​افزایش بهره وری اقتصادی از ویژگی های مهم شرکت های دانش بنیان است / سازماندهی شبکه‌ای از نوآوران در جهاددانشگاهی

۰۹ شهریور ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۶ کد : ۴۸۲۲۸ عمومی
تعداد بازدید:۴۷۱
سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به جهت توسعه‌ فناوری‌های نوین، تولید ثروت در جامعه، ترویج کارآفرینی، ایجاد مشاغل جدید، توسعه و پایدار کردن اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
​افزایش بهره وری اقتصادی از ویژگی های مهم شرکت های دانش بنیان است / سازماندهی شبکه‌ای از نوآوران در جهاددانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر مهدی ابراهیمی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در حال حاضر علاوه بر دفتر مرکزی دارای 43 واحد جهاد دانشگاهی در سراسر کشور است، اظهار داشت: همچنین تعداد 3 پژوهشگاه،24 پژوهشکده، 27 سازمان، مرکز، مؤسسه و شرکت به ثبت رسیده و یک مجتمع تحقیقاتی و 2 پارک علم و فناوری نیز تحت پوشش این نهاد فعالیت دارند.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان داشت: مأموریت ذاتی جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد توسعه‌ای در سه حوزه علم و فناوری، پژوهشی و فرهنگی است و این نهاد تلاش کند تا در گام دوم انقلاب در راستای پیشبرد اهداف خود، به‌عنوان زیست‌بوم نوآوری نخبگانی در کشور معرفی شود و فضا را برای حضور و ورود نخبگان به عرصه‌های مختلف فراهم کند.

افزایش ظرفیت های موجود کشور با توسط شرکت های دانش بنیان

وی با اشاره به نقش نخبگان در توسعه همه‌جانبه کشور، گفت: امروزه حل مشکلات و رشد مزیت‌های جامعه از طریق افراد نخبه و شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر خواهد بود، لذا نخبگان می‌توانند ظرفیت‌های موجود را در کشور رشد دهند و ما در جهاد دانشگاهی ظرفیتی را ایجاد کردیم که بتوانیم ورود نخبگان به واحدهای فناوری را فراهم کنیم.

ابراهیمی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان به جهت توسعه‌ فناوری‌های نوین، تولید ثروت در جامعه، اشاعه دانش، ترویج کارآفرینی، ایجاد مشاغل جدید، توسعه و پایدار کردن اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

ازظرفیت های کشور باید استفاده کرد

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه‌های فناور نقش پررنگ و جدی در رفع مشکلات مختلف دارند و بر رشد درآمد و اقتصاد اثر جدی می‌گذارند؛ و اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را پای‌کار بیاوریم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا خواهیم کرد.

ابراهیمی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی از زمان تشکیل تا به امروز در مسیر دستیابی به علم و دانش روز قدم برداشته است، یادآور شد: این نهاد برخاسته از انقلاب فرهنگی در دوره جدید مدیریت خود ایجاد یک زیست‌بوم نوآوری برای نخبگان ایرانی را در اولویت برنامه‌ها قرار داده است.

به دنبال ایجاد بستر برای حضور افراد در جهاد دانشگاهی هستیم

وی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بر مسائلی همچون زیست‌بوم نوآوری نخبگان کشاورزی تمرکز کرده است، افزود: ما به دنبال ایجاد بستر برای افراد دارای توانمندی و ایده نو در این حوزه هستیم تا آموزش‌های لازم ارائه شود و بتوانند باانگیزه این مسیر را طی کنند.

سرپرست جهاد دانشگاهی خراسان جنوب گفت: هدف از ایجاد این زیست‌بوم شناسایی، حمایت و تبدیل ایده‌های نوآورانه و دانش‌بنیان به ابزاری برای رفع نیاز‌های کاربردی مرتبط با گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک استان است.

وی ادامه داد: در این زیست‌بوم با دعوت از نخبگان و نوآوران دانشگاهی و غیردانشگاهی، شبکه‌ای از نوآوران را ساماندهی خواهیم کرد که در درجه اول در شناسایی نیاز‌های اولویت‌دار این محصولات و سپس رفع موانع موجود و ارائه راهکار‌های عملیاتی پیشگام باشند.

رصد صاحبان ایده و نخبگان نخبگان علمی استان

ابراهیمی با تأکید بااینکه اگر نخبگان را در تخصص‌های مختلف در کنار هم قرار دهیم به اهداف بزرگی می‌رسیم، افزود: قطعاً این نخبگان تنها از جامعه دانشجویی نخواهند بود و علاوه بر دانشگاهیان، دانش آموزان و افراد صاحب ایده و خلاق نیز رصد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال ۹۴ راه‌اندازی شد و اکنون ۸۰ درصد آن به بهره‌برداری رسیده است، ادامه داد: هدف از احداث آن تحقق برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی، گردشگری، اشتغال‌زا و مؤثر در شکوفایی پتانسیل‌های بالقوه استان در حوزه گیاهان دارویی در قالب طرح مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی بوده است.

 وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷ فرآورده از عناب، زرشک و زعفران ثبت اختراع‌شده و در مرحله رونمایی از یک محصول جدید هستیم.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی با عنوان «بیرناب» بیان کرد: این مرکز یک توفیق بزرگ در خصوص فعالیت‌های نوآورانه است. وی با اشاره به لزوم بسته‌بندی شکیل برای صادرات محصولات استراتژی استان، افزود: بازار در خارج استان و خارج کشور با داخل استان متفاوت است و باید با برند سازی و بسته‌بندی مناسب آن را بهتر از گذشته عرضه کنیم.

نقش دانشگاه برای تربیت و کادر سازی نظام اسلامی در عرصه علمی

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تربیت و تعلیم نسل آینده است، تأکید کرد: این نهاد به جهتی در فراهم‌سازی نیروی کار آموزش‌دیده نیز عمل می‌کنند. در نظام اسلامی باید دانشگاه‌ها به وظیفه خود به‌درستی عمل کنند و دانشجو از فرصت تحصیل خود در راستای فهم مبانی گفتمان انقلاب اسلامی و پیگیری آرمان‌های انقلاب استفاده کند.

وی گفت: اهمیت نقش دانشگاه‌ها برای تربیت و کادر سازی نظام اسلامی به‌قدری است که پس از دوره انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها دانشجویانی که جذب تشکل‌های اسلامی و انقلابی شدند پس‌ازآن عهده‌دار مسئولیت‌های مهم در کشور شدند.

ابراهیمی ادامه داد: به‌طورکلی مراکز علمی ما ازجمله دانشگاه‌ها باید نسل جدید را آماده کنند که فردا بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند.

text to speech icon