زنیان؛ موثر در کاهش چربی خون

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۴ کد : ۳۲۱۸۶ پژوهشی
تعداد بازدید:۶۲۳
عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که زنیان برای کاهش چربی خون اثربخش است، اظهار کرد: این گیاه به عنوان دارو برای ناراحتی های گلو و سرفه اثربخش است، سوءهاضمه را برطرف می کند و برای درمان درد معده مفید است.
زنیان؛ موثر در کاهش چربی خون

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر ساره حسینی با اشاره به این‌که زنیان را با نام‌هایی چون انیسون بری، کمون حبشی، اجوان، اسپرکای، خرد دانه و نام محلی اجقو می‌شناسند، گفت: طبیعت این گیاه گرم و خشک است و در ساخت مشمع های ضد درد کاربرد دارد. زنیان از جمله گیاهان زراعی خراسان جنوبی به شمار می‌آید. این گیاه به‌صورت محصول فرعی در باغات و مزارع اطراف کشت اصلی پرورش می‌یابد و از محصولات مهم این استان است

وی با اشاره به این‌ که زنیان برای درمان اسهال مفید است، بیان کرد: کوبیده آن به عنوان دارو برای ناراحتی های معده و کبد مفید و به عنوان دارو برای ناراحتی های گلو و سرفه اثربخش است، سوءهاضمه را برطرف می کند و برای درمان درد معده مفید است.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که، از زنیان به عنوان ادویه و نگه دارنده مواد غذایی استفاده می شود، ادامه داد: از این گیاه در تهیه پودر کاری، بیسکویت و ترشیجات استفاده می شود، خاصیت ضد کرم دارد، ضد اسپاسم و مقوی و محرک است و خاصیت ضد میکروب دارد.

دکتر ساره حسینی با بیان این‌که دانه زنیان برای کاهش وزن کاربرد دارد، ادامه داد: برای کاهش چربی خون اثربخش است، برای درمان تومورهای شکمی مفید است. همچنین مصرف یک قاشق چای خوری دانه گیاه مخلوط با شیر و مصرف آن تا  ۴0روز در کاهش قند خون اثربخش است و مصرف نصف استکان عرق زنیان بعد از غذا از نفخ و ترشی معده جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: مصرف زنیان برای گرم مزاجان توصیه نمی شود و در صورت لزوم باید به مقدار کم و به همراه گیاهانی که طبیعت سرد دارند مصرف شود.

text to speech icon