به همت مرکز مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی؛

نشست علمی نقش دانشگاه ها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برگزار شد

۱۳ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۵ کد : ۱۳۷۵۴ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۰۵۵
نشست علمی نقش دانشگاه ها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به همت مرکز مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی برگزار شد
نشست علمی نقش دانشگاه ها در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی،  انقلاب اسلامی در حالی چهلمین سالگرد پیروزی خود را پشت سر گذاشت و قدم به دهه‌ پنجم حیات خود نهاد که اگرچه دشمنان مستکبرش گمان‌های باطلی در سر داشتند اما دوستانش در سراسر جهان، امیدوارانه آن را در گذر از چالش‌ها و به دست آوردن پیشرفت‌های خیره‌کننده، همواره سربلند دیده‌اند.

در چنین نقطه‌ عطفی، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور «بیانیه‌ گام دوم انقلاب» و برای ادامه‌ این راه روشن، به تبیین دستاوردهای شگرف چهار دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.

بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» مفاهیمی بلند برگرفته از اسلام نه تنها خطاب به ملت ایران که به تمام آزادی‌خواهان جهان است، مفاهیمی که می‌توان در سایه آن به تمدن اسلامی رسید.

در این راستا نشستی با موضوع تبیین گام دوم انقلاب با حضور اساتید و نخبگان دانشگاهی برگزار کرد تا به بررسی ابعاد مختلف این بیانیه و راه تحقق آن در جامعه بپردازد.

جلال الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این نشست اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب دارای ساختار کارشناسی شده بوده و براساس آن باید مسائل مدیریتی کشور به جوانانی واگذار شود که بیشتر در دانشگاه های داخل تحصیل کرده‌اند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه جوان مدنظر در این بیانیه جوان دانا و آگاه به فضای کشور و شایستگی علمی و مهارتی و متعهد به اخلاق و دین است، بیان کرد: همان گونه که مشهود است اساسی‌ترین نقش در تحقق گام دوم انقلاب را جوانان برعهده خواهند داشت که این نشان دهنده نقش و مسئولیت خطیر دانشگاه‌ها در پرورش دانایان توانمند است.

صادقی به دغدغه‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر متاسفانه فارغ التحصیلانی که وارد جامعه می‌شوند توانمندی علمی و مهارتی لازم را ندارند و لازم است در دانشگاه‌ها اهتمام جدی صورت گیرد تا خروجی‌ها مطلوب‌تر شوند.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۰ درصد بیکاران جامعه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، تصریح کرد: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان باید تحت پوشش توانمندسازی تئوری و عملی با هدف حضور موثر در جامعه قرار گیرند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه اولین توصیه مقام رهبری علم و پژوهش و تولید علم است، اظهار کرد: پس از انقلاب تولید علم در کشور بسیار خوب بوده است و خوب می‌دانیم که در دنیای کنونی هر کشور به اندازه دانش جدیدی که تولید می‌کند قدرتمند است و دانش تولیدی بعد از انقلاب و تعهد انقلابی باعث قدرتمندی ایران شده است.

صادقی با اشاره به شتاب مطلوب تولید علم در ایران، افزود: منظور مقام معظم رهبری علم تکراری و آموزش علم وارداتی نیست بلکه باید با تاکید بر جوانان مستعد با زیربنای عمیق ایمانی تولید علم کرد.

وی با بیان اینکه در اجرای این بیانیه مسئولیت مدیران صدچندان می‌شود، افزود: در این راستا دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب با حضور نخبگان دانشگاهی با نگاهی کارشناسی و علمی نشست‌هایی برگزار می‌کند.

محمدمهدی دیانی، رئیس سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: مقام معظم رهبری برای تحقق اهداف انقلاب پنج مرحله را تبیین فرموده‌اند که این مراحل شامل انقلاب، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه این بیانیه کارشناسی شده و در قالب آن باید برای رسیدن به تمدن اسلامی به عنوان بالاترین هدف دست پیدا کنیم، تصریح کرد: این بیانیه فراتر از منشور نظام جمهوری اسلامی بلکه منشور تمدن اسلامی است و منحصر به مرزهای ایران نیست.

رئیس سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی با بیان اینکه به همان میزان باید تلاش و کوشش بیشتری برای تحقق بیانیه داشت، بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب مبتنی بر نظریه کلی نظام انقلابی است که به بخش خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی به صورت توامان می‌پردازد.

دیانی با بیان اینکه اقشار فرهیخته دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نهادهای موثر بر تحقق و اجرای این بیانیه هستند، افزود: در دانشگاه‌ها از اساتید به عنوان فرماندهان جنگ نرم انتظار می‌رود که در این راستا گام بردارند.

وی بیان کرد: لازم است اساتید کارگروه‌های تخصصی تشکیل داده و باتوجه به توصیه‌های رهبری ضمن بحث و تبادل نظر و تضارب آرا تحلیل‌ها را در قالب سخنرانی و نشست‌های علمی به دانشجویان منتقل کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح مسجد ـ استاد در استان، خاطرنشان کرد: در این طرح افراد با بهره‌گیری از ظرفیت مسجد در راستای اهداف بیانیه گام برمی‌دارند.

