اساسنامه مرکز اطلاع رسانی بازارکار
کلیات:
به منظور تحقق بخشی از وظایف جهاددانشگاهی مندرج در اساسنامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی مبنی بر مشارکت در توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشتغال و ایجاد فضای مناسب جهت تبادل اطلاعات در بازارکار کشور "مرکز اطلاع رسانی بازارکار" توسط جهاددانشگاهی تأسیس میگردد.
ماده 1 - هدف
اهداف تأسیس مرکز اطلاع رسانی بازارکار به شرح ذیل است:
1-1 کمک به توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی در کشور
1-2 انتقال تجارب کارآفرینان در سطوح مختلف به منظور توسعه فرهنگ کارآفرینی
1-3 کمک به ایجاد فضای مناسب جهت تبادل فکر وارائه تجارب متخصصان ، کارشناسان و کارآفرینان
1-4 معرفی منابع مختلف کشور جهت ایجاد اشتغال به ویژه منابع اقتصادی و تسهیلات ارائه شده به منظور کمک به کارآفرینان و کارجویان
1-5 انعکاس خبرها وگزارش های مربوط به فضای کار و اشتغال در کشور به منظور ایجاد امید و نشاط در نسل جوان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی و ایجاد الگوهای مناسب
1-5 معرفی امکانات وزمینه های فعالیت در بخش غیر دولتی به منظور تشویق و ترغیب فعالیت در این بخشها و کمک به سیاستهای دولت در اجرای اصل 44
1-7 معرفی تجارب بین المللی در زمینه کارآفرینی و اشتغال
1-8 معرفی مشاغل موجود درکشور و ارائه مطالب مربوط به آنها متناسب با نیازدانش آموزان و دانشجویان
1-9 کمک به کارجویان، به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به منظور استفاده از فرصتهای شغلی موجود درجامعه
1-10 ارائه امکانات به کارفرمایان به منظور معرفی فرصتهای شغلی ایجاد شده توسط آنها به کارجویان؛
ماده 2- وظایف:
2-1 ایجاد زیرساختهای مختلف جهت اطلاع رسانی در بازارکار نظیر انتشار نشریه، تارگاه اینترنتی ، امکانات مخابراتی نظیرتلفن گویا و سیستم پیام کوتاه و دیگر تسهیلات مشابه به منظور انجام اطلاع رسانی مناسب به کارآفرینان ، کارفرمایان و کارجویان
2-2 جمع آوری و تهیه خبر، گزارش، انجام گفت وگو و برگزاری میزگرد و کارگاه های تخصصی به منظور کسب و ارائه اطلاعات لازم در جهت دستیابی به اهداف مندرج در ماده یک
2-3 بررسی و تحقیق در بازارکار و مبادله اطلاعات با سایر مراکز کشور و انعکاس نتایج به دست آمده با روشهای مناسب
2-4 شناخت و معرفی کارآفرینان به منظور انعکاس دستاوردها و چالش های این گروه و الگوسازی مناسب
2-5 تهیه بانک اطلاعاتی از کارجویان و همچنین دریافت فرصتهای شغلی از کارفرمایان و منابع اطلاع رسانی دیگر و ارائه این اطلاعات در نشریه و دیگرسازوکارهای اطلاع رسانی به منظور کاهش هزینههای تبادل نیرو در جامعه
2-6 انتشار و پخش منابع مکتوب مناسب جهت استفاده کارآفرینان ،کارفرمایان و کارجویان
2-7 برگزاری نمایشگاهها، کارگاهها و همایشهای تخصصی مرتبط با موضوع فعالیت مرکز ویاهمکاری جهت برگزاری این نمایشگاهها، کارگاهها و همایشها و شرکت درآنها به منظور معرفی دستاوردهای مرکز
2-8 برقراری ارتباطات بین المللی و استفاده ازمنابع اطلاعاتی مرتبط با کارآفرینی واشتغال خارج ازکشور به منظور بهره گیری از اطلاعات و تجارب موجود در جهان
ماده 3 - ارکان مرکز :
3-1 شورای سیاستگذاری مرکز
3-2 رییس مرکز
ماده 4- شورای سیاستگذاری مرکز[1]
ترکیب شورای سیاستگذاری مرکز به قرار ذیل است:
4-1 رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان به عنوان رئیس شورا
4-2 رییس مرکز اطلاع رسانی بازار کار (دبیر شورا)
4-3 یک نفر از کارشناسان و دست اندرکاران فعالیتهای کارآفرینی و اشتغال در کشور (با اولویت کارشناسان و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
4-4 دو نفر از اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی که دارای سابقه و تجربه لازم در زمینه فعالیتهای مطبوعاتی و اشتغال و کارآفرینی می باشند.
