در صورت حمایت مسئولان؛

آمادگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در راه اندازی مجتمع ابن حسام

۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۱:۵۷ کد : ۴۶۹۷ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۱۴۸
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی استان برای راه اندازی مجتمع فرهنگی و هنری ابن حسام  در صورت  حمایت مسئولان خبر داد .
آمادگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در راه اندازی مجتمع ابن حسام

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، جشنواره شعر منطقه‌ای ابن حسام  برای دومین سال پیاپی به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی 6 اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

برگزاری این گونه جشنواره‌ها گام موثری در معرفی شخصیت شاعرانی مانند ابن حسام در کشور است، چرا که ابن حسام یگانه و بی نظیر در روزگار خود بوده و اولین سراینده شعر آیینی در کشور است.

هدف از برگزاری این جشنواره، معرفی شخصیت ابن حسام به عنوان یک چهره ملی و بین المللی است.

از دیگر اهداف این جشنواره، ایجاد تعامل بین شاعران، استعدادیابی و گفتمان سازی و پرورش استعدادهای ادبی و برجسته کردن شخصیت ابن حسام به عنوان اولین سراینده اشعار آیینی است.

جهاددانشگاهی اولین قدم‌ها را برای معرفی این شاعر برداشته است

محمد شفیعی درخصوص جشنواره منطقه‌ای شعر ابن حسام خوسفی اظهار کرد: جهاددانشگاهی اولین قدم‌ها را برای معرفی این شاعر برداشته است.

وی ادامه داد: برنامه و طرح جامع مجتمع فرهنگی و هنری برای ابن حسام تهیه نشده و متاسفانه همواره در این خصوص برنامه‌های کوتاه مدت اجرا شده است.

فرماندار خوسف گفت: قسمتی از زمین‌های اطراف مقبره ابن حسام توسط شهرداری تملک شده است، اما همه این اقدامات نسبت به این گنجینه شهر خوسف اندک است.

شفیعی اظهار کرد: در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی موضوع " روزی به عنوان ابن حسام " در شهر خوسف مطرح خواهد شد تا در این روز برنامه‌های فرهنگی و هنری مختص این شاعر برگزار شود.

فریاد یک حق فراموش شده

محمدعلی رحیمی، عضو شورای اسلامی شهر خوسف نیز گفت: از سال ۷۷ که شوراهای اسلامی تشکیل شده است، حق فراموش شده ابن حسام را در همه جا فریاد زده‌ایم.

وی ادامه داد: در بحث ساختمان مقبره ابن حسام کوتاهی‌هایی شده و روشنایی این مقبره در شان این شاعر نیست، چرا که مقبره ابن حسام پیشانی مشعشع خوسف است و باید به آن بیشتر توجه شود.

تلاش برای رفع نواقص مقبره ابن حسام

محسن علیزاده، شهردار خوسف نیز گفت: ابن حسام به صورت مهجور باقی مانده و آنطور که باید در خصوص آثار این شاعر، اقداماتی صورت نپذیرفته است.

وی ادامه داد: علی رغم همه محدودیت‌های اعتباری با توجه به اینکه این محل در اختیار میراث فرهنگی است، در صورتی که در قالب تفاهم‌نامه در اختیار شهرداری قرار بگیرد حاضر به سرمایه گذاری و رفع نواقص این مقبره هستیم.

علی صالحی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف نیز گفت: دو سال گذشته نیز در بحث نورپردازی و روشنایی مقبره اقدام شد که متاسفانه در سال جاری نیز بسیاری از لامپ‌ها شکسته و نسبت به تعویض آنها در دو نوبت اقدام شده است.

ارسال 400 اثر به جشنواره شعر ابن حسام

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: با توجه به فراخوان این جشنواره از سرتاسر ایران اشعاری به دبیرخانه جشنواره استان ارسال شده است.

وی ادامه داد: در راستای بسط و توسعه مقبره ابن حسام پیشنهاد می‌شود مجتمع فرهنگی و هنری به این نام در محوطه این مقبره احداث شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: دبیرخانه دائمی جشنواره شعر ابن حسام در کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان مصوب شده و دبیرخانه آن به جهاد دانشگاهی محول شده است.

مرادی افزود: فرهنگسرای ابن حسام در شهر بیرجند راه اندازی شده است که می‌تواند در راستای معرفی این شاعر مهم و تاثیرگذار باشد.

وی از اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی استان برای راه اندازی مجتمع فرهنگی و هنری ابن حسام خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بودجه این طرح در کارگروه‌های مربوطه تصویب شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه افتتاحیه این جشنواره در شهر خوسف و اختتامیه در بیرجند برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مرکز گردشگری وابسته به جهاد دانشگاهی در راستای معرفی ابن حسام و آثار تاریخی خوسف، تورهای گردشگری را به مقصد این شهر راه اندازی کرده است.

مرادی گفت: خبرگزاری‌ دانشجویان ایران( ایسنا) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن( ایکنا) ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که می‌تواند در راستای معرفی شهر خوسف بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به روز شاعران بزرگی همچون حافظ و شهریار در تقویم، پیشنهاد کرد روزی در تقویم به عنوان روز ابن حسام نامگذاری شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۴۰۰ اثر از شاعران سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده و این جشنواره ۶ اسفندماه جاری برگزار خواهد شد.

مرادی بیان کرد: به همت جهاددانشگاهی، همایش ملی عناب نیز برای اولین بار در اردیبهشت ماه ۹۸ برگزار خواهد شد که در راستای معرفی ظرفیت‌های منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

جشنواره شعر ابن حسام؛ راهی برای جبران کوتاهی‌ها

مهدی افتخاری، مدیر فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: ابن حسام خوسفی نه تنها در سطح کشور بلکه در خراسان جنوبی نیز ناشناخته است.

وی گفت: دومین جشنواره منطقه‌ای شعر ابن حسام که در سال‌جاری برگزار خواهد شد در زمینه معرفی این شاعر نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

مدیر فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ابراز امیدواری کرد: افرادی که از سرتاسر کشور در این جشنواره شرکت می‌کنند به عنوان رسولانی خواهند بود که در شهر خود نسبت به معرفی این شاعر اقدام خواهند کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: نهالی که جهاد دانشگاهی در راستای معرفی این شاعر کاشته است به زودی به درخت تنومندی تبدیل شود تا آیندگان، ما را به خاطر کوتاهی در معرفی این شاعر سرزنش نکنند.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی جشنواره ابن حسام