سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تأکید کرد:

هم افزایی فعالیت های بین سازمانی، راهکاری برای معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۶ کد : ۴۸۵۱۷ عمومی
تعداد بازدید:۴۶۴
سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بر ضرورت هم‌افزایی و تعامل بین دستگاهی به منظور بروز ظرفیت‌های استانی تاکید کرد.
هم افزایی فعالیت های بین سازمانی، راهکاری برای معرفی ظرفیت‌های خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، مهدی ابراهیمی، امروز ۱۶ شهریورماه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی و میراث فرهنگی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی اقدامات خوب و موثری را براساس تفاهمات ملی انجام داده است و این فرصت در استان وجود دارد تا همکاری های مشترکی برای توانمندسازی کارکنان و ارائه آموزش‌های کوتاه مدت، دوره های ترمیک زبان برای تور لیدر ها، معرفی ظرفیت های فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کارآفرینی و اشتغال و ورود جدی تر به حوزه صنایع دستی و همچنین تولید محتوا و رسانه‌ای کردن فعالیت‌های شاخص در این زمینه، صورت گیرد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد کشوری بین جهاددانشگاهی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توسعه مشاغل خانگی، افزود: این طرح با هدف ثبت برند و اشتغالزایی در سطح کشور اجرایی شد و خراسان جنوبی در ردیف واحدهای با بهترین عملکرد قرار گرفت.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از ظرفیت های بوجود آمده در این طرح مربوط به حوزه صنایع دستی بوده است، تصریح کرد: همکاری سه جانبه‌ای بین جهاددانشگاهی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند تاثیر گذاری این طرح ملی را در ادامه کار تضمین نماید.

ابراهیمی با اشاره به تاکید مسئولین کشور بر تولید  محصولات شاخص هر منطقه و توجه جهاد دانشگاهی به فناورانه و نوآورانه بودن این تولیدات در بحث مشاغل خانگی، ادامه داد: در روزهای اخیر و در حاشیه اجلاسیه ملی جهادگران در شهرستان فردوس از شکلات عناب به عنوان یک طرح نوآورانه  که محصول تلاش پژوهشگران جهاددانشگاهی است رونمایی شد.

وی با اشاره به نوآورانه بودن پژوهش ها در جهاد دانشگاهی استان، افزود: این پژوهش‌ها در مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک جهاد دانشگاهی برای کمک به تجاری سازی محصولات نوآورانه بکار گرفته می شوند و ماحصل آن عرضه محصولات استان در بسته بندی های مناسب و فاخر به اقصی نقاط کشور است.

ابراهیمی با اشاره به توجه به تجاری سازی و بسته بندی محصولات در این مرکز، تصریح کرد: عمدتا پک های ارائه شده برای محصولات استراتژیک استان تلفیقی از صنایع دستی خراسان جنوبی هستند و برای معرفی پتانسیل های فرهنگی استان به همکاری های بین سازمانی اعتقاد داریم.

معرفی و نکوداشت مفاخر فرهنگی 

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز با اشاره به کارنامه درخشانی حوزه معاونت فرهنگی، گفت: این حوزه به معرفی و نکوداشت مفاخر طراز اول کشور از جمله ابن حسام خوسفی به عنوان سراینده شهر آیینی، با برگزاری جشنواره‌های ملی پرداخته است. 

وی با اشاره به برگزاری جشنواره منطقه‌ای مجازی مد و لباس ایرانی ـ اسلامی چارقد در خراسان جنوبی اظهار کرد: در تلاش هستیم تا فرهنگ، آداب و رسوم کمتر به یاد مانده منطقه شرق کشور به خصوص خراسان جنوبی را زنده و هرچه بهتر به آیندگان معرفی کنیم. 

مرادی با اشاره به برگزاری دوره‌های تدبر، تفسیر و محافل قرآنی به همت این معاونت، ادامه داد: سازمان دانشجویان فعالیت‌های دانشجویی استان را پوشش داده و فعالیت‌های فرهنگی در این خصوص را دنبال می‌کند.  

وی با اشاره به فعالیت مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با پتانسیل نیازسنجی از حوزه‌های بااهمیت جامعه، تصریح کرد: خبرگزاری ایسنا، اولین خبرگزاری دانشجویان در ایران است که با رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره سعی کرده اخبار خوب، مفید و امیدبخش را منتشر کند. 

مرادی با بیان اینکه حدود یک سالی است در زمینه چاپ کتاب مجوز گرفته‌ایم، بیان کرد: سازمان انتشارات در زمینه چاپ کتاب فعالیت می‌کند که علاقمندان می‌توانند برای چاپ کتاب به این سازمان مراجعه کنند. 

