به منظور حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیکی و زیستی استان انجام گرفت؛

اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برای همکاری با حفاظت محیط زیست استان

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۳ کد : ۴۸۷۴۰ آموزشی
تعداد بازدید:۷۰۴
سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در ذخیره سازی نمونه های زیستی گونه های جانوری و گیاهی حائز اهمیت و در خطر انقراض، زمینه های همکاری دو سازمان را گسترده و حائز اهمیت خواند .
اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برای همکاری با حفاظت محیط زیست استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ، دکتر مهدی ابراهیمی سرپرست جهاددانشگاهی استان امروز، 22 شهریورماه در دیدار با مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی زمینه های گسترش همکاری‌های فی مابین را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی ضمن اشاره به توانمندی و ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در ذخیره سازی نمونه های زیستی گونه های جانوری و گیاهی حائز اهمیت و در خطر انقراض، زمینه های همکاری دو سازمان را گسترده و حائز اهمیت خواند .

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه سازمان محیط زیست و مرکز ملی ذخیر زنتیک جهاددانشگاهی با هدف همکاری در زمینه شناسایی، حفاظت و احیای منابع ژنتیکی، ارتقا دانش و آگاهی طرفین در زمینه حفاظت از منابع ژنتیکی، بر نقش واحدهای استانی جهاد دانشگاهی و سازمان محیط زیست در تحقق اهداف این تفاهم نامه اشاره کرد.

وی با تاکید بر اهمیت ایجاد آگاهی از اهمیت محیط زیست در جامعه گفت: حفاظت از محیط زیست تنها وظیفه یک سازمان نیست و این ثروت آیندگان باید با هم افزایی همه دستگاه ها و همکاری مردم حفظ و صیانت شود.

ابراهیمی با اشاره به استقبال رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیک از مشارکت واحد خراسان جنوبی در تحقق مفاد این تفاهم نامه ملی افزود: جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی آمادگی دارد علاوه بر برگزاری دوره های آموزشی برای ذخیره سازی نمونه های سلولی و گیاهی، عقد قراردادهای پژوهشی دانش بنیان و تالیف و چاپ کتب و منابع علمی و آموزشی لازم برای حفظ گونه های حفاظت شده استان را نیز در دستور کار قرار دهد.

اسدالله حاتمی، مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی نیز گفت: بیش از 13 درصد از خاک استان معادل 2006213 هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می شود که بیش از هزار گونه گیاهی و ۳۳۱ گونه جانوری شامل ۵۰ گونه پستاندار، ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه خزنده و ۳ گونه دوزیست در زیستگاه‌های استان پراکنده اند.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت های جهاددانشگاهی و به ویژه استعدادهای نخبگان می تواند در حفاظت از محیط زیست نقش مهم و بسزایی داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی افزود:  اقدامات دانش بنیان و پژوهش محور در همه عرصه ها به ویژه حوزه محیط زیست مورد تاکید است و با انجام تحقیقات زیست محیطی، مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار هموار می شود.

حاتمی یادآور شد: باید از ظرفیت جهادانشگاهی حداکثر استفاده را داشته باشیم تا بتواند با ارائه طرحهای پژوهشی کارآمد نقش مهمی در حل مشکلات زیست محیطی ایفا کند.

text to speech icon