فراوری غذایی و دارویی؛ راه حل برون رفت از مشکلات زرشک

۲۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۳ کد : ۲۴۸۱۰ پژوهشی
تعداد بازدید:۷۶۵
عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: فرآوری غذایی و دارویی راه‌حل برون رفت از مشکلات زرشک است که برای گسترش صنایع تبدیلی این محصول، نیازمند ایده و محصول اولیه و ایجاد بستر مناسب برای زیرساخت‌های تولید آن هستیم.
فراوری غذایی و دارویی؛ راه حل برون رفت از مشکلات زرشک

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، طیبه شاهی، عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برای ایجاد زمینه مطلوب جذب سرمایه‌گذار، نیازمند تعامل سازنده بخش دولتی با بخش خصوصی هستیم به خصوص در شرایط بحرانی زرشک که زمان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: این روزها که زرشک به معنای واقعی دلش پر از خون است صرفا بیان مسئله و نپرداختن به حل بنیادی مشکلات این محصول، دردی از کشاورزان را دوا نخواهد کرد.

شاهی اظهار کرد: محصولات کشاورزی بعد از برداشت نیز زنده هستند و بسته به میزان و شدت تنفس و سایر عوامل محیطی، شروع فرایند فساد و طول عمر این محصولات نیز متفاوت است.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: از طرف دیگر بسیاری از محصولات کشاورزی در یک زمان مشخص و کوتاه تولید می‌شوند بنابراین فرآوری مناسب این محصولات علاوه بر افزایش زمان ماندگاری امکان مصرف در فصول غیر برداشت را نیز فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به میزان بالای ضایعات محصولات کشاورزی که حدود ۳۰ درصد و در برخی موارد بیشتر است، اهمیت صنایع تبدیلی در جلوگیری و کاهش ضایعات بخش کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال، گسترش دامنه خرید به دلیل تنوع محصولات فرآوری شده، حضور موفق در بازارهای بین‌المللی و در نتیجه خرید تضمینی محصولات کشاورزی کاملا مشخص می‌شود.

شاهی گفت: صنایع فرآوری در کشورهای پیشرفته نه تنها مکمل بخش کشاورزی هستند بلکه امنیت غذایی که شاخصه‌ای از توسعه پایدار کشورها است را به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: یکی از مزیت‌های مهم زرشک برای فرآوری در صنعت مواد غذایی علاوه بر ارگانیک بودن آن، ایجاد رنگ و طعم مطلوب توام با یکدیگر است که نیاز به طعم دهنده و رنگ مصنوعی را برطرف خواهد کرد.

عضو گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: این میوه ارزشمند قابلیت کاربرد در تهیه مربا، سس، آب میوه، شربت، آب نبات، ژله، دمنوش، نوشابه، انواع نوشیدنی‌ها، پودر برای مصارف مختلف قنادی و لبنیات و بسیاری از محصولات نوآورانه دیگر را دارد که هر یک از اینها قابلیت صادراتی ویژه‌ای دارند.

وی افزود: زرشک منبعی غنی از ویتامین c به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی و حاوی مقدار زیادی از آنتوسیانین، فلاوونوئید و همچنین دارای مقادیری از آلکالوئیدها از جمله بربرین، بربامین، اکسیاکانتین و پلاماتین است.

شاهی گفت: برای گیاه زرشک خواص مختلفی از جمله هیپولیپیدمیک، هیپوگلیسیمیک، حفاظت کبدی، حفاظت کلیوی، ضد التهابی و ضد اضطرابی، اثرات ضد سرطانی و آنتی‌اکسیدانی و جلوگیری از رشد باکتری‌ها گزارش شده است.

وی اظهار کرد: توجه به هریک از این خواص قابلیت تولید به صورت قرص، کپسول، شربت و پماد و به صورت مکمل برای درمان و پیشگیری از  بیماری‌های مختلف را دارد، به گونه‌ای که در حال حاضر عصاره زرشک به صورت کپسول و با برند Enzymedica در کشور استرالیا تولید و عرضه می‌شود و در بیماری‌های قلبی عروقی و تنظیم قند خون موثر است.

عضو گروه پژوهشی تولید و فراوری گیاهان استراتژیک جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی یادآور شد: البته در ریشه، پوست و برگ این گیاه نیز خواص درمانی قابل توجهی وجود دارد که قابلیت تولید فراورده‌های دارویی با ارزش افزوده قابل توجهی را ایجاد کند.

text to speech icon

کلید واژه ها: زرشک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی فرآوری دارویی عناب زعفران