جهادی که در جهاددانشگاهی معنا یافته است

۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۴ کد : ۲۴۵۶۴ عمومی
تعداد بازدید:۹۷۴
حسین خسروی اسفزار، یکشنبه ۱۸  آبان در بازدید از جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی معنای انجام کار جهادی است.
جهادی که در جهاددانشگاهی معنا یافته است

حسین خسروی اسفزار، یکشنبه 18  آبان در بازدید از جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی معنای انجام کار جهادی است.
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری معنای جدیدی را از مدیریت جهادی ارائه کردند که باید در راستای آن گام برداریم، تصریح کرد: کارهای آموزشی و پژوهشی جهاددانشگاهی، کاربردی و لازمه امروز جامعه است.
خسروی با اشاره به اینکه رسانه زبان عمومی مردم است و امروز نمی‌توانیم اهمیت کار رسانه را انکار کنیم، اظهار کرد: رسانه می‌تواند زبان گویای مردم باشد و حتی گاهی از نمایندگان مجلس نیز بهتر می‌تواند سخن مردم را بیان کند.
وی از خبرگزاری ایسنا خواست در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای در جامعه فعالیت کنند چراکه اگر مردم سواد رسانه‌ای کامل داشتند شاید فتنه ۸۸ که چندین ماه طول کشید، اتفاق نمی‌افتاد.
نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای برنامه‌هایی چون مناظرات دانشجویی که توسط جهاددانشگاهی هرساله برگزار می‌شود باید آسیب شناسی شود.
خسروی ادامه داد: لازم است اخلاق در مناظرات دیده شود و همانگونه که امام علی(ع) فرمودند باید هدف از تضارب آرا و مناظره این باشد که به یک راه حل برسیم که این امر حتما به نفع کشور است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز امام و انقلاب جهاددانشگاهی، افزود: باید به جوانانی که در سال‌های انقلاب حضور نداشتند، آرمان‌های انقلاب و شخصیت امام خمینی(ره) را شناساند.
نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون که فضای مجازی تمام زندگی‌ها را فراگرفته است، باید کتاب را معرفی کرده و برای کتابخوانی انگیزه ایجاد کنیم که این امر در قالب فعالیت‌های فرهنگی امکان‌پذیر است.

از آموزش‌های اثربخش تا پژوهش‌های کاربردی 
جلال الدین صادقی، رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، نیز در این بازدید اظهار کرد: جهاددانشگاهی مولود انقلاب است و افرادی که در جهاددانشگاهی فعالیت می‌کنند، فرزندان انقلاب بوده و با تفکرات انقلابی همواره در مسیر انقلاب حرکت کرده‌اند.
وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی نهادی است فرهنگی، پژوهشی و آموزشی که تبدیل به بزرگترین شبکه پژوهش‌های کاربردی و بزرگترین شبکه آموزش های تخصصی کوتاه مدت در کشور شده است.
وی افزود: دانشجویان در قالب ساختارهای مختلف در جهاددانشگاهی تربیت شده و تبدیل به افراد توانمندی برای جامعه می‌شوند که در هیچ نهادی نمی‌توان این تشکیلات و ساختار را یافت.
صادقی ادامه داد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد باید در راستای سیاست‌های دولت پیش رود، اما در کلان این امر را ترسیم کرده که همراه و هم قدم با نمایندگان مجلس و با بهره گیری از توان آنان فعالیت کند و باید این را اذعان داشت که آورده‌ای که از لحاظ حمایت و پشتیبانی‌ها در حوزه مجلس در جهادانشگاهی اتفاق افتاده بسیار اثرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه همواره سعی داشته‌ایم با نمایندگان مجلس ارتباط گرفته و ارائه گزارش داشته باشیم، ادامه داد: خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) نیز به عنوان خبرگزاری جهان اسلام همواره در راستای ارائه فعالیت‌های نظام حرکت کرده است.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از نیروی انسانی توانمند و متعهد خراسان جنوبی به‌عنوان یک مزیت نام برد و ادامه داد: امیدواریم با بهره‌گیری از این نیروی انسانی آن‌گونه که شایسته است به اهداف خود برسیم.
فعالیت در راستای معرفی پتانسیل‌های استان 
حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: در حوزه فرهنگی مراکزی همچون مرکز گردشگری دانشجویان ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری بین المللی قرآن، مرکز امام و انقلاب، مرکز افکارسنجی، سازمان دانشجویان، سازمان فعالیت های قرآنی، فرهنگسرای ابن حسام، دبیرخانه دائمی جشنواره شعر ابن حسام، نگارخانه ابن حسام و انتشارات جهاددانشگاهی فعالیت می¬کنند که نقش بسزایی در ارتقای فرهنگی جامع و بویژه قشر دانشجویی دارند.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی هشت کانون فعال در سازمان دانشجویان در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، آموزش، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگ و هنر، ورزش و طبیعت، شعر و ادبیات فعالیت می‌کنند.
شناسایی مشاغل مزیت دار 
مجتبی ابراهیمی، مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در این بازدید اظهار کرد: در حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی فعالیت‌ها بیشتر متمرکز بر حوزه اشتغال است.
وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال سه طرح ملی در حال اجرا بوده و یا اجرایی شده است، افزود: طرح الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی به عنوان یکی از 9 استان پایلوت با هدف شناسایی مشاغل مزیت‌دار و بازاریابی در حال اجراست که وابسته به تسهیلات نیست.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این حوزه کسب و کارهایی شکل گرفتند که آماده ورود به بازار و برندسازی هستند، تصریح کرد: بررسی وضعیت کلی استان، بررسی توانمندی‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای استان، شناسایی مشاغل خانگی مزیت دار از جمله مباحث مورد بررسی در این طرح بود.
وی بیان کرد: کارفرما در این طرح، وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و مجری طرح جهاددانشگاهی است؛ 20 هزار شغل در نتیجه اجرای این طرح در کشور راه اندازی شده، حمایت و توسعه پیدا کردند.
ابراهیمی با بیان اینکه سهم خراسان جنوبی 1500 نفر بود، اظهار کرد: حدودا 770 نفر آموزش دیده و توانمندسازی شده‌اند، آنان را به بازار کار وصل کردیم و تولیداتشان را در فروشگاه‌های فیزیکی و مجازی ارائه کرده‌ایم.
وی با اشاره به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در حوزه مشاغل خانگی، افزود: در این طرح، بر شکل گیری فعالیت‌های شبکه‌ای تاکید شده است.
ابراهیمی ادامه داد: مزیت‌هایی در این طرح شناسایی و۴۳ شغل احصا شد که ۲۹ شغل مربوط به شهرستان بیرجند است.

مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: در فاز دوم طرح فرایند ثبت‌نام و اقدام عملیاتی در سامانه مشاغل خانگی، ارزیابی و راستی آزمایی نیز انجام و در نهایت اتصال به بازار متقاضیان مشاغل خانگی به برندهای ملی و استانی اجرا شد.

وی از ایجاد ۳ شبکه پوشاک، عسل و حوله خبر داد و بیان کرد: شش برند تحت عناوین جانای دهقان، برسومه، افرا، سارق، زالو پروران شرق، باران در این طرح ثبت شد.
ابراهیمی، انجام ۳۳ هزار و ۱۶۴ نفر ساعت آموزش، ۲۲۶ ساعت مشاوره و ۳۰ پیشران را از اقدامات انجام شده در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در این طرح ۳۴ مزیت شناسایی شد که پوشاک، حوله بافی، تکثیر و پرورش زالوی طبی، پارچه بافی، تولیدعسل، گلیم بافی، جاحیم، قالی بافی، قلم‌زنی از جمله آن مزیت‌ها است.

سپیده قلندری اسفدن، مدیر اداره هنر و رسانه جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و سردبیر خبرگزاری ایسنا نیز در این نشست اظهار کرد: ایسنا با بدنه‌ای دانشجویی کار خود را آغاز کرد، مقام معظم رهبری در پیام خود به  مناسبت تاسیس "ایسنا" که بعنوان اولین خبر این خبرگزاری  مخابره شد، خواستار انتشار اخبار خوب، مفید و امید بخش شدند که همین پیام بعد از گذشت 20 سال همچنان سرلوحه کار تمام خبرنگاران این خبرگزاری است.
وی ادامه داد: این خبرگزاری همچنان بدنه دانشجویی خود را حفظ کرده و با بهره‌گیری از شوق و پویایی جوانان دانشجو می‌کوشد یاریگر نظام اسلامی از جمله دولت باشد.
سردبیر ایسنا بیان کرد: یکی از وظایف ما رسانه‌ها بیان خدمات دولت است و ایسنا آمادگی دارد که خدمات انجام شده برای مردم در خراسان جنوبی را در قالب تولیدات مختلف رسانه‌ای اطلاع‌رسانی کند.
قلندری اظهار کرد: خبرگزاری ایسنا در طول سال‌های فعالیتش سعی در معرفی پتانسیل‌های منطقه‌ای داشته است؛ گزارش‌های ایسنا در مورد پتانسیل‌های کشاورزی، معادن، مرز و دیگر ظرفیت‌های خراسان جنوبی همواره در راستای معرفی این پتانسیل‌ها و ارائه چهره توانمند از استان بوده است.
سردبیر ایسنا بیان کرد: گزارش‌های ایسنا در مورد هاب منطقه‌ای شتر، مشکلات زرشک کاران و مشکلات مربوط به پرورش شتر و همچنین مسائل حوزه سلامت از جمله تحریم‌های دارویی توانسته چشم مسئولان را به وجوه ناشناخته مشکلات باز کرده و گامی در راستای حل این مشکلات بردارد.
قلندری اظهار کرد: خبرگزاری ایسنا آمادگی دارد باز هم با ارائه تحقیقی مشکلات و ریشه یابی بر معنای واقعیت و نه براساس گزافه گویی و اغراق در راستای حل مشکلات منطقه با ظرفیت‌های بومی گام بردارد.
سردبیر ایسنا بیان کرد: این خبرگزاری در کنار فعالیت‌های رسانه‌ای به برگزاری دوره‌های آموزشی خبرنگاری نیز اهتمام ورزیده و هرساله برای دانشجویان کلاس‌هایی را برگزار می‌کند؛ برگزاری کلاس‌های آموزشی و دوره‌های آموزش سواد رسانه برای مدیران نیز از دیگر فعالیت‌هاست.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاددانشگاه خراسان جنوبی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف کار جهادی آموزش اثربخش