تدوین اطلس گیاهان دارویی خراسان جنوبی به نیمه رسید

۱۶ مهر ۱۴۰۳ | ۱۱:۱۵ کد : ۷۶۲۹۴ اخبار پربازدید پژوهشی
تعداد بازدید:۳۷
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تحریر ۲ گام از ۴ مرحله تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی استان به پایان رسید.
تدوین اطلس گیاهان دارویی خراسان جنوبی به نیمه رسید

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی که حدود ۳۵ جلد کتاب در زمینه گیاهان دارویی و خواص آن و بیش از ۴۰ مقاله علمی و تحقیقاتی در این رابطه منتشر کرده است در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار کرد: وقتی از محصولات مزیت دار سخن به میان می آوریم یکسری گیاهان رستنی است که مختص شرق ایران زمین است و در خراسان جنوبی نیز وجود دارد.

به گفته وی همین خاص بودن مزیتی است تا به لحاظ اقتصادی نیز این محصولات چون زرشک و عناب که خراسان جنوبی در ایران رتبه اول را دارد مورد توجه قرار گیرد.

پویان با بیان این که خراسان جنوبی محصولات مزیت دار دیگری نیز به جزء زرشک و عناب دارد، افزود: از 2 سال قبل طرح تحقیقاتی به عنوان معرفی کاربردی گیاهان دارویی یا به عبارت دیگر اطلس کاربردی گیاهان دارویی خراسان جنوبی در 4 فاز شروع شد.

این پژوهشگر گیاهان دارویی که سابقه ای بیش از 4 دهه در حوزه تحقیات گیاهان دارویی شرق ایران به ویژه خراسان جنوبی دارد از اتمام فاز اول این اطلس کاربردی گیاهان دارویی که مربوط به شهرستان های خوسف و بیرجند در قالب هزار صفحه است خبرداد.

به گفته پویان همچنین فاز 2 اطلس کاربردی گیاهان دارویی که مربوط به شهرستان‌ها قائن و زیرکوه نیز یک ماه قبل به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی، گیاهان دارویی خراسان جنوبی را از جنبه‌ها متفاوت و هر استفاده‌ای که برای آن متصور شود بررسی کرده‌ایم به‌طوری که به‌راحتی هر سرمایه‌گذاری بخواهد در هر حوزه‌ای از فراوری آن‌ها ورود کند می‌تواند از این پروژه تحقیقاتی بهره لازم را ببرد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به ویژگی خاص این اطلس کاربردی نیز اشاره کرد و آن هم این است که در این معرفی کاربردی گیاهان دارویی به جامعه‌شناسی گیاهی هم اشاره‌ای شده است یعنی این که گیاه مرتعی است یا زراعی یا به عبارت دیگر کشت مرتعی آن بهتر است یا زراعی آن.

پویان از مسئولان خراسان جنوبی خواست که این تحقیقات کاربردی را بیشتر مورداستفاده قرار دهند چرا که این کار نتیجه 30 و 40 سال پژوهش و تحقیق در زمینه گیاهان دارویی خراسان جنوبی است که می‌توان استفاده‌های متعدی از آن در حوزه‌های اقتصادی، فناوری، اشتغال‌زایی و... داشت.

text to speech icon