مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خبر داد؛

امکان ثبت نام اینترنتی ذخیره سازی خون بند ناف

۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۹ کد : ۱۷۳۳۴ پژوهشی
تعداد بازدید:۹۱۱
بهنامیان گفت: در منزل یا محل کار خود نشسته و با ثبت‌نام الکترونیکی به بانک سلول های بنیادی خون بند ناف رویان بپیوندید
امکان ثبت نام اینترنتی ذخیره سازی خون بند ناف

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ملیحه بهنامیان گفت:با توجه به شرایطی که با ظهور ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاد ثبت نام جهت ذخیره سازی خون بند ناف نوزدان به صورت الکترونیکی انجام می شود. 

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی بصورت غیر حضوری خدمات، خود را درجهت ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان در سایت rsct.ir ارائه می دهد. 

وی با بیان اینکه سلول درمانی جدیدترین وکم خطر ترین روش درمانیست، عنوان کرد: امروزه ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، کبدی، دیابت، دیستروفی عضلانی، آسیب‌های نخاعی و سکته در حال انجام است.

بهنامیان ادامه داد: سلولهای بنیادی خون بند ناف نوزاد قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند.

وی افزود: در این حال اگر امکان جمع آوری و ذخیره سازی این سلولها فراهم شود، همواره منبعی غنی از سلولهای بنیادی خونساز را در اختیار داریم که این سلولها میتوانند در بیماریهایی که منشاء خونی داشته و اختلال در فعالیت مغز استخوان و سیستم ایمنی تلقی میشوند مورد استفاده قرارگیرد.

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، در دسترس بودن، کاهش احتمال رد پیوند، کاهش خطر آلودگی و شانس یافتن نمونه با تطابق ژنتیکی را از مهمترین جنبه های اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف عنوان کرد. 

بهنامیان بیان کرد : در حال حاضر همه گیری و شیوع بیماری کویید 19 ناشی از ویروس کرونا همه کشورها را درگیر نموده براساس اطلاعاتی که در مراکز معتبر به ثبت رسیده، بیش از300 کارآزمای بالینی برای مقابله با این بیماری در دنیا در حال انجام است که شامل استفاده از داروهای مختلف، به کارگیری تجهیزات و روش های پیشرفته درمانی از جمله سلول درمانی در این بیماری است.

وی با بیان اینکه ذخیره سازی خون بند ناف نوزادان هنگام زایمان  تنها  فرصت برای ذخیره سازی سلولهای بنیادی خونساز است که روشی جهت درمان بیماری هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی ها می باشد، یاداور شد: از ابتدای امسال بیش از 20 نمونه خون بند ناف ذخیره شده است. 

text to speech icon