مدیر توسعه،تعالی و کیفیت بانک خون بند ناف رویان خبر داد:

۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شد

۲۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۷ کد : ۱۲۱۳۵ پژوهشی
تعداد بازدید:۸۸۰
مدیر توسعه، تعالی و کیفیت بانک خون بندناف کشور با اشاره به ذخیره سازی ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف، گفت: از سلول‌های بنیادی بند ناف بیش از ۳۰۰ نفر برای بیماری‌هایی با منشا خونی و عصبی استفاده کرده‌اند که حدود ۶۰ درصد پیوند آنها موفق بوده است.  
۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره سازی شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، اشکان مزدگیر 20 مهرماه در نشست خبری با بیان اینکه نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در تمام استان‌ها فعال است اظهار داشت: بیش از یکهزار پزشک در ۲۰۰ بیمارستان سطح کشور در ذخیره‌سازی خون بند ناف با مرکز رویان جهاد دانشگاهی همکاری دارند.  

وی با اشاره به اینکه خون بند ناف ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارد، اظهار داشت: این بیماری‌ها عمدتا منشا خونی و عصبی دارند که می‌توان به انواع سرطان خون، نقص سیستم ایمنی، بیماری‌های عصبی مانند اوتیسم، فلج مغزی و پارکینسون اشاره کرد که کارآزمایی بالینی این بیماری‌ها برای درمان بیماران در دنیا در حال انجام است.

مدیر توسعه، تعالی و کیفیت بانک خون بند ناف رویان وابسته به جهاد دانشگاهی بیان کرد: در کشور ما برخی بیماری‌های خونی مانند تالاسمی‌ها، انواع سرطان‌های خون و همچنین آنمی آپلاستیک با استفاده از این روش در حال درمان هستند و فلج مغزی هم در مرحله کارآزمایی بالینی بوده و در مورد بیماری‌هایی با منشا عصبی هم کارهایی انجام شده است.

وی در خصوص تعریف سلول‌های بنیادی گفت: سلولی که ۲ ویژگی همزمان، یعنی قدرت خود نوزایی و قدرت تمایز و تخصصی شدن به سلول های مختلف را داشته باشد به عنوان سلول بنیادی شناخته می‌شود.

 مزدگیر با اشاره به اینکه محدودیتی برای نگهداری خون بند ناف وجود ندارد اضافه کرد: از زمان اولین نمونه ذخیره شده در جهان ۲۸ سال می‌گذرد.  

وی تطبق ژنتیکی را در استفاده از خون بند ناف مهم دانست و گفت: نسبت خویشاوندی با صاحب نمونه ذخیره شده در اولویت پیوند است ولی گاهی امکان تطبیق برای غیروابستگی فامیلی نیز فراهم بوده که نیاز به مجوز خانواده صاحب نمونه دارد.  

وی ادامه داد: از سلول‌های بنیادی بند ناف بیش از ۳۰۰ نفر برای بیماری‌هایی با منشا خونی و عصبی استفاده کرده‌اند که حدود ۶۰ درصد پیوند آنها موفق بوده است.  

مدیر توسعه، تعالی و کیفیت بانک خون بند ناف رویان وابسته به جهاد دانشگاهی، هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف را سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در زمان عقد قرارداد عنوان کرد و گفت: از سال دوم به بعد سالانه ۱۶۰ هزار تومان هزینه شارژ نگهداری می‌شود.  

وی بیان کرد: مادرانی که متقاضی ذخیره‌سازی خون هستند باید بعد از هفته سی و ششم بارداری به مراکز مستقر در استان‌ها مراجعه کرده تا  موارد منع قرارداد کنترل و بعد ذخیره‌سازی انجام شود.  

 مزدگیر با تاکید بر اینکه بعد از تولد در اولین فرصت نمونه خون بند ناف باید جمع آوری شود اظهار داشت:  اگر بیش از سه یا پنج دقیقه این کار طول بکشد امکان جمع آوری وجود ندارد.

