محصولات فناورانه فرموله شده توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی به رنگ تجاری سازی نیاز دارد

۲۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۰۰:۲۲ کد : ۷۲۶۵۰ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۹۰
سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی با اشاره به برخی فعالیت‌های پژوهشی شاخص از جمله تدوین اطلس جامع گیاهان دارویی استان توسط جهاد دانشگاهی، گفت: بیش از ۱۰ محصول فناورانه فرموله شده در این مجتمع، پتانسیل تجاری سازی و ورود به بازار را دارند.
محصولات فناورانه فرموله شده توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی به رنگ تجاری سازی نیاز دارد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، طی بازدید رییس و اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان، طرح‌‌های پژوهشی و محصولات فناورانه و دانش بنیان جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی در حوزه گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک ارائه شد. 

مهدی ابراهیمی؛ سرپرست معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی در این بازدید ضمن بیان اهداف و رسالت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی به تشریح فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه محصولات استراتژیک و گیاهان دارویی استان پرداخت. 

وی با اشاره به مزیت‌های رقابتی و سرمایه‌گذاری در استان و توانمندی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی در تحقق نیازهای جامعه و صنعت بیان کرد: فرآوری عناب، زرشک و زعفران و تولید دانش فنی فراورده‌های غذایی فراسودمند بر پایه عناب، زرشک و زعفران راهکاری موثر برای تعدیل خام فروشی این محصولات و ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر است. 

ابراهیمی با اشاره به برخی فعالیت‌های پژوهشی شاخص از جمله تدوین اطلس جامع گیاهان دارویی استان توسط جهاد دانشگاهی یادآور شد: بیش از 10 محصول فناورانه فرموله شده در این مجتمع، پتانسیل تجاری سازی و ورود به بازار را دارند. 

وی با تاکید بر اهمیت کاهش خام فروشی محصولات بومی استان بیان کرد: تبدیل گیاهان دارویی به فرآورده‌های غذایی و دارویی به افزایش 10 تا 100 برابری قیمت این محصولات منجر خواهد شد. 

مدیر گروه تولید و فرآوری گیاهان بومی خراسان جنوبی به معرفی مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک خراسان‌جنوبی با برند بیرناب پرداخت و ادامه‌ داد: این مرکز به منظور تکمیل زنجیره ارزش گیاهان بومی استان و با هدف خلق ثروت از مزّیت‌های منطقه‌ای زیر نظر متخصصان و کارشناسان این مجموعه در حال حاضر به ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، پژوهشی، تولید و فروش محصولات برای کشاورزان می‌پردازد و همکاری خوبی برای ورود محصولات جدید از طریق همکاری این مرکز و مجتمع تحقیقات صورت گرفته است. 

بهینه سازی فرمولاسیون فرآورده‌‌های رژیمی برای بیماران در جهاددانشگاهی 

ساره حسینی؛ پژوهشگر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان بومی خراسان جنوبی با معرفی محصولات فراسودمند فرموله شده در مجتمع تحقیقات بیان کرد: در سال‌های اخیر تحقیقات بسیاری در زمینه تولید محصولات فراسودمند و غنی‌سازی فرآورده‌های غذایی به خصوص فراورده‌های محبوب و پرطرفدار موجود در بازار انجام شده‌ و محصولات استراتژیک خراسان جنوبی با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالا و داشتن پتانسیل خوب برای فراوری یکی از گزینه‌های مطلوب جهت غنی سازی فرآورده‌های غذایی هستند؛ به عنوان مثال میوه عناب که از محصولات انحصاری و استراتژیک خطه خراسان جنوبی است و دارای فعالیت‌های ضد میکروبی و افزایش دهنده سطح ایمنی بدن و تصفیه کننده خون بوده و می‌تواند جهت افزایش ارزش تغذیه‌ای فرآورده‌های غذایی به آن‌ها افزوده شود. 

حسینی ادامه داد: یکی از رسالت‌های جهاد دانشگاهی استان بهینه سازی فرمولاسیون فرآورده‌‌های رژیمی برای بیماران سلیاکی و دیابتی با جایگزینی شکر با ترکیبات طبیعی است. شیوع دیابت نوع 2 در جهان لزوم به کارگیری استراتژی‌های پیشگیری‌کننده مانند استفاده از رژیم‌های غذایی بدون شکر به عنوان راهکار اصلی جلوگیری از بیماری دیابت را بیش از گذشته نمایان کرده‌ است. 

احسان بیگی؛ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز خاطرنشان کرد: فرآوری محصولات استراتژیک استان و تولید فرآورده‌های جدید از محصول زرشک می‌تواند به توسعه، صادرات و اقتصاد استان کمک شایان توجهی نماید و ارزش و قیمت زرشک و عناب خام در صورت فراوری افزایش قابل توجهی خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه محصول زرشک استان نیاز به تجاری سازی دارد، اظهار کرد: تولید فرآورده‌های حاصل از محصولاتی چون زرشک و عناب باید از لحاظ علمی سرمایه گذاری را تضمین کند که این امر هم به نفع کشاورز و هم به نفع استان بوده و باید در این استان توجه ویژه‌ای به صنایع تبدیلی و فرآوری محصول شود. 

خام فروشی؛ از مشکلات عمده استان 
حسین خیریه؛ عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به این امر که زرشک و عناب جزو محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است، تصریح کرد: در حوزه زرشک، عناب و فرآوری این محصولات، پتانسیل خوبی جهت فرآوری و تولید محصولات نوآورانه موجود است.

به خصوص در صنایع تبدیلی که اکنون کمتر به سمت فرآوری رفته و بیشتر خام فروشی انجام می‌شود که یکی از مشکلات عمده استان است. 

وی افزود: متاسفانه فرآوری محصولات استراتژیک این استان کم‌تر در داخل استان انجام می‌گیرد. اگر امکان تولید فرآورده‌های زرشک فراهم شود قطعا صادرات زیادی به خارج از کشور هم خواهیم داشت، باید کمک کنیم تا با افزایش قیمت زرشک قشر کشاورز استان به منفعت بیشتری برسد. متاسفانه برخی به قصد سوء استفاده و استفاده از تسهیلات در حوزه‌های مختلف وارد استان می‌شوند و متاسفانه امروز تولیدکنندگان بومی برای اخذ تسهیلات با چالش‌هایی روبرو می‌شوند که حق آنان نیست.

text to speech icon