بررسی زمینه‌های همکاری مشترک جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی در خراسان جنوبی

۲۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۲۶ کد : ۲۴۷۱۱ عمومی
تعداد بازدید:۶۶۲
طی نشستی، زمینه‌های همکاری مشترک دو نهاد جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی در خراسان جنوبی بررسی و برای گام‌های بعدی برنامه‌ریزی شد.
بررسی زمینه‌های همکاری مشترک جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی در خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جلال الدین صادقی، رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی امروز، 25 آبان ماه در نشست با رییس بسیج سازندگی استان با تاکید بر بهره گیری از پتانسیل‌های منطقه گفت: جهاددانشگاهی نهادی است فرهنگی، پژوهشی و آموزشی که در راستای بارورسازی پتانسیل‌ها و مزیت‌های هرمنطقه فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به پژوهش‌های این نهاد برای بهره‌گیری از مزیت‌های بومی، افزود: به عنوان مثال مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی پژوهش های کاربردی در این حوزه را تا رسیدن به ارائه فرآورده هایی با ارزش افزوده حداکثری انجام می¬دهد. 

صادقی ضمن اشاره‌ای کوتاه به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی ازجمله خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا،سازمان دانشجویان، مرکز افکارسنجی، مرکز امام و انقلاب، سازمان گردشگری دانشجویان، سازمان انتشارات، افزود: در خراسان جنوبی تعداد زیادی دانشجو مشغول به تحصیل هستند و از این تعداد عده بسیاری غیربومی بوده که در مرکز گردشگری دانشجویان ایران سعی داریم پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان را به این دانشجویان معرفی کنیم تا آنان نیز سفیران این معرفی در استان‌های خود باشند.

وی با بیان اینکه در اردوی ایران مرز پرگهر که یکی از برنامه‌های فرهنگی جهاددانشگاهی است نیز دانشجویان با ظرفیت‌ها گردشگری استان آشنا می‌شوند، تصریح کرد: در مرکز امام و انقلاب جهاددانشگاهی نیز قصد داریم آرمان‌های انقلاب را به دانشجویانی که در آن زمان نبوده‌اند و از امکانات، توانمندی‌ها و پتانسیل ایران آگاهی ندارند، بشناسانیم.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی، نیز با هدف شناسایی، آموزش و توانمندسازی افراد در راستای ایجاد مشاغل خانگی و اتصال به پشتیبانان استانی و ملی به عنوان تضمینی برای فروش محصولات با تکیه بر پژوهش‌های مشخص این نهاد و نظارت و کارفرمایی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجراست.

صادقی ادامه داد: نهادهایی چون جهاددانشگاهی و بسیج سازندگی می‌توانند با روش‌های سهل الوصول و ساده این فعالیت‌ها را پیش ببرند.

وی با تاکید بر بهره گیری از طرح‌ها و ایده‌های کشورهای موفق، افزود: زیرساخت‌ها باید برای سرمایه گذاری در استان فراهم شود.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تأکید بر انجام فعالیت‌های مشترک با بسیج سازندگی، تصریح کرد: در سطح ملی صندوق قرص الحسنه دانشجویی فعال است و در این راستا می‌بینیم که بسیج سازندگی نیز فعالیت‌هایی همسو دارد؛ بنابراین فعالیت این دو نهاد هم پوشانی داشته و می‌توانیم در کنار بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر به اهداف مشترک برسیم.

شناسایی خلاهای آموزشی با نیازسنجی 

مجتبی ابراهیمی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: با شیوع کرونا یکی از اولین مجموعه‌هایی بودیم که کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی خود را به صورت مجازی شکل دادیم.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، تصریح کرد: سعی کرده‌ایم این دوره‌ها به گونه‌ای باشد که مورد استقبال جامعه هدف قرار گیرد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر شناسایی خلاهای آموزشی در جهادانشگاهی، ادامه داد: به دنبال برگزاری دوره‌هایی هستیم که دانشجویان فارغ التحصیل بتوانند مهارت‌های شغلی مورد نیاز را کسب کنند.

ابراهیمی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی با نگاه به اشتغال، افزود: دوره‌های آموزشی این نهاد براساس سلایق و گرایش جامعه هدف شکل می‌گیرد و این گرایش‌ها از طریق نظرسنجی‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شناسایی می‌شود.

وی بیان کرد: در همین راستا و براساس نیازسنجی مجوز اولین و تنها مرکز آموزش بانوان و خانواده در جهاددانشگاهی را اخذ کردیم.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۷۵۰ دوره مصوب داریم و مازاد بر آن هر دوره‌ای که احساس کردیم می‌توانیم اجرا کنیم به اجرا درآورده‌ایم، اظهار کرد: در حوزه اشتغال از ایده‌های نو مرتبط با حوزه کاری خود حمایت می‌کنیم.

