در رویداد کارآفرینی ملی هم نت؛

جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خوش درخشید

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۳ کد : ۲۷۷۱۹ پژوهشی
تعداد بازدید:۷۵۶
تیم مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در رویداد کارآفرینی ملی هم نت از بین ۲۱ شرکت کننده، موفق به کسب رتبه دوم شد.
جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خوش درخشید

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، رویداد کارآفرینی ملی هم نت با هدف همکاری، مشکل گشایی، نوآوری، توانمندسازی در چهار محصول عناب، زرشک، زعفران، انار پنجشنبه، ۱۶ بهمن ماه توسط دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد.
محورهای رویداد در بخش های فراخوان ایده ، طرح در تولید بهینه محصولات(کاشت،داشت،برداشت)، ایده های فناورانه درفرآوری محصولات دارویی و داروهای گیاهی، ایده های برتر در صادرات و برندینگ، دیجیتال مارکتینگ و بازار بوده است.
تیم مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی به سرپرستی حسین راغ آرا مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با نام شبکه بیرناب و با شعار خلق ثروت از مزیت در این رویداد شرکت کرد.
حسین راغ آرا با بیان این سوال که آیا حل مشکلات پیش رو از عهده یک کشاورز، یک مخترع، یک تولید کننده فرآورده یا یک فروشنده برمی آید؟، به معرفی شبکه بیرناب پرداخت.
مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در بیرناب فقط به دنبال فروش نیستیم، اظهار کرد: آموزش و مشاوره، تحقیق و توسعه، حمایت از ایده های فناورانه، بورس محصولات استراتژیک، بانک جامع اطلاعات محصولات از مهمترین بخش های تشکیل دهنده شبکه و سایت birnab.ir است.
به گفته راغ آرا،  ارائه آموزش و مشاوره های عمومی و تخصصی در زمینه کاشت، داشت، برداشت، فرآوری، فروش، ایجاد مشاغل خانگی و ...، اجرای پژوهش های کاربردی با هدف حل مشکلات پیش رو تولید، فرآوری، بازاریابی و صادرات در جهت ایجاد ارزش افزوده،حمایت از ایده های فناورانه در جهت دستیابی به دانش فنی ثبت اختراع و تولید محصول، ایجاد دسترسی به طیف وسیعی از تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، صاحبان سرمایه، مسئولان کشور و محققان به اطلاعات موثق در زمینه محصولات از مهمترین اهداف شبکه بیرناب است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در ادامه اشاره ای به مشکلات احصاء شده از دل بازار در خصوص سه محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران داشت و گفت: فروش عناب تازه سود بیشتری دارد اگر ماندگاری آن بیشتر شود، به طور متوسط در هر تن عناب خشک حداکثر 100 کیلو عناب باکیفیت می توان جداسازی نمود، هنوز همه عناب و خواص آن را نمی شناختند.
راغ آرا افزود:  از دیگر مشکلات احصا شده می توان به این موارد که، در زمان حمل و نقل زرشک و با افزایش دمای هوا مرسوله دچار کرم زدگی می شد، بعد از خروج زرشک از سردخانه محصول به شدت تغییر رنگ داده و افت کیفیت پیدا می کرد، کشاورزان آموزش حداقلی خشک کردن زعفران را نمی دانند و با خشک کردن زعفران بر روی روزنامه و انتقال سرب به روی زعفران امکان صادرات محصول خود را از دست می دهد، اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بیرناب تلفیقی از سنت و فناوری است که موانع رسیدن مشتری به محصول سالم را از بین برده است، افزود: با بیرناب راهی برای توسعه تجارت الکترونیک و صادرات محصولات کشاورزی استان گشوده شده است.
مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: این مجموعه تاکنون بر روی مواردی، چون بررسی عوامل ماندگاری بیشتر عناب و زرشک و رسیدن به بسته بندی مطلوب برای انتقال محصولات طلایی خراسان جنوبی گام برداشته و در مراحل بعدی در هر زمانی که مشکلی را در کشاورزی استان احساس کرد که سد راه صادرات و تولید باکیفیت و در نتیجه فروش و سودآوری بیشتر است، با بهره‌گیری از توان پژوهشی جهاددانشگاهی، حل خواهد کرد.
گفتنی است، تیم بیرناب در بین 21 شرکت کننده از سراسر کشور با ارائه طرح شبکه بیرناب (شبکه منسجم جهت اتصال بین کشاورز، تحقیقات و بازار است و ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، تولید فرآورده و فروش برای کشاورز و حذف واسطه ها و برقراری ارتباط مستقیم بین خریداران و فروشندگان محصولات استراتژیک) موفق به کسب رتبه دوم شد .

text to speech icon