تبصره 1: احکام اعضای موضوع بندهای 3-4 و 4-4 به پیشنهاد رییس مرکز ، تأیید رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان و با حکم رییس جهاددانشگاهی برای مدت دو سال صادرگردیده و انتصاب مجدد اعضا بلامانع می باشد.
ماده 5- وظایف و اختیارات شورای سیاستگذاری :
5-1 بررسی و تصویب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مرکز براساس برنامههای توسعه مصوب هیأت امناء جهاددانشگاهی
5-2 نظارت برعملکرد مرکز
5-3 بررسی و پیشنهاد بودجه سالانه مرکزجهت ارائه به هیات امناء
5-4 بررسی وتایید گزارش سالانه و عملکردمالی مرکز جهت ارائه به مراجع ذیربط
5-5 پیشنهاد تغییراساسنامه مرکز به هیات امناء جهاددانشگاهی
5-6 تصویب آییننامه داخلی شورای سیاستگذاری واعمال هرگونه تغییردرآن در چارچوب این اساسنامه
ماده 6- رییس مرکز [2]:
رییس مرکز از میان اعضای هیات علمی جهاددانشگاهی که درزمینه فعالیت مرکز دارای سابقه باشد توسط رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان به رییس جهاددانشگاهی پیشنهاد و پس از تصویب هیات امنا با حکم رییس جهاددانشگاهی برای مدت دوسال منصوب خواهد شد. تمدید مسئولیت رییس مرکز برای دوره های بعدی بلامانع است.
ماده 7- وظایف رییس مرکز :
7-1 اداره کلیه امور مرکز اطلاع رسانی بازارکار برطبق اساسنامه وبرمبنای مصوبات شورای سیاستگذاری
7-2 تهیه و تنظیم برنامههای کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت مرکز وارائه آن به شورای سیاستگذاری؛
7-3 تهیه و تنظیم بودجه سالانه وارائه به شورای سیاستگذاری
7-4 استخدام ، انتصاب ، انفصال ، ارتقاء و پرداخت حقوق و مزایای اعضاء مرکز بر طبق مقررات وضوابط جهاددانشگاهی و مصوبات شورای سیاستگذاری
7-5 صدوراحکام براساس تشکیلات مصوب هیات امناء جهاددانشگاهی
7-6 افتتاح حساب ریالی دربانک ها و موسسات اعتباری برطبق مقررات جهاددانشگاهی
7-7 تهیه و ارائه گزارش عملکرد سالانه و ارائه آن به شورای سیاستگذاری
7-8 امضای اسناد مالی واداری و اوراق تعهدآور درچارچوب آییننامه مالی و معاملاتی جهاددانشگاهی
7-9 نظارت برحسن اجرای وظایف مسوولان و مدیران مرکز وایجاد هماهنگی لازم بین آنها
7-10 اخذ تسهیلات از بانک ها، صندوق های قرض الحسنه و سایرشرکت ها و موسسات
7-11 انجام سایر امور اداری و مالی بر طبق اساسنامه و آییننامههای مصوب جهاددانشگاهی
ماده 8- مقررات مالی :
مرکز از نظرمقررات مالی و معاملاتی مشمول آییننامه مالی و معاملاتی جهاددانشگاهی است.
ماده 9- منابع مالی :
9-1درآمدهای ناشی ازارائه کلیه فعالیتهای مرکز
9-2 جذب کمک های بلاعوض سازمان های دولتی، خصوصی، تعاونی، اشخاص حقیقی و حقوقی درچارچوب مقررات جهاددانشگاهی
9-3 اخذ تسهیلات ازبانک ها ، موسسات مالی اعتباری مجاز
9-4 استفاده ازمنابع داخلی جهاددانشگاهی
9-5 درآمد ناشی از فروش اموال مازاد، اسقاطی یا تبدیل آنها
ماده 10- مدت فعالیت مرکز:
مدت فعالیت مرکز نامحدود است.
ماده 11- محل فعالیت :
محل اصلی فعالیت مرکز شهر تهران است و مرکز میتواند با تصویب شورای سیاستگذاری نسبت به ایجاد شعبه یا سرپرستی در سایرشهرها اقدام نماید.
ماده 12- تغییردراساسنامه:
هرگونه تغییردر مفاد این اساسنامه به پیشنهاد رییس مرکز، تایید شورای سیاستگذاری و باتصویب هیاتامنای جهاددانشگاهی امکانپذیراست.
ماده 13- این اساسنامه در13 ماده و 1 تبصره در یکصدوپنجمین جلسه هیات امناء جهاددانشگاهی درتاریخ 31/2/87 به تصویب رسید و از زمان تصویب قابل اجراست.
[1] و [2]- اصلاحیه بر اساس مصوبه یکصد و سی و دومین جلسه هیات امنا مورخ 09/07/1393 که طی شماره 93/12645/ص مورخ 22/07/1393 از سوی ریاست جهاددانشگاهی به مرکز اطلاع رسانی بازار کار ابلاغ شد.