علی زنگویی، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به نقش اساتید در تحقق گام دوم انقلاب، افزود: برای این تبیین می‌توان راهکارهایی را پیش گرفت که از جمله آن سوق دادن پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا به این سمت و برگزاری هم اندیشی‌های اساتید در این خصوص و گذاشتن سرفصل دو واحدی درس اختیاری در دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه در بین دانشگاهیان کرسی‌های آزاداندیشی برگزار شود تا موافقان و مخالفان تبادل نظر کنند، تصریح کرد: باید نگاه استانی به این بیانیه داشت و در خراسان جنوبی باید مشکلات را شناخته و در این راستا گام برداشت.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با تاکید بر بهره گبری از توان انجمن‌های علمی، اظهار کرد: درست است که هم‌اندیشی‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار شده اما هنوز کافی نیست.

جواد فرخی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: اکنون این بیانیه صادر شده و با برگزاری نشست‌های هم اندیشی باید برای عملیاتی شدن آن تلاش کرد.

وی افزود: باید کارگروه‌هایی با حضور روسای دانشگاه‌ها برگزار شود و با بهره‌گیری از بعد ترکیبی منضبط‌تر و عملیاتی‌تر در این نشست‌ها برای عملیاتی شدن مراحل بیانیه تلاش کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با بیان اینکه فرآیند اجرایی مستلزم تصمیم گیری اجرایی موسسات است، اظهار کرد: در بدنه دانشجویی و دانشگاهی عده‌ای در بحث تبیین دچار اشتباه شده و فکر می‌کنند تبیین به معنای ابلاغ و اطلاع رسانی است که باید این ذهنیت را پاک کرد.

فرخی با بیان پیشنهادات اجرایی این بیانیه، افزود: باید اساتیدی که مبلغ و مبین باشند در مجامع خصوصی و دانشجویی ورود پیدا کنند تا این صحبت‌ها در جامعه ارائه شود.

وی با اشاره به غربالگری دانشجویان، تصریح کرد: باید در گام اول به صورت موردی در خصوص دانشجویان وارد عمل شد تا به تدریج این بیانیه و مفاهیم برای تمام فضای دانشگاه تبیین شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: اساتید باید خود وارد عمل شده و از نشست‌های کلان و کلی‌گویی پرهیز کنند.

محمدمهدی ایزدخواه، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند نیز با اشاره به بیانیه حکیمانه و ظریف گام دوم انقلاب، اظهار کرد: سهم بیشتری از ارکان بیانیه بر دوش بسیج است.

وی بیان کرد: در این بیانیه رویکرد بیرونی(درچه مقطع زمانی صادر شد) و رویکرد درونی( محتوایی) قابل بحث بوده و نقش اساتید خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی ذکر شده و می‌توان در دانشگاه در مورد شاخصه‌های تمدن اسلامی صحبت کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به راه تحقق این بیانیه، افزود: این مولفه‌ها یک سیستم عامل هستند و رهبری نگاه سیستم عامل به جامعه دارند و در راستای آن باید خودسازی، تمدن سازی و جامعه پردازی در جامعه ارتقا یابد.

ایزدخواه بیان کرد: در خودسازی باید شناختی از وظایف و تعهدات خود داشته باشیم و در جامعه‌پردازی باید ارتباط بین اعضا و پیوند بین جامعه را حفظ کنیم؛ تمدن‌سازی نیز به معنای بررسی کردن شاخصه‌های تمدن و و تاکید بر اهمیت گذشته و تاریخ کشور است.

وی با بیان اینکه باید دانشجو با گذشته ارتباط داشته باشد، تصریح کرد: انقلاب ما تنها انقلابی است که به آرمان‌های خود خیانت نکرد و انحرافی در آرمان‌ها صورت نگرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند با تاکید بر آسیب‌شناسی انقلاب‌های مشابه و توجه به گذشته و محافظت از انقلاب در مقابل عوامل آسیب‌زا، افزود: گاهی در کلاس درس حتی مقدمات گفتگو با دانشجو فراهم نیست و دلیل اصلی آن این است که به شیوه‌های نادرست خود اصرار داریم.

ایزدخواه بیان کرد: تنفس در فضای علمی ضددینی همچنان نظام ما را تهدید می‌کند و لازم است تحول بنیادی صورت گیرد.

وی با تاکید بر ساختارمندی دانشگاه‌ها ادامه داد: در این میان نقش اساتید باید پررنگ باشد تا از تحریف‌ها و دروغ پردازی‌ها جلوگیری شود.

ایرج مهدی‌زاده، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب را باید در قالب ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه سرفصل دروس باید مورد بازنگری قرارگیرد، افزود: هنوز بیانیه به درستی حتی برای اساتید تبیین نشده است و سهم دانشگاه را مشخص نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: گام دوم انقلاب در حد کلام و عبارت‌ها جابه جا می‌شود؛ در حالی که باید تبیین شود و پس از آن گفتمان‌سازی فرهنگی انجام شود.

مهدی‌زاده اظهار کرد: در دانشگاه فرهنگیان کارگروهی تشکیل داده‌ایم و به صورت موردی روی بیانیه کار کنیم و در همین راستا با فنی و حرفه‌ای و هلال احمر برای برگزاری دوره‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: در شورای مدیریت مصوب کرده‌ایم که دانشجویان  مهارت‌های فنی و مدیریت بحران را آموزش ببینند و در کارنامه فرهنگی شان رارائه خواهیم داد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه توانمندی درخت انقلاب مدیون زحمات بسیاری است که باید پاسداشته شود، یادآورشد: باید اساتید دانشگاهی بدون کلی‌گویی و با ورود به جزئیات وارد حوزه تبیین این بیانیه شوند.

 

text to speech icon

کلید واژه ها: نشست علمی ئانشگاه بیانیه انقلاب اسلامی