ابراهیمی با تاکید بر اهمیت بهره گیری از ایده‌های کسب و کار در جهاددانشگاهی، ادامه داد: اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از اقدامات ارزشمند در زمینه اشتغال است که توسط سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال این نهاد به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان تسهیل گر در این طرح فعالیت می‌کند، افزود: در این طرح مشاغل مزیت دار شهرستان‌های استان احصا شده و افراد متقاضی ثبت نام می‌کنند؛ در فاز دوم به این افراد آموزش‌های رایگان کسب و کار و کارآفرینی تخصصی ارائه می‌شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در فاز سوم جهاددانشگاهی وظیفه دارد که مشاغل مختلفی که مزیت دار هستند را به شکل شبکه‌ای جمع آوری کرده و به بازاریابی و برندسازی محصولات مشاغل خانگی کمک کند.

از بهینه‌سازی گیاهان دارویی تا جلوگیری از رشد آسیب‌های اجتماعی

لیلا محمودی، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در دو زمینه فعالیت، تولید و بهینه‌سازی گیاهان دارویی با تاکید بر عناب، زرشک و زعفران و آسیب‌های اجتماعی از معاونت پژوهش و فناوری جهاد داشگاهی کشور با توجه به پتانسیل‌ها و نیازمندی‌های منطقه مجوز فعالیت دریافت کرده است.

وی افزود: در حوزه آسیب‌های اجتماعی سعی کرده‌ایم با اجرای طرح‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌ها، همایش‌ها و مسابقات آموزش‌های لازم را به جامعه هدف ارائه دهیم.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک و راه‌اندازی سایت بیرناب، تصریح کرد: طبق بررسی که توسط محققان جهاددانشگاهی استان صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که در این سال‌ها کشاورزان و متولیان کشاورزی استان از جمله سازمان جهادکشاورزی به صورت مطلوب عمل کرده و حجم تولید محصولات خوب است، اما نهادی که به صورت علمی بر فرآورده‌ها و ایجاد ارزش افزوده و فروش محصولات تمرکز کند تا سود و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورز و استان شود، شکل نگرفته است که در این زمینه تصمیم گرفتین در فروش همپای کشاورز شویم.

محمودی اظهار کرد: به زودی قرار است مرکز مشاوره روانشناسی جهاددانشگاهی به نام "به روان" در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به حل معضلات اجتماعی راه‌اندازی شود.

رییس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: در حوزه فعالیت‌های توانمندسازی و اشتغال و کمک به تجاری سازی لازم است با چارچوب‌های جهاددانشگاهی آشنا شده و زمینه فعالیت و تفاهم جدیدی فراهم شود تا بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل مجموعه جهاددانشگاهی ببریم.

مهدی هنری، رییس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی نیزاظهار کرد: در حوزه اشتغال تفاهم نامه‌هایی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف به امضا رساندیم.

وی افزود: جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی است که با کار در حوزه مشاغل خانگی و خرد می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد چراکه این فعالیت‌ها از جنس فعالیت‌های بسیج سازندگی است.

رییس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های توانمندسازی و اشتغال و کمک به تجاری سازی لازم است با چارچوب‌های جهاددانشگاهی آشنا شده و زمینه فعالیت و تفاهم جدیدی فراهم شود تا بتوانیم از ظرفیت و پتانسیل مجموعه جهاددانشگاهی ببریم.

هنری ادامه داد: در بحث بسیج سازندگی یکی از فعالیت‌هایی که تعریف شد و محور فعالیت‌های اصلی حوزه اشتغالزایی، اقتصاد مقاومتی و کمک به اشتغال و توانمندسازی جوامع روستایی و کارآفرینی است.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر کاری را با آموزش تسهیلگری در حوزه توانمندسازی و ایجاد صندوق‌های قرض الحسنه مردمی انجام دادیم که در مناطق مختلف استان مشغول فعالیت هستند.

رییس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه برای تجمیع سرمایه‌های خرد و ترویج کار گروهی در مناطق هدف آغاز شده و با بررسی مسائل مبتنی بر علم روز کار خود را آغاز کرده است.

هنری اظهار کرد: حدود ۴۳۰ صندوق در محلاتی که قابلیت داشتند ایجاد شده که بسیج سازندگی تسهیلگری و پشتیبانی را انجام می‌دهد و براساس آن خوداشتغالی ایجاد شده است که در این راستا ظرفیت خیرین را نیز احصا کردیم.

وی بیان کرد: در حوزه مشاغل روستایی یکی از ضعف‌ها بازاریابی است که با بهره گیری از ظرفیت بنیاد تعاون بسیج با راه اندازی نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات و همچنین بسترسازی برای فروش در خارج استان کمک خوبی به شبکه سازی کردیم که اکنون بالغ بر ۲۴۰ نفر در این زمینه محصولات خود را ارائه می‌کنند.

رییس بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در برخی مناطق به دنبال قطب سازی محصولات هستیم، افزود: در حوزه تدوین سند اشتعال روستایی همکاری با جهاددانشگاهی داشتیم و امسال با توجه به پژوهش‌های جهاددانشگاهی در حوزه محصولات استراتژیک فعالیت خود را در قالب تفاهم نامه جدید آغاز می‌کنیم.

هنری یادآور شد: امیدواریم بتوانیم در زمینه ایجاد فعالیت‌های جدید براساس اهداف مشترک دو نهاد گام برداریم.

text to speech icon