اسطوخدوس و خواص آن

۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۳ کد : ۱۱۶۷۳ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۱۴۴
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه این گیاه مقوی بدن، قلب و احشاء است و در تقویت دماغ (مغز) بسیار خوب است، گفت: اسطوخدوس موجب نشاط افراد می‌شود  و ذهن را باز می‌کند.
اسطوخدوس و خواص آن

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان با اشاره به اینکه اسطوخدوس گیاهی است از تیره‌ نعناع که به شکل بوته‌ای پر پشت و کوچک به بلندی ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر دارای ساقه های متعدد یا پرشانه و ساقه‌های آن چهارگوش است و همه‌ی قسمت‌های این گیاه، بوی تندی دارد.

وی اظهارکرد: برگ‌های این گیاه باریک و دراز با لبه‌ی برگشته و متقابل و پوشیده از کرک سفید پنبه‌ای است و طبیعت آن گرم و خشک است.

افزایش نشاط

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهانن دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه این گیاه  مقوی بدن، قلب و احشاء است و در تقویت دماغ (مغز) بسیار خوب است، افزود: "اسطوخدوس" را جاروب دماغ یا مغز می‌نامند، زیرا رطوبت مغز را زایل می‌کند و موجب نشاط افراد می‌شود  و ذهن را باز می‌کند.

مقوی بدن و قوای تفکر

وی تصریح کرد: این گیاه برای بیماری‌های زکام سرفه و ناراحتی سینه موثر است، همچنین مقوی بدن و قوای تفکر بوده و برای دفع سودا مفید است.

تقویت حافظه

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اسطوخدوس برای بیماری کبد و طحال اثربخش است، گفت: این گیاه با عسل اگر هر شب تا مدتی مصرف شود برای درمان سرگیجه مفید بوده و باعث تقویت حافظه می‌شود.

اسطوخدوس برای رفع فراموشی

پویان ادامه داد: اسطوخدوس برای رفع فراموشی و وسواس‌های مالیخولیا بسیار مفید و موثر است، همچنین برای رفع سستی و خواب رفتگی عضو و پریدن ناگهانی بعضی از اعضا اثر بخش است.

کاهش حملات صرع

وی با بیان اینکه مصرف اسطوخودوس برای کاهش حملات صرع موثر است، گفت: میزان مصرف به تناسب وزن بدن 2 تا 5 گرم از گیاه خشک را در یک لیوان آب جوش دم کرده و به همین نسبت سه بار در روز مصرف شود.

text to speech icon

کلید واژه ها: اسطوخدوس محسن پویان جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی