گیاهی مفید برای ریه

۰۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۳ کد : ۲۵۰۹۲ عمومی
تعداد بازدید:۱۳۱۳
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گل ماهور، نرم کننده، خلط آور و ضد سرفه است و در بیماری های مرتبط با دستگاه تنفس اثربخش است.
گیاهی مفید برای ریه

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی واحد درباره خواص گل ماهور اظهار کرد: گل ماهور با نام‌های دیگری چون خرگوشک، بزیر، لبیده، زرماهی نیز شناخته می شود.

طبیعت گیاه گرم و خشک است، از برگ و گل آن در گیاه درمانی استفاده میشود، مسکن و ضد تشنج است، در بیماری بواسیر از آن استفاده می شود، نرم کننده، خلط آور و ضد سرفه است و در بیماری های مرتبط با دستگاه تنفس اثربخش است.

در بیماری آسم از غرغره دم کرده آن استفاده می شود، برای تقویت مو موثر و مفید است، دم کرده آن استرس و کم خونی را درمان می کند، برای رفع اسپاسم و گرفتگی معده موثر است، سرشار از کلسیم، فسفر و ویتامین های A و C است، برای درمان میگرن و تسکین حمله های میگرنی بسیار مفید است، پودر حاصل از ریشه خشک گل ماهور برای درمان زگیل موثر است، دم کرده آن خواب آور است، برای رفع اضطراب، اختلال های ضربان قلب و ناراحتی‌های معده کاربرد دارد، عملکرد غده تیروئید را بهبود می بخشد، برای بیماری تب یونجه نیز ازآن استفاده می شود و در استعمال خارجی ضماد آن با شیر بر روی کروک، جوش و انواع زخم ها کاربرد دارد.

میزان مصرف:
روزانه 3 نوبت و هر نوبت تا 4 گرم آن مصرف می‌شود.

text to speech icon

کلید واژه ها: گل ماهور ریه دستگاه تنفس ضدسرفه