خدماتی متمرکز بر محصولات گیاهان دارویی استراتژیک از آموزش تا بهبود کیفیت در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

۲۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۶۰۲۸ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۱۹۰
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: خدماتی متمرکز بر محصولات استراتژیک از آموزش و مشاوره برای بهبود کیفیت محصولات و فرآورده‌ها و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه در قالب سایت بیرناب انجام می‌دهیم.
خدماتی متمرکز بر محصولات گیاهان دارویی استراتژیک از آموزش تا بهبود کیفیت در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ، محسن پویان با اشاره به اینکه درخت عناب به دو صورت پرورشی و خودرو در ایران وجود دارد، گفت: نوع پرورشی آن بیشتر در شرق ایران و به ویژه خراسان جنوبی دیده می‌شود طوری که ۹۵ درصد عناب ایران در این منطقه تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ‌نوع خودرو در نقاطی از جمله شمال ایران دیده می‌شود که میوه آن خیلی ترش و قابض است و درخت آن از نوع معمولی تیغ دار تر است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: استفاده دارویی از میوه، برگ و ریشه عناب علاوه بر ایران در کشورهای دیگر جهان از جمله هند، چین، برمه، کره و یونان نیز مورد توجه بوده و در موارد زیادی از آن بهره می‌گرفتند.

پویان بیان کرد: میوه عناب از جمله مواد لعاب دار است و به این دلیل است که به گیاهی قدیم و جدید ایران به عنوان نرم کننده سینه و درمان سرماخوردگی کاربرد دارد، همچنین برای تصفیه خون نیز از آن استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ریشه درخت عناب به صورت جوشانده برای کاهش تب و نیز از برگ‌های آن برای درمان ناراحتی‌های دستگاه ادراری استفاده می‌شود، بیان کرد: پوست درخت عناب در طب گیاهی برای درمان و قطع اسهال کاربرد دارد، بدین منظور پوست درخت را قبل از چوب پنبه‌ای شدن از شاخه‌های جوان‌تر جدا کرده و به صورت جوشانده ملایم مورد استفاده قرار می‌دهند

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی عنوان کرد: عناب به عنوان داروی آرام بخش، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ملین، ضد سرفه و همچنین در درمان سرماخوردگی در طب گیاهی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای از بین بردن ضعف عمومی بدن، رفع خستگی، تسریع رشد موی سر و تهیه مایع شستشوی چشم نیز عناب از گیاهان مطرح در طب گیاهی ایران به شمار می آید.

به گفته پویان، عناب خون را تصفیه می کند و مولد خون صالح است و از جمله داروهای خون ساز به شمار می‌آید و همچنین التهاب، تشنگی و درد کبد کلیه و مثانه را تسکین می‌دهد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: برخی از منابع مصرف زیاد میوه عناب را برای معده های حساس منع می‌کنند و علت آن را ایجاد نفخ در معده می‌دانند و برخی منابع قدیم مصرف بی‌رویه عناب را عاملی برای کاهش اسپرم در مردان و به طور کلی کاهش دهنده نیروی جنسی می‌دانند که مصرف عسل همراه با انجام این مسئله را برطرف می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در پایان با اشاره به فعالیت سایت اینترنتی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی به آدرسbirnab.ir ، یادآور شد: این سایت زیر نظر متخصصان و کارشناسان این مجموعه به ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، تولید فرآورده و فروش برای کشاورز ویژه سه محصول استراتژیک استان و فرآوده‌های آن می‌پردازد.

وی اظهار کرد: طبق بررسی که توسط محققان جهاددانشگاهی استان صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که در این سال‌ها کشاورزان و متولیان کشاورزی استان به صورت مطلوب عمل کردند و حجم تولید محصولات خوب است، اما اقدامی که به صورت متمرکز برای فروش محصولات که بتواند سود و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورز و استان کند، انجام نشده است.

پویان بیان کرد: خدماتی متمرکز بر محصولات استراتژیک از آموزش و مشاوره برای بهبود کیفیت محصولات و فرآورده‌ها و حمایت از طرح‌ها و ایده‌های فناورانه در قالب این سایت انجام می‌دهیم

text to speech icon

کلید واژه ها: مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیرناب عناب زرشک زعفران