وی با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره دانشجویی در محیط دانشگاه‌ها، تصریح کرد: با برگزاری اردوهای گردشگری در قاب طرح ایران مرز پرگهر به بیان ظرفیت‌های گردشگری استان پرداخته‌ایم تا دانشجویان غیربومی به عنوان سفیران فرهنگی این منطقه را به همگان معرفی کنند. 

بیرناب و ثروت‌آفرینی از مزیت‌های منطقه‌ای 

حسین راغ آرا، معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی استان و مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی نیز بیان کرد: در این مرکز با شعار "خلق ثروت از مزیت‌های منطقه‌ای" کار را آغاز کرده و در حوزه‌های آموزش برای کشاورزان، مشاوره، حمایت از ایده‌های فناورانه و نوآورانه، کمک به بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی و نوآوری در بسته بندی با بکارگیری پژوهش‌ها فعالیت داریم. 

وی با اشاره به تلاش برای افزایش ماندگاری محصولات در بسته بندی‌های محصولات، ادامه داد: طبق بررسی که توسط محققان جهاددانشگاهی استان صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که در این سال‌ها کشاورزان و متولیان کشاورزی استان به صورت مطلوب عمل کردند و حجم تولید محصولات خوب است، اما نهادی که به صورت متمرکز برای فروش محصولات اقدامی انجام دهد تا سود و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورز و استان شود انجام نشده است. 

راغ آرا با بیان اینکه در قسمت فروشگاه نیز بر روی این سه گیاه دارویی استراتژیک استان کار شده است، تصریح کرد: تولید محتوا و معرفی محصولات به منظور توسعه صادرات با استفاده از مزیت‌های فرهنگی منطقه و حضور محصولات بیرناب در نمایشگاه‌های دائمی استان‌ها و پایتخت از جمله اهداف مهم است. 

وی با اشاره به ورود به حوزه بسته‌بندی‌هایی همراه با  محصولات فرهنگی استان، گفت: برای تبلیغ فرهنگ باید هزینه کنیم و تیم تخصصی بیرناب آمادگی همکاری در این زمینه و همچنین تامین هدایای فرهنگی میراث فرهنگی را با اداره کل میراث فرهنگی دارد. 

ضرورت تعامل بین بخشی برای تولید محتوای گردشگری 

هادی شاه‌وردی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: در مجموعه جهاددانشگاهی، کار علمی با کار جهادی همراه شده و این امر اتفاق خوبی است که می‌تواند به استان کمک کند. 

وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری حوزه فعالیتی گسترده‌ای دارد، افزود: با این حوزه فعالیتی گسترده به تنهایی نمی‌توانیم اتفاقی شگرف را رقم بزنیم؛ بنابراین تعامل بین دستگاهی لازم است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به آمادگی این اداره کل برای همکاری با جهاددانشگاهی، تصریح کرد: برای انعقاد تفاهم نامه به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی آماده‌ایم تا ایده‌های مختلف را به ثمر بنشانیم. 

شاه‌وردی با تاکید بر توجه به حوزه بسته بندی و برندسازی صنایع دستی، افزود: به شهرستان‌های استان ابلاغ کرده‌ایم که براساس توانمندی منطقه خود فعالیت کنند چراکه سیاست ما رفتن به‌ سمت تخصصی کار کردن و آموزش است. 

وی با تاکید بر نیاز به حمایت و کمک جهاددانشگاهی در شکل گیری جریان اقتصادی مشاغ خرد، تصریح کرد: توانسته‌ایم رتبه یک پرداخت تسهیلات در کشور را در این بخش کسب کنیم. 

شاه‌وردی با بیان اینکه حوزه گردشگری و صنایع دستی صنعت پاک و درآمدزایی است، اما این صنعت تشنه اطلاعات و محتواست، بیان کرد: ضعف در تولید محتوای گردشگری برای معرفی استان یکی از مواردی است که باید بدان توجه کرد؛ بنابراین امیدواریم همکاری خوبی با تیم تولید محتوای جهاددانشگاهی در این عرصه شکل گیرد. 

وی با اشاره به نگاه مثبت استاندار خراسان جنوبی به این حوزه، افزود: به زودی هفته فرهنگی خراسان جنوبی را در تهران برگزار خواهیم کرد و از طرفی در حال پیگیری برای برپایی نمایشگاه بزرگ ملی در استان هستیم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به ارسال صنایع دستی استان به چندین کشور، تصریح کرد: بیشترین ورود گردشگران اروپایی از نطر درصد افزایش و تمایل آنان در بین استان‌ها را در استان خراسان جنوبی شاهد هستیم. 

شاه‌وردی با اشاره به ثبت چهار اثر جهانی، اظهار کرد: هم اکنون چهار اثر دیگر نیز برای جهانی شدن روی میز یونسکو است؛ خراسان جنوبی استانی پر از پتانسیل بوده اما مغفول و گمنام مانده که لازم است تعاملاتی در راستای معرفی آن صورت گیرد. 

text to speech icon