وی یادآور شد: اگر کسی نتواند ذخیره‌سازی خون بند ناف را انجام دهد و زمانی به آن نیاز پیدا کند در صورت نبودن نمونه مشابه در داخل کشور بای  بین ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار هزینه بپردازند تا نمونه درخواستی از خارج کشور سفارش داده شود.  

مدیر توسعه، تعالی و کیفیت بانک خون بند ناف رویان وابسته به جهاد دانشگاهی، بر افزایش سطح آگاهی عموم جامعه از ذخیره‌سازی خون بند ناف تاکید کرد و گفت: رسانه‌ها در این میان نقش تعیین کننده دارند اما با این وجود همایش‌های علمی نیز برای تبیین این مهم دنبال می‌شود.  

وی بیان کرد: امکان تقسیط هزینه ذخیره‌سازی خون بند ناف برای خانواده‌هایی که متقاضی بوده و امکان پرداخت ندارند هست و حتی می‌توانند از تسهیلات بانکی برای این منظور استفاده کنند.  

مزدگیر با بیان اینکه بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی مطابق  استانداردهای روز بین‌المللی است اظهار داشت: خراسان جنوبی نیز پتانسیل‌های خوبی برای تقویت بیشتر این امر حیاتی دارد.  

وی با اشاره به بازدیدی که امروز از دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف مرکز رویان جهاد دانشگاهی در خراسان جنوبی داشته است گفت: خراسان جنوبی جزو نمایندگی‌های نوپا محسوب می‌شود و آمار اعضای بانک خون بند ناف از متوسط کشوری مقداری پایین‌تر است.

مدیر توسعه، تعالی و کیفیت بانک خون بند ناف رویان وابسته به جهاد دانشگاهی اظهار امیدواری کرد: با توجه به سابقه فرهنگی مردم خراسان جنوبی و کمک رسانه‌ها آگاهی مردم این استان در خصوص ذخیره‌سازی خون بند ناف افزایش یابد.  

وی گفت: در حال حاضر کارآزمایی بالینی در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی برای درمان ۱۹ بیماری از جمله ام اس و آرتروز در حال انجام است که می‌تواند نویدی برای درمان تعداد بیماری‌های بیشتری از طریق سلول‌های بنیادی باشد.  

مزدگیر بیان کرد: با توجه به اینکه خدمات مشاوره برای ذخیره سازی سلول‌های بنیادین خون بند ناف رایگان انجام می‌شود به تمام خانواده توصیه می‌کنیم که از خدمات مشاوره استفاده کنند.  

وی تاکید کرد: خانواده‌هایی که سابقه ابتلا به سرطان خون را دارند حتما از این خدمات بهره‌مند شوند.  

مسئول نمایندگی بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز با اشاره به ذخیره سازی ۵۰۰ نمونه در این بانک گفت: حدود چهار سال از راه اندازی بانک خون بند ناف در خراسان جنوبی می‌گذرد و این مرکز به صورت ۲۴ ساعته آماده عقد قرارداد است.  

ملیحه بهنامیان با اشاره به امکان استفاده از خدمات در مواقع اورژانسی و نزدیک زایمان افزود: باتوجه به اینکه بیماری‌های صعب‌العلاج از جمله سرطان خون در خراسان جنوبی رو به افزایش است ذخیره سازی خون بند ناف ضروری به نظر می‌رسد.  

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند به صورت حضوری به نمایندگی بانک خون بند ناف واقع در مرکز جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی مراجعه کنند یا با شماره ۰۹۱۵۶۱۳۰۷۲ تماس بگیرند.  
کارشناس  ارشد سلول‌های بنیادی نیز با اشاره به انجام کارآزمایی بالینی برای برخی بیماری‌های عصبی در جهان گفت: نتایج خوبی از این کارآزمایی‌ها به دست آمده است.
 
بهاره عباس پناه افزود: در ایران نیز تمرکز کارآزمایی بر درمان سی پی است که امیدواریم بعد از اعلام نتایج و تایید سازمان غذا و درمان وارد فاز درمان شود.  

وی تاکید کرد: اگر این کارآزمایی‌ها نتیجه دهد در درمان بیماری اوتیسم نیز اثربخش خواهد بود.

text to speech icon

کلید واژه ها: بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ذخیره سازی