شاهنامه ظرفیتی بالقوه برای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۸ کد : ۴۳۸۳۶ فرهنگی
تعداد بازدید:۴۶۲
مردادی گفت: بی شک شاهنامه به عنوان نمونه بارز و ارزشمند با محوریت اخلاق مداری و ظرفیتی بالقوه برای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی است.
شاهنامه ظرفیتی بالقوه برای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، حمید مرادی، شب گذشته ۲۷ اردیبهشت در برنامه سخن سرایان خراسانی که با همکاری سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد، اظهار کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی با خلق اثر شکوهمند خود یعنی شاهنامه نقش جوانمردی، ایمان و اخلاق را در بلندای زمان بر تارک تاریح نشاند.

حمید مرادی گفت: این میراث ماندگار همواره به عنوان عاملی وحدت بخش و تحکیم کننده درنظرگرفته شده است و بی شک شاهنامه به عنوان نمونه بارز و ارزشمند با محوریت اخلاق مداری و ظرفیتی بالقوه برای تقویت فرهنگ ایرانی و اسلامی است که نشانه‌های اخلاقی و ایمانی در آن بسیار مشهود است.

مرادی ادامه داد: قلم زدن در راه اعتلای فرهنگ و ادبیات غنی پارسی و انتقال مفاهیم و مضامین احساسی و اخلاقی موهبت بزرگی است که نباید آن را نادیده گرفت.

وی افزود: ادبیات فارسی از ابتدا در بستر  فرهنگ اسلامی رشد کرده و توانسته با بهره گیری از این فرهنگ به کمال چشمگیری دست یابد و می‌توان گفت فرهنگ‌های پربار و مبتنی بر ادیان الهی بستر مناسب پیدایش عالی ترین آثار ادبی جهان هستند که بازخورد آن‌ها موجب تقویت فرهنگ نیز می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: فرهنگ و آداب و رسوم تنها با زبان ادبیات انتقال می‌یابد و راه صحیح بهره گیری از ایده‌های نوین متناسب با نیازهای زمان، کمک گرفتن متخصصان فرهنگ و ادبیات فارسی است.

مرادی با با اشاره به روز بزرگداشت خیام، اظهار کرد: یکی از برجسته‌ترین کارهای وی را می‌توان سروسامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه‌شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام‌الملک که در دوره پادشاهی ملک‌شاه سلجوقی بود، دانست؛ محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه‌شماری میلادی دارد.

وی ادامه داد: در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را به‌عنوان ریاضی‌دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است.

مرادی بیان کرد: شماری از تذکره‌نویسان، خیام را شاگرد ابن‌سینا و شماری نیز او را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده‌ است؛ صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن‌سینا بوده‌است، بسیار دور از ذهن می‌نماید، زیرا از دیدِ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته‌اند. خیام در جایی ابن‌سینا را استاد خود می‌داند، ولی این استادی ابن‌سینا، جنبه معنوی دارد.

محمود حاجی،  مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز با تشکر از میزبانی جهاددانشگاهی از این برنامه فرهنگی، اظهار کرد: این برنامه در واقع پیوند کتابخانه‌ها و جهاددانشگاهی در راستای زنده نگه داشتن زبان و ادبیات فارسی است.

وی با اشاره به اهمیت دادن به مسائل فرهنگی در استان بسیار چشمگیر است، افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران آموزش و پرورش کشور بر پاسداشت چهره‌ها و دانشمندان تاکید فرمودند.

حاجی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بیش از ۸۰ پایگاه کتابخانه‌ای در تمام سطح استان وجود دارد، ادامه داد: در این پایگاه‌ها به ۵۵ هزار نفر عضو خدمت می‌دهیم و کتابخانه‌ها امروز به عنوان یک پایگاه فرهنگی و اجتماعی وظیفه‌ای فراتر از امانت کتاب دارند.

وی با بیان اینکه امروز در کتابخانه‌ها تمام فعالیت‌های فرهنگی و حتی آموزش‌های اجتماعی و اقتصادی و سبک زندگی در حال ارائه است، تصریح کرد: پیوند با جهاددانشگاهی می‌‌تواند اهداف علمی و فرهنگی ما را نیز که دغدغه مقام معظم رهبری است، عملیاتی کند.

حاجی با اشاره به روز بزرگداشت فردوسی و زبان و ادبیات فارسی، تصریح کرد: فردوسی اگر نبود بی شک زبان فارسی نیز نبود و اکنون آثار این شاعر جز آثار برجسته جهان است.

وی اظهار کرد: به منظور هویت بخشی به نسل جدید و ترویج هویت ملی آماده‌ایم دوره‌های شاهنامه خوانی را در یکی از کتابخانه‌های عمومی با همکاری جهاددانشگاهی و مدرسان آموزش عالی علاوه بر مسابقات کتابخوانی برگزار کنیم.

text to speech icon