کنگره مفاخر و مشاهیر؛ حرکتی فرهنگی برای معرفی خراسان‌جنوبی

اعطای احکام مسئولان کمیته های ذیل ستاد اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۴:۱۲ کد : ۷۰۳۳۷ اخبار پربازدید فرهنگی
تعداد بازدید:۵۳
استاندار خراسان جنوبی گفت: برگزاری کنگره و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ضمن اینکه یک حرکت ریشه‌ای فرهنگی اصیل می‌باشد، فرصتی نیز برای معرفی استان در سطح ملی است. 
اعطای احکام مسئولان کمیته های ذیل ستاد اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز پنج شنبه 30 فروردین ماه در جلسه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان اظهار کرد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر با توجه به پیشینه غنی فرهنگی استان خراسان جنوبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 
وی با بیان اینکه تقویت و حفظ هویت ایرانی اسلامی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: در فضای کنونی که شاهد هجمه فرهنگی و جنگ ترکیبی دشمن هستیم باید نسل جوان ما از عظمت ایران و مفاخر و مشاهیری بزرگی که استان و کشور برخوردار است مطلع شود و بدانند بزرگان این سرزمین چه ظرفیت‌های علمی، معنوی و روحانی داشتند. 
استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر پیشینه قوی فرهنگی و اسلامی ایران، گفت: خراسان جنوبی نیز از استان‌های ممتاز و پیشرو در این زمینه است و این استان اکنون ۹ اثر باستانی و تاریخی ثبت جهانی در شش رشته دارد. 
قناعت ادامه داد: بزرگداشت مفاخر و مشاهیر استان از موضوعات اساسی و اولویت‌دار فرهنگی استان برای مقابله با تهاجم فرهنگی و ترکیبی دشمن است تا نسل جوان ما با این بزرگان و فرهنگ اصیل و ناب این استان آشنا شوند. 
وی با بیان اینکه امسال دو ستاد اجرایی جداگانه برای برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت الله تهامی تشکیل می‌شود، گفت: تقویم اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی مشخص شده و در چهار بخش و سه سطح در تهران، بیرجند و خوسف اجرای برنامه داریم و کمیته‌های مربوطه باید در موعد مقرر نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام کنند. 
استاندار خراسان جنوبی افزود: کنگره ملی ابن حسام خوسف فرصتی برای انجام کار فرهنگی فاخر برای آشنایی نسل جوان نسبت به مفاخر و مشاهیر است که بدانند چه گنجینه‌های ارزشمندی در استان و کشور داریم. 
وی گفت: برگزاری کنگره و بزرگداشت مفاخر و مشاهیر استان ضمن اینکه یک حرکت ریشه‌ای فرهنگی اصیل می‌باشد فرصتی نیز برای معرفی استان در سطح ملی است که آورده‌هایی برای خراسان جنوبی خواهد داشت. 
 قناعت بیان کرد: در سال ۱۴۰۴ نیز بزرگداشت آیت الله محمدحسن خوسفی همزمان با برگزاری کنگره ۲هزار شهید استان در دستور کار خواهد بود. 
استاندار خراسان جنوبی گفت: هر اقدام مرمتی و بهسازی برای مقبره ابن حسام خوسفی باید در قالب تدوین طرح جامع حسامیه صورت گیرد. 
علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی در چهار مرحله و در سه سطحی ملی، استانی و محلی برنامه ریزی شده و اختتامیه آن در ۲۸ آبان ماه سال جاری در مرکز استان برگزار خواهد شد. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه‌های کنگره ملی “ابن حسام خوسفی” شاعر ایرانی امسال در چهار مرحله و در تهران، بیرجند و خوسف برگزار می‌شود. 
وی با اشاره به راه‌اندازی دفتر این انجمