پذیرش مقاله عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی در مجله زرشک و عناب

۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۲۶ کد : ۲۱۸۲۶ پژوهشی
تعداد بازدید:۷۳۱
مقاله طیبه شاهی، عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در مجله زرشک و عناب پذیرش شد.
پذیرش مقاله عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی در مجله زرشک و عناب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی  خراسان جنوبی، مقاله طیبه شاهی، عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با عنوان" مروری بر تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر پوشش های خوراکی بر افزایش ماندگاری عناب تازه" در مجله علمی ترویجی زرشک و عناب مورد پذیرش قرار گرفت و در شماره آتی این مجله به چاپ خواهد رسید.

بررسی پژوهش های علمی در این مقاله علمی ترویجی نشان می دهد که طیف وسیعی از پوشش­های خوراکی برای افزایش زمان ماندگاری میوه تازه عناب می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

به طور کلی پوشش­ها فرآیند رسیدگی طبیعی میوه عناب را کندتر کرده و گسترش قهوه­ای شدن میوه را کاهش می­دهند. این پوشش ها از  طریق کاهش سرعت تنفس، مهار رشد قارچ­ها و به تاخیر انداختن سرعت پیری محصول که بواسطه کاهش تولید اتیلن و  CO2صورت می گیرد، باعث افزایش زمان ماندگاری و کنترل فساد عناب می­شوند. بنابراین با توجه به تحقیقات صورت گرفته در خصوص افزایش زمان ماندگاری عناب تازه توصیه می­گردد از پوشش­های ترکیبی حاوی ترکیبات ضد میکروبی و موثر در کاهش زمان فرآیند رسیدگی میوه استفاده گردد.

از طرف دیگر استفاده از روش­های ترکیبی پوشش خوراکی با روش­های فیزیکی، اتمسفر اصلاح شده و نانوبسته­بندی باعث کارایی بیشتر این روش­ها می­شود. از این رو آینده تکنولوژی نگهداری عناب تازه، بیشتر مبتنی بر ترکیب روش­های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژی خواهد بود.

text to speech icon