حق داشتن غذا برای زندگی و آینده ای بهتر

۲۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۱ کد : ۷۶۶۶۲ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۸
غذا یکی از احتیاجات فیزیولوژیکی و از مهم‌ترین نیازهای بشر است و به عنوان سومین نیاز حیاتی بعد از هوا و آب شناخته شده است.
حق داشتن غذا برای زندگی و آینده ای بهتر

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، روز جهانی غذا، رویدادی است که هر سال در تاریخ 16 اکتبر برگزار می‌شود و توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با هدف افزایش آگاهی در مورد مشکلات ناشی از گرسنگی، سوءتغذیه، ناامنی غذایی و همچنین اقدام برای رفع این مشکلات نام گذاری شده است و هر ساله با اعلام یک شعار، پیام خاصی را به جامعه بین‌المللی منتقل می‌کند. 

حق داشتن غذا برای زندگی و آینده ای بهتر به عنوان شعار امسال توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) در نظر گرفته شده است.  
هدف شعار امسال فائو این است که علاوه بر مسئله تامین غذای کافی برای بقاء بشر به ارزش تغذیه ای غذا هم باید توجه ویژه نمود. 

همه افراد حق دارند علاوه بر غذای کافی به غذای مغذی و سالم هم دسترسی داشته باشند. این شعار ما را به تفکر عمیق‌تری درباره چالش‌های امنیت غذایی و تغذیه مناسب دعوت می‌کند و بر نیاز مبرم به تغییر پارادایم به سمت مصرف غذاهای مغذی و سالم تاکید می‌کند و فرصت مناسبی را برای آگاهی بخشی به مردم درباره اهمیت تغذیه سالم و متناسب جهت حفظ و بهبود سلامتی فراهم می کند.  

غذا یکی از احتیاجات فیزیولوژیکی و از مهم‌ترین نیازهای بشر است و به عنوان سومین نیاز حیاتی بعد از هوا و آب شناخته شده است.  

مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری موجود در غذا نقش مهمی در فرآیندهای فیزیولوژیکی دارند و از بروز بیماری های مختلف جلوگیری می کنند. 

رژیم غذایی غنی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین هاو چربی های سالم باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی، افزایش سلامت روان و افزایش طول عمر می شوند.  

مطالعات علمی نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین مصرف میوه و سبزیجات و کاهش خطر بروز بیماری های قلبی وجود دارد علاوه بر آن فیبر موجود در غلات کامل، میوه ها و سبزیجات باعث بهبود عملکرد و سلامت دستگاه گوارش می‌شود. 

تامین غذای مناسب در اولویت است با این وجود باید در نظر داشت کماکان ده درصد از جمعیت جهان از گرسنگی رنج می برند علاوه بر نداشتن غذای مغذی و سالم، غذای کافی نیز برای رفع گرسنگی ندارند.  

تغییرات اقلیمی بر کشاورزی جهانی تأثیر زیادی گذاشته است. سیل‌ها، خشکسالی‌ها و افزایش دمای زمین باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی شده و زندگی میلیون‌ها کشاورز را تحت تأثیر قرار داده است علاوه بر آن افزایش جمعیت و بحران‌های اقتصادی و مسأله تأمین غذای کافی و مغذی نیز مزید بر علت شده و اهمیت اتخاذ راهکار موثر برای برون رفت از این مشکلات را بیش از پیش نمایان می‌کند. 

روز جهانی غذا یادآور این امر است که همه ما، از شهروندان عادی تا دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در تحقق تأمین غذای کافی، مناسب و سالم برای همه، سهم و مسئولیت داریم و می‌توانیم نقش مهمی در کاهش ضایعات و هدررفت غذا، استفاده بهینه از منابع و پشتیبانی از تولیدکنندگان محلی داشته باشیم. محصولات استراتژیک خراسان جنوبی نه تنها ارزش بالای اقتصادی و تغذیه‌ای دارند، بلکه به عنوان منابع طبیعی و بومی این منطقه می‌توانند در تأمین امنیت غذایی و اشتغال پایدار نقش اساسی ایفا کنند، با توسعه روش‌های فرآوری مانند خشک‌کردن با کیفیت بالا و تولید فراورده هایی مانند دمنوش‌ها، نوشیدنی های سالم و میان وعده های مقوی ، می‌توان به بهینه‌سازی استفاده از این محصولات پرداخت.

همچنین با استفاده از روش‌های نوین در کشاورزی ارگانیک و کاهش ضایعات در فرآیند برداشت و بسته‌بندی می‌توان نقشی مهم در حفظ این منابع باارزش داشت. با همکاری و همفکری، می‌توانیم دنیایی را بسازیم که در آن امنیت غذایی برای هر فرد تأمین شده و هیچ‌کس از نعمت‌ تغذیه سالم و مناسب محروم نماند. 

یادداشت از ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

text to speech icon