در پنجاه و پنجمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده تاکید شد:

۸۰ درصد مردم دنیا از گیاهان دارویی استفاده می کنند

۲۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۱ کد : ۴۸۷۵۳ آموزشی
تعداد بازدید:۴۵۳
پنجاه و پنجمین نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده با عنوان " اقتصاد گیاهان دارویی، وضعیت فعلی جهت گیری آینده" توسط معاونت آموزش و کارآفرینی و با همکاری جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی برگزار شد.
۸۰ درصد مردم دنیا از گیاهان دارویی استفاده می کنند

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، در این نشست تخصصی مهندس محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به بررسی ظرفیت ها و توانمندی های فراوان تولید گیاهان دارویی در مناطق مختلف کشور پرداخت و تصریح کرد: مشکل اساسی در بحث گیاهان دارویی در کشورمان موضوع تولید نیست بلکه فرآوری، بازاریابی و ارزآوری در بخش گیاهان دارویی است که از آن غافل شدیم و آن را فراموش کردیم.

وی با اشاره به اینکه تولید و فرآوری گیاهان دارویی می تواند اقتصاد و اشتغال بویژه در بخش کشاورزی و تولید داروهای گیاهی و مورد نیاز مردم را متحول کند گفت: کشوری مثل چین علاوه بر اختصاص هزاران هکتار از مزارع خود به کشت گیاهان دارویی، زمینه تولید و فرموله کردن دارو ها را نیز مورد توجه قرار داده و توانسته بیش از دو هزار دارو از گیاهان دارویی خود تولید و روانه بازار کند اما در این زمینه کشورمان عقب مانده است و صدها گونه گیاه دارویی در ایران به صورت فله ای صادر و یا بلااستفاده مانده و فرآوری خاصی روی آن ها انجام نمی شود.

مولف ۳۸ جلد کتاب در زمینه گیاهان دارویی با بیش از ۵۰ مقاله بین المللی و داخلی در ادامه با اشاره به اینکه گیاهان دارویی در زمینه های مختلف کاربرد دارد گفت: گیاهان دارویی در بخش های مختلف خوراکی، عطر و طعم دهنده، نگهدارنده، رنگ های غذایی، آشامیدنی ها، افزودنی ها و روغن در بخش صنایع غذایی کاربرد دارد و باید گفت: این حوزه می تواند اشتغال فراوانی برای جامعه به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک هزار ترکیب ثانویه از گیاهان دارویی جداسازی شده گفت: در حال حاضر حدود چهار میلیارد نفر از مردم دنیا یعنی بالغ بر ۸۰ درصد جمعیت دنیا از گیاهان دارویی استفاده می کنند.

این متخصص حوزه گیاهان دارویی به موضوع اتنوبوتانی در کشور آمریکا اشاره کرد و گفت: بر این اساس، برای اولین بار توسط گیاه شناس آمریکایی جان ویلیام هارش برگر بحث اتنوبوتانی مورد توجه قرار گرفت؛ اتنوبوتانی براساس مطالعه روش های جمع آوری، فرآوری، نحوه مصرف سنتی، علل مصرف، میزان اثربخشی گیاهان بومی یا غیربومی بر درمان انسان در جوامع سنتی که ریشه در تمدن هر منطقه دارد، تعریف می شود. در این فلسفه بر روابط بین گیاهان دارویی و فرهنگ مردم توجه ویژه ای شده است و در این زمینه ایران با تمدن هفت هزار ساله حرف های بسیاری برای گفتن دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین در ابتدای این نشست دکتر مهدی ابراهیمی سرپرست جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان زیست بوم نوآوری نخبگان ایرانی معرفی شده است گفت: این واحد با بهره مندی از مجتمع ۱۴ هکتاری گیاهان دارویی و فعالیت مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی (بیرناب) و پشتیبانی علمی گروه پژوهشی خود در صدد است به عنوان زیست بوم نخبگان حوزه گیاهان دارویی از ظرفیت نخبگان داخل و خارج کشور برای نیل به اهداف این زیست بوم بهره برداری نماید.

ابراهیمی تاکید کرد: هدف گزاری فعالیت های جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی به سمت فروش محصولات مزیت دار استان خراسان جنوبی با تاکید بر فرآوری است و برای نیل به این هدف در حوزه های تولید محتوا، آموزش، بازاریابی، برندینگ و پژوهش های دانش بنیان و مبتنی بر نیاز های اولویت دار، برنامه های مدونی داریم.

همچنین دکتر سهیل دادخواه مدیر مدرسه مهارتی آینده مشاغل و مشاغل آینده با اشاره به برگزاری پنجاه و پنج نشست علمی آینده مشاغل و مشاغل آینده توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی گفت: این نشست ها توانسته بحث آینده مشاغل را به عنوان یک ضرورت برای کشور معرفی نماید.

این نشست ها به صورت رایگان هر سه شنبه از ساعت ۱۰ لغایت ۱۱ توسط معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار می شود.

text to speech icon