در جهت ارزش افزوده حداکثری؛

دو طرح کاربردی دیگر در مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی استان کلید خورد

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۵ کد : ۲۷۴۱۲ پژوهشی
تعداد بازدید:۶۵۰
در راستای اهداف مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان، دو طرح "تولید پوشش خوراکی با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب در ترکیب با بسته بندی اتمسفر اصلاح جهت ماندگاری و حفظ کیفیت زرشک تازه" و "تولید پوشش خوراکی ضد میکروبی از پوست انار جهت افزایش زمان ماندگاری عناب تازه تحت شرایط خلا و اتمسفر اصلاح شده" با کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و توسط محققان مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اجرا می شود.
دو طرح کاربردی دیگر در مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی استان کلید خورد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر مهدی ابراهیمی، مدیر گروه تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در راستای اهداف مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان، دو طرح "تولید پوشش خوراکی با عصاره گلبرگ زعفران و عصاره عناب در ترکیب با بسته بندی اتمسفر اصلاح جهت ماندگاری و حفظ کیفیت زرشک تازه" و "تولید پوشش خوراکی ضد میکروبی از پوست انار جهت افزایش زمان ماندگاری عناب تازه تحت شرایط خلا و اتمسفر اصلاح شده" با کارفرمایی سازمان جهاد کشاورزی استان و توسط محققان مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اجرا می شود.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کشورها، بخشی از محصولات کشاورزی اکثراً به علت فرآیندهای اکسیداسیونی و حمله میکروارگانیسم­ها در طی زمان انبارداری از بین رفته و میوه ها در طول فرآیند برداشت و نگهداری دچار آلودگی می­شوند.

مدیر گروه تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: هرچند استفاده از ترکیبات شیمیایی باعث کنترل رشد و گسترش پاتوژن­ها در بسیاری از محصولات می­شود ولی تاثیرات نامطلوبی بر مصرف کننده و محیط زیست دارند.

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه استفاده از بسته بندی اصلاح شده و خلا و نگه­داری تحت شرایط کنترل شده باعث تأخیر در کاهش کیفیت و افزایش زمان ماندگاری میوه های تازه می­شود، افزود: همچنین روش نوین استفاده از پوشش های خوراکی طبیعی به عنوان حامل های طیف وسیعی از ترکیبات مانند آنتی اکسیدان ها، ترکیبات تغذیه ای و ترکیبات ضدمیکروبی جهت نگهداری میوه های تازه مورد استفاده قرار می­گیرند.

وی ادامه داد: از جمله منابع بسیار خوب جهت تولید پوشش های خوراکی برای اهداف مختلف، استفاده از ضایعات و فراورده های جانبی حاصل از فرآوری محصولات کشاورزی می باشد که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است. روش بسته بندی های اصلاح شده در ترکیب با پوشش خوراکی باعث کاهش سرعت تنفس، تأخیر در نرم شدن و رسیدگی و کاهش فعالیت عوامل بیماری زا شده و کارایی این دو روش نوین را نسبت به زمانی که به تنهایی مورد استفاده قرار گیرند، افزایش می­دهد.

مدیر گروه تولید و فرآوری مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: اجرای این دو طرح پژوهشی علاوه بر استفاده از ضایعات دو محصول استراتژیک زعفران و انار که شامل گلبرگ زعفران و پوست انار می شود، در معرفی عناب و زرشک تازه به سایر استان های کشور و ایجاد بازارهای جدید داخلی و خارجی برای این محصولات نیز اثر گذار خواهد بود.

دکتر ابراهیمی یادآور شد: از سال 1394 تاکنون مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی با هدف کمک به تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک استان خراسان جنوبی اقدام به اجرای ده ها طرح تحقیقاتی نموده است که از جمله نتایج آن می توان به بهبود فرآیند زراعت و تولید محصولات استراتژیک، معرفی محصولات غذایی و مکمل های دارویی جدید و فراسودمند از عناب، زرشک و زعفران، تولید منابع علمی و ثبت چندین عنوان اختراع اشاره کرد.

text to speech icon