به همت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی؛

کتاب راهنمای کاربردی گیاهان دارویی منتشر شد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۹ کد : ۶۳۷۶ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۲۵۷
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از انتشار کتاب "راهنمای کاربردی گیاهان دارویی" توسط پژوهشگران مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی خبر داد.
کتاب راهنمای کاربردی گیاهان دارویی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان ، گفت: انسان امروزی به دنبال تطابق و سازگاری با فرهنگ و تمدن حاکم بر زندگی خود است که برگرفته از شیوه‌های جدید، تغییر آداب و رسوم، تغییر باورها و تعاریف پذیرفته شده جدید است و آرزوی زندگی طبیعی از اهداف مهم او به شمار می‌آید اما این به معنای بازگشت به قبل نبوده بلکه به معنی سازگاری با طبیعت و همسو شدن با آن است.

وی افزود: در این فرآیند مسئله اساسی تندرستی و سلامتی انسان، نوع تغذیه و استفاده از مواد طبیعی در پایداری نسبی این سلامتی است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی‌های کبدی، بیماری‌های پوستی، افسردگی، عوارض ناشی از کمبود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها از جمله تهدیدات مهم زندگی و سلامتی انسان امروز به شمار می‌آید.

پویان اظهار کرد: امروزه گیاهان دارویی و استفاده از خواص دارویی و غذایی آن رویکردهای جهانی پیدا کرده که توجه بیش از حد جوامع بشری را به دنبال داشته است.

وی افزود: گیاهان دارویی در تامین سلامت انسان‌ها از اهمیت خاصی برخوردارند تا جایی که سازمان بهداشت جهانی نقش این گیاهان را در صنعت داروسازی سرنوشت‌ساز تلقی کرده است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان در راستای فعالیت‌های پژوهشی خود سعی بر آن دارد که کاربردهای درمانی و غذایی گیاهان دارویی را با شیوه‌های ساده تبیین کند.

پویان ادامه داد: در این راستا کتاب "راهنمای کاربردی گیاهان دارویی" توسط پژوهشگران مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به رشته تحریر در آمده است و سعی دارد تا با زبانی ساده و در عین حال گویا به ارائه نتایج حاصل از پژوهش‌های علمی در زمینه گیاهان دارویی پرکاربرد بپردازد.

وی افزود: این کتاب سعی دارد تا علاوه بر قشر دانشگاهی عموم افراد جامعه نیز از مطالب آن بهره مند شوند، ذکر سایر اسامی هر گیاه و ارایه فهرستی از صفحات کتاب که این اسامی در آن‌ها درج شده‌اند، سبب تسریع در دسترسی خوانندگان به اطلاعات مرتبط با هر گیاه دارویی می‌شود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی بیان کرد: از طرفی با توجه به اینکه بسیاری از گیاهان دارویی دارای اسامی متعددی هستند که در برخی موارد با گیاه دیگری تقارن اسمی دارند و ممکن است به اشتباه توسط افراد مورد استفاده قرار گیرند، استفاده از این کتاب در جلوگیری از بروز چنین اشتباهاتی بسیار سودمند خواهد بود.

پویان یادآور شد: امید است این اثر علمی بتواند در ارتقاء دانش عمومی استفاده از گیاهان دارویی موثر واقع شود.

 

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی کتاب راهنمای کاربردی گیاهان دارویی