجود داشت و این بود که دانشگاه‌ها مدعی بودند پژوهش‌های آن‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر نهاد‌ها این موضوع را مطرح می‌کردند که دغدغه‌ها و مسایل مورد نیاز آن‌ها موضوع کار‌های پژوهشی نیست. بر همین اساس و برای یافتن راه‌حل مناسب در راستای رفع این خلأ، اندیشکده تعاون راه‌اندازی شد.

دکتر نقی‌زاده ادامه داد: طی جلساتی با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری اندیشکده، به این نتیجه رسیدیم که یک جشنواره با موضوع تعاون برگزار شود و به این منظور پژوهش‌های سال‌های اخیر شناسایی و مورد تقدیر قرار بگیرند تا انگیزه‌ای برای ارتباط با دستگاه‌های اجرایی باشد. با این هدف از بهار امسال شروع کار جشنواره پژوهش‌های برتر حوزه تعاون در چهار بخش کتاب، طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه و مقاله آغاز و فراخوان جشنواره منتشر شد و از دانشگاهیان درخواست کردیم آثار نگارش شده خود در پنج سال اخیر با موضوع تعاون را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) گفت: بر این اساس تعداد ۴۱ کتاب، ۱۹۰ طرح پژوهشی، ۷۶ پایان‌نامه و ۲۶۲ مقاله و مجموعا ۵۷۳ اثر در حوزه تعاون به دبیرخانه جشنواره واصل شد که با سه مرحله داوری، ۶۴ اثر که بیشترین امتیاز را داشتند به مرحله انتخاب ۱۰ اثر برتر راه یافتند و امروز ۱۰ اثر برگزیده مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

حمید آماده دبیر علمی نخستین جشنواره پژوهش‌های برتر حوزه تعاون نیز در سخنانی بابیان این‌که این جشنواره بهانه‌ای برای تعامل بهتر فعالان حوزه تعاون و پژوهشگران بوده است، اظهار کرد: اقتصاد به‌طور متوالی در حال تحول و تغییر و خدمات و فعالیت‌های جدید در حال ارایه است و بخش تعاون هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: از دهه ۹۰ به بعد تمامی نهاد‌های اجرایی و علمی این مساله را مورد پذیرش قرار داده‌اند که توان تعاونی‌ها بیش از گذشته شده است و به‌عنوان پیشران‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند، اما این امر مستلزم ارتباط نزدیک و تعاملی با پژوهشگران این عرصه است که امید است راه‌اندازی اندیشکده تعاون به برقراری این ارتباط مؤثر کمک کند.

در بخشی از این مراسم، تعدادی از استانداران کشور به‌صورت برخط و طی آیین افتتاح پروژه‌های استانی به ایراد سخن پرداختند.

تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی پژوهش‌های برتر حوزه تعاون
گفتنی است، اهداف اصلی نخستین جشنواره ملی پژوهش‌های برتر حوزه تعاون؛ معرفی و تقدیر از آثار پژوهشی (شامل مقالات، کتاب، طرح، پایان‌نامه) منتخب حوزه تعاون بود و از جمله اهداف فرعی آن می‌توان به تشویق پژوهشگران و صاحب‌نظران علاقه‌مند به حوزه تعاون، بسترسازی برای تحقیق و پژوهش در حوزه تعاون، ارج نهادن و حمایت از ایده‌های نوین در حوزه تعاونی‌ها، ایجاد انگیزه میان پژوهشگران فعال حوزه تعاون، اطلاع از آخرین دستاوردهای علمی و عملیاتی حوزه تعاون در ایران، زمینه‌سازی برای نهادینه‌سازی پژوهش در عرصه تعاون و شبکه‌سازی بین پژوهشگران و مدیران حوزه تعاون و... اشاره کرد.

پس از چندین نوبت ارسال فراخوان و اطلاع‌رسانی گسترده جشنواره در سطح دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، ادارات و سازمان‌های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ستاد و شهرستان‌ها در نهایت ۵۷۳ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد 174 اثر در مرحله اول داوری موردپذیرش داوران قرار گرفت و وارد مرحله داوری شد که درنهایت با توجه به نظرات کمیته داوران و کمیته عملی در 4 بخش کتاب، مقاله، پایان‌نامه و طرح پژوهشی 1 کتاب، 3 پایان نامه، 3 طرح و 3 مقاله از بین آثار ارسالی انتخاب شدند.

text to speech icon