در نشست دانشجویی " ازدواج آگاهانه؛ خانواده پایدار" بررسی شد؛

بررسی عوامل طلاق و راه‌های تحقق خانواده سالم

۰۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۳:۳۵ کد : ۷۱۹۵۷ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۱۶
به همت جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، نشست آزاد دانشجویی " ازدواج آگاهانه؛ خانواده پایدار" در مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی بیرجند ویژه دانشجویان این مرکز برگزار شد و طی آن راه‌حل‌های رسیدن به خانواده سالم و عوامل طلاق بررسی گردید. 
بررسی عوامل طلاق و راه‌های تحقق خانواده سالم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اسدالهی، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی، در نشست آزاد دانشجویی" ازدواج آگاهانه؛ خانواده پایدار" با اشاره به افزایش اختلافات خانوادگی در جامعه، گفت: یکی از دلایل این امر نداشتن مطالعه است. 
 
وی با بیان اینکه طبق جدیدترین آمار، 41  درصد ایرانی‌ها مطالعه غیر درسی ندارند، تصریح کرد: طبق آیات و روایات زن و مرد با یکدیگر ازدواج می‌کنند تا به واسطه باهم بودن به خدا برسند، اما برای این امر مهم چه اندازه از مشورت و مشاوره بهره برده‌ایم. 
 
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای شروع زندگی باید از مشاوره بهره جست، اظهار کرد: از سویی دیگر مهارت گفتگو بزرگترین راه حل برای جلوگیری از اختلافات خانوادگی است که باید آن را تقویت کرد تا به روابط سالم در محیط خانواده رسید. 
 
وی با اشاره به اینکه عوامل طلاق عاطفی و طلاق رسمی به دو عامل اساسی برمی‌گردد، تصریح کرد: نداشتن مطالعه و کسب مهارتهای زندگی و ندانستن هدف از زندگی دو دلیل مهم است؛ لذا کسب مهارت‌های دهگانه در زندگی لازم و ضروری است‌ مانند مهارت خودآگاهی، مهارت کنترل خشم، حل مسئله، مهارت گفتگو، مهارت تصمیم گیری، مهارت کنترل هیجانات و از این قبیل. 
 
مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی بیان کرد: هدف از زندگی نیز رسیدن به خداست که باید در تمام مسیر زندگی مدنظر زن و مرد قرار گیرد. 
 
غلامعلی مرادی، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این نشست اظهار کرد: معضل امروز جوامع بشری طلاق بوده که در تمام جهان دیده می‌شود. براساس آمارها میزان طلاق در کشور ایران در سال‌های اخیر بیش از 40 درصد و یا شاید در برخی استان‌ها از این میزان بالاتر است. 
 
وی با اشاره به عوامل و دلایل طلاق، افزود: یکی از دلایل اصلی این است که کارکردهای خانواده در جوامع امروزی دگرگون شده است. امروز در خانواده، زن درگیر اشتغال شده ولی باید دانست این امر باید متناسب با شغل مادری وی باشد و در واقع فرصت‌ مادری را از بانوان نگیرد. 
 
این جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه زن نباید از خانواده جدا و به فضای عمومی کشیده شود، تصریح کرد: عامل دیگری که امروزه باعث ناپایداری محیط خانواده‌ها شده فضای مجازی است؛ چنانکه فضای مجازی سبب شده که بسیاری از افراد از محیط خانواده و عواطف موجود در آن دور شوند. 
 
مرادی با بیان اینکه رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی باعث از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌شود، اظهار کرد: قیاس‌های اجتماعی دلیل دیگری برای طلاق است. رقابت‌های مسابقه‌ای امروز در زمینه مادیات خانواده‌ها را از مسیر اصلی هدف خود دور ساخته است. 
 
وی با بیان اینکه این رقابت مادی نباید جای احساس خانوادگی را بگیرد، افزود: تمام این عوامل منجر به نارضایتی درون خانواده‌ها می‌شود. 
 
این جامعه شناس بیان کرد: در پایان باید گفت کارکردهای خانواده زمانی که نادیده گرفته شوند و  رابطه عاطفی بین والدین و فرزندان از قلم افتد، نمی‌توان انتظار یک خانواده سالم را داشت؛ بنابراین نباید هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی این روابط حذف و کمرنگ شوند.  
 
همچنین در این نشست دانشجویان نیز به بیان نظرات و سوالات خود در این باره پرداختند.

text to speech icon

کلید واژه ها: ازدواج آگاهانه؛ خانواده پایدار ازدواج آگاهانه خانواده پایدار طلاق مهارت های زندگی دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی