سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خبر داد:

ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک در جهاد دانشگاهی استان

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۶ کد : ۴۷۲۰۳ عمومی
تعداد بازدید:۵۶۲
سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی هدف از ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک را شناسایی، حمایت و تبدیل ایده های نوآورانه و دانش بنیان به ابزاری برای رفع نیازهای کاربردی گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک استان اعلام کرد.
ایجاد زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک در جهاد دانشگاهی استان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر مهدی ابراهیمی اظهار کرد: در مجموعه جهاددانشگاهی استان به جهت ارج نهادن به شعار سال و فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، برنامه ها و مأموریت های ویژه و مناسبی در حوزه تولید و خدمات دانش بنیان با هدف توسعه و پیشرفت استان در این حوزه ها تدوین گردیده و در حال اجرا است.

دکتر ابراهیمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اهمیت حوزه کشاورزی اظهار کرد: ایشان «دانش‌بنیان و فناورانه کردن کشاورزی» را ضروری دانسته اند و بیان فرموده اند: کشت گلخانه‌ای قابل توجه است اما با آن نمی‌توان کشور را اداره کرد و با توجه به زمین، خاک و آب موجود در کشور، باید با دانش‌بنیان کردن کشاورزی و یافتن الگوی مصرف بهینه، از نابودی خاک و هدررفت آب جلوگیری، و صرفه‌جویی در آب را به صورت جدی دنبال کرد.

وی بیان کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری نشان می دهد که راه برون رفت از بسیاری از چالش های موجود در حوزه کشاورزی، تداوم تولید پایدار و همچنین حفظ سرمایه های ارزشمندی چون آب و خاک جز با دانش بنیان کردن کشاورزی و استفاده از فناوری و نوآوری در این عرصه امکان پذیر نخواهد بود و جهاددانشگاهی استان در این راستا و با توجه به ماموریت خود در زمینه بهینه سازی تولید و فراوری گیاهان دارویی مزیت دار عناب، زرشک و زعفران در صدد است تا زیست بوم نوآوری نخبگان گیاهان دارویی استراتژیک استان را برای ارج نهادن به فعالیت های دانش بنیان، فناورانه و نوآوارنه در کشاورزی استان در واحد خراسان جنوبی ایجاد نماید.

دکتر ابراهیمی هدف از ایجاد این زیست بوم را شناسایی، حمایت و تبدیل ایده های نوآورانه و دانش بنیان به ابزاری برای رفع نیازهای کاربردی گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک استان اعلام کرد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: در این زیست بوم با دعوت از نخبگان و نوآوران دانشگاهی و غیر دانشگاهی شبکه ای از نوآوران را ساماندهی خواهیم کرد که در درجه اول در شناسایی نیازهای اولویت دار این محصولات و سپس رفع موانع موجود و ارائه راهکارهای عملیاتی پیشگام باشند. تجمیع توان نخبگان و نوآوران داخل و خارج استان و هماهنگی با افراد، سازمان ها و تشکل های تاثیر گذار برای ورود این نوآوری های دانش بنیان به عرصه عمل و تامین نیازهای استان در حوزه محصولات استراتژیک هدف نهایی این اقدام خواهد بود. 

نامگذاری سال 1401 به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین و همچنین شعار امسال جهاددانشگاهی با عنوان "جهاددانشگاهی زیست بوم نوآوریِ نخبگان ایران" می طلبد تا در آستانه گرامیداشت چهل و دومین سالروز تشکیل این نهاد انقلابی، گامی بلند و اقدامی موثر در حمایت از محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی در جهاد دانشگاهی استان برداشته شود تا به یاری خداوند گرهی از مشکلات زنجیره ارزش این محصولات بدست نخبگان و نوآوران و در قالب تجاری سازی محصولات دانش بنیان باز شود.

text to speech icon