تلاش رسانه‌ای برای ترویج اهدای خون

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۱ کد : ۴۷۶۲۷ فرهنگی
تعداد بازدید:۴۴۹
سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: مشارکت موثر مردم خراسان جنوبی در انتقال خون نشان می‌دهد که تلاش رسانه‌ها و افزایش سطح آگاهی می‌تواند در افزایش آمار اهداء کنندگان خون و نجات جان انسان‌ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
تلاش رسانه‌ای برای ترویج اهدای خون

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی و مدیر مسئول خبرگزاری ایسنای استان در بازدید مدیر انتقال خون استان از خبرگزاری ایسنا به مناسبت هفته خبرنگار،  گفت: در خبرگزاری ایسنا همواره سعی کرده‌ایم به فرموده مقام معظم رهبری، اخبار خوب، مفید و امیدبخش منتشر کنیم.

وی با بیان اینکه اگر احساس کنیم سازمانی عملکرد تاثیرگذاری در خدمت رسانی به مردم دارد به صورت ویژه به انتشار فعالیت‌ها و خدمات آنان می پردازیم، افزود: اهداف مشترک جهادانشگاهی و انتقال خون استان می‌تواند به توسعه همکاری‌ها و اعتلای هر دو  نهاد کمک کند.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از بخش‌های اثربخش جهاددانشگاهی، بانک خون بندناف است، بیان کرد: اکنون بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در استان ذخیره سازی شده که طبق مطالعات بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف درمان می‌شوند.

وی با اعلام آمادگی ایسنا برای همکاری موثر و مداوم با سازمان انتقال خون استان تصریح کرد: مشارکت موثر مردم خراسان جنوبی در انتقال خون نشان می‌دهد که تلاش رسانه‌ها و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به ابعاد مختلف این موضوع و از جمله پیچیدگی‌های فنی مربوط به نگهداری و انتقال خون می‌تواند در افزایش آمار اهداء کنندگان خون و نجات جان انسان‌ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

افزایش اهدای خون؛ نیازمند فرهنگ سازی رسانه‌ای 

کامبیز مهدی‌زاده اظهار کرد: امسال افزایش آمار اهدای خون توسط بانوان استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر میانگین اهدای خون توسط بانوان در کشور کمتر از پنج درصد گزارش شده در حالی که این آمار در استان خراسان جنوبی ۶.۴ درصد است، افزود: در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۴۶۴ مورد اهدای خون توسط بانوان انجام شده که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۲۸۸ مورد بوده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت مراکز خون‌گیری در شهرهای بیرجند، طبس و قاین، تصریح کرد: شاخص اهدای خون در کشور ۲۴ نفر به ازای هر هزار نفر است و این شاخص در استان خراسان جنوبی به ازای هر هزار نفر ۲۶ نفر بوده که بالاتر از میانگین کشوری است.

مهدی زاده یادآور شد: فرهنگ سازی رسانه‌ای نقش بی بدیلی در افزایش آمار اهداکنندگان، رشد اهداکنندگان مستمر و ترغیب برای اهدای خون توسط بانوان دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به دلیل بی اطلاعی و یا ترس از اهدای خون، به این امر مبادرت نمی‌ورزند که آگاهی رسانی رسانه نقش مهمی در فرآیند بهتر اهدای خون توسط افراد دارد، افزود: در خصوص اعتبارات  باید گفت به تناسب پراکندگی شهرها در استان خراسان جنوبی توزیع نشده و این امر بر خدمات رسانی تاثیر می‌گذارد.

ضرورت تشکیل تیم علمی خبری در حوزه اهدای خون 

سپیده قلندری اسفدن، سردبیر ایسنا و و مدیر اداره هنر و رسانه جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست بر ضرورت تشکیل تیم علمی برای انتشار مقالات حوزه اهدای خون و اثرات آن در رسانه تاکید کرد و گفت: قطعا اگر در این زمینه به گونه‌ای علمی عمل شود، شاهد افزایش آمار اهداکنندگان خواهیم بود چراکه اکنون ترس ناتشی از ناآگاهی مانع از اهدای خون توسط بسیاری از افراد می‌شود.

وی بر اثربخشی خیرین سلامت تاکید کرد و یادآور شد: رسانه می‌تواند سهم مهمی در رفع شبهات و ابهامات در حوزه اهدای خون داشته و فهم عمومی را در این زمینه افزایش دهد؛ بنابراین خبرگزاری ایسنا آمادگی برگزاری نشست‌های تخصصی را در این حوزه دارد.

text to speech icon