رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تأکید کرد:

مناظرات دانشجویی؛ رهیافت مناسبی برای رفع ابهامات

۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۵ کد : ۶۸۸۶۳ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۱۹
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: دانشجویان به عنوان قشر تاثیرگذار در آینده کشور می‌توانند با شرکت در مناظرات در مورد مهم‌ترین مسائل روز جامعه و مشارکت در سیاست‌گذاری و حکمرانی، بحث و تبادل نظر داشته باشند تا به رهیافت مناسبی برای رفع ابهامات نسل پرسشگر امروز برسند.
مناظرات دانشجویی؛ رهیافت مناسبی برای رفع ابهامات

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سیدمحمدحسین سیدکاشی، در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در دانشگاه بیرجند با تبریک اعیاد شعبانیه و با آرزوی توفیق در کسب آمادگی معنوی برای ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با مشارکت جهاددانشگاهی و دانشگاه‌های استان همه ساله اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه توجه به علم و منطق در قالب بحث و مناظره از نیازهای روز دنیا و از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است، افزود: رهبر معظم انقلاب به بحث اجرای مناظره‌های قانونمند همراه با داوری منصفانه و بی‌طرفانه تأکید فراوان دارند.
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه مراکز علمی به عنوان مهد تربیت متخصصان و مدیران آینده نقش مهمی در آینده کشور دارند، تصریح کرد: دانشجویان به عنوان قشری تاثیرگذار در آینده کشور می‌توانند با شرکت در مناظرات در مورد مهم‌ترین مسائل روز جامعه و مشارکت در سیاستگذاری و حکمرانی، بحث و تبادل نظر داشته باشند تا به رهیافت مناسبی برای رفع ابهامات نسل پرسشگر امروز برسند.
سیدکاشی ادامه داد: جهاددانشگاهی نیز به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی جامعه سال‌هاست در حوزه مناظرات دانشجویی فعالیت دارد تا با شناخت علمی و منطقی دانشجویان نسبت به مسائل پررنگ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بتواند رسالت فرهنگی خود را به انجام برساند.
وی افزود: در راستای ایفای این نقش اثرگذار، دبیرخانه مناظرات دانشجویی از مهرماه سال 90 به‌طور رسمی فعالیت خود را در کشور و استان آغاز کرد و امسال شاهد برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان با همکاری سازمان دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در خراسان جنوبی هستیم. 
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: در این مسیر، هر سال با ارائه ایده‌های نو در مناظرات دانشجویی سعی داریم مسیر گفت‌وگو و تبادل‌نظر را هموارتر کرده و به سمت تبیین اهمیت فرهنگ گفت‌وگو حرکت کنیم.
سیدکاشی با بیان اینکه از سویی دیگر سعی داریم تا مناظرات را با نگاه به مسائل روز جامعه به سمت کاربردی و عملیاتی شدن پیش ببریم، از همکاری دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه استان در پیشبرد اهداف مناظرات دانشجویی قدردانی کرد.


تربیت کادر متخصص؛ نقطه مورد نظر مناظرات دانشجویی؛

حسین فرزانه‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: اسلام دین حق بوده و برای روشن شدن حقیقت و علم، اهمیت زیادی قائل است.
وی با بیان اینکه مناظرات و بحث‌های علمی و منطقی بین طرف‌های مختلف مصداق جدال احسن است، افزود: در قرآن کریم توصیه شده که حق را کشف کنیم و پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز به همین مشی و سیر و سلوک همراه یاران خود مسیر استدلال را می‌پیمودند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه امامان دیگر نیز این راه را ادامه دادند، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر همین اساس تاکید بسیاری دارند که محیط‌های فرهنگی دانشگاه منعطف بوده تا دانشجویان به راحتی نظر خود را بیان کنند.
فرزانه پور با بیان اینکه دانشجویان دلسوزترین و کارآمدترین اقشار جامعه بوده و بدون حضور آنان نمی‌توانیم قدمی برداریم، ادامه داد: باید مسئولان دانشگاه تمام توان خود را بکار گیرند تا دانشجویان توانایی‌های خود را به رخ کشیده و در امور اجتماعی مشارکت داشته باشند.
وی با بیان اینکه امام راحل تاکید داشتند که ما مامور به وظیفه هستیم نه نتیجه، افزود: مناظره این فرمایش امام راحل را جامه عمل می‌پوشاند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند با تاکید بر حضور دانشجویان در گعده‌های دانشجویی و تبادل افکار، تصریح کرد: اگر به این ترتیب پیش رویم، آن چه صلاح کشور است از این مناظرات خارج خواهد شد. 
فرزانه‌پور با اشاره به اینکه هدف ما این است که از این گونه مسابقات، مناظرات و مشارکت‌ها تربیت کادر داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از اهداف مهم دیگر این است که دانشجویان بیان خواسته‌های خود و مدیریت جلسه را تمرین کرده تا در آینده برای حضور در مجامع مفید فایده واقع شوند.


تاکید بر توجه به مناظرات دانشگاهیان و حوزویان؛

حجت‌الاسلام علی‌جان دلدار، مسئول فرهنگی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی نیز با بیان دیدگاه‌های اسلام در مورد مناظرات علمی و منطقی، اظهار کرد: حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند: «حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر؛ زیرا حکمت گمشده هر مؤمن است».

وی با بیان اینکه مناظره تلاش برای کشف حقیقت است و در دین به تضارب آرا که به روشن شدن حقیقت می‌رسد، تاکید می‌شود، افزود: حرکت ما باید بر محور حقیقت بوده و بدانیم پایه آزادمردی و آزادگی حق‌محور بودن است، پس باید مراقب حق باشیم.
مسئول فرهنگی حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی ضمن دعوت از دانشجویان برای حضور در حوزه‌های علمیه و اجرای مناظرات در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: مناظرات دانشجویی باعث تضارب آرا و کشف حقیقت شده و فرد با حضور در آن قدرت و جسارت را در بیان نظرات پیدا می‌کند.


برگزاری مناظره اساتید برای نخستین بار از سال آینده؛

حمید مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این مراسم بیان کرد: مسابقات مناظره دانشجویان ایران با همکاری سازمان دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان هرساله اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این دور از مسابقات 22 تیم شرکت کردند، افزود: در این دوره از مسابقات علاوه بر صدور گواهینامه برای تمامی تیم‌های شرکت‌کننده، به تیم‌های برتر استانی که به مرحله کشوری راه یافته جوایزی اهدا خواهد شد.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال برای اولین بار تیم اخلاق را نیز معرفی می‌کنیم، تصریح کرد: امیدواریم با تعاملات انجام شده بتوانیم سال آینده شاهد برگزاری مناظره اساتید برای نخستین بار در خراسان جنوبی باشیم.
در پایان با حضور مسئولان دانشگاهی، نمایندگان مراکز علمی و حوزه‌های علمیه، داوران، اساتید و دانشجویان، از نفرات و گروه‌های برتر این دور از مسابقات تجلیل شد.

text to speech icon

کلید واژه ها: مناظره دانشجویی مناظره مسابقات ملی مناظره مناظره جهاد دانشگاهی