میوه ای کوچک، اما موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن/ عناب؛ آجیل شفابخش

۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۶ کد : ۲۹۲۸۹ پژوهشی
تعداد بازدید:۷۳۰
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت عناب دارای خواصی مانند کاهنده فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، پاکسازی و سم زدایی خون، سم زدایی کبد و کبد چرب، موثر بر سلامت پوست و مو، کاهنده استرس و اضطراب است و به عنوان آجیل عید می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
میوه ای کوچک، اما موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن/ عناب؛ آجیل شفابخش

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، عناب به عنوان مروارید سرخ کویر  میوه منحصر به فرد و استراتژیک خراسان جنوبی است،. به طوری که  ۹۸ درصد آن در استان خراسان جنوبی کشت می‌شود.، نتایج مطالعات فیتوشیمیایی بر روی میوه عناب منجر  به شناسایی آلکالوئیدها، فلاونوئیدها، تانن ها، آمینواسیدها، پلی ساکاریدها ، استرول ها و ساپونین های مختلفی شده است.

دکتر طیبه شاهی، عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: میوه عناب بر حسب وزن خشک دارای حدود 5% پروتئین، 0.37 چربی، %2.26 خاکستر، %81.6 کربوهیدرات و %8.4 فیبر خام است و علاوه بر این دارای ویتامین های A، B2  و C  و نیز مقادیر قابل توجهی کلسیم و آهن می باشد. به دلیل وجود مقادیر زیاد ویتامین c  تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

وی ادامه داد: عناب به دلیل وجود  ترکیبات موثره  منحصر به فرد دارای خواص فوق العاده زیادی است، به طوری که در طب سنتی چین از آن به عنوان میوه زندگی نام می برند و به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب سنتی ایران است و از ان به عنوان یک ملین و تصفیه کننده خون نام برده شده است.

به گفته دکتر شاهی،  به دلیل وجود  مواد لعابی فراوان جهت درمان سرفه، سرماخودرگی و گلودرد موثر است.

 عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: سایر ترکیبات شامل فلاونوئیدها و پلی فنل ها  و ویتامین A و C  به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی انتی اکسیدانی مانند، پلی‌فنول‌ها دارای خاصیت سم زدایی داشته و برای دفع سموم در هوای الوده موثر است.   

دکتر شاهی با اشاره به اینکه مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی موجود در میوه عناب بر روی سلامت پوست موثر بوده  و باعث نرم و درخشان شدن آن شده و از تیرگی پوست جلوگیری می کند، بیان کرد:  عناب همچنین دارای خواصی مانند کاهنده فشار خون، تقویت سیتم ایمنی بدن، پاکسازی و سم زدایی خون، سم زدایی کبد و کبد چرب، موثر بر سلامت پوست و مو، کاهنده استرس و اضطراب است.

وی با بیان اینکه میوه عناب خشک به عنوان غذا، افزودنی غذایی، طعم دهنده و در انواع داروهای گیاهی به دلیل ارزش تغذیه ای خاص مورد استفاده قرار گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر نیز در استان خراسان جنوبی نه تنها به عنوان یک آجیل در میان وعده های روزانه استفاه می شود بلکه به ان عنوان یک داروی گیاهی مورد توجه بسیاری قرار دارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی  یادآور شد: میوه عناب به دلیل میزان کم  رطوبت  در ان بافت ان سفت و ترد  است و می توان قبل از مصرف ان را در اب خیساند یا در داخل پارچه خیس چند ساعت قرار داد تا بافت ان بسیار مطلوب گردد. عناب دارای طعم شیرین در کنار سایر اجیل ها که اکثرا شور هستند می تواند طعم مطلوبی را ایجاد کند.

گفتنی است، جهت خرید بی واسطه عناب مرغوب خراسان جنوبی می توانید به سایت بیرناب www.birnab.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 05632219101 تماس حاصل نمایید.

text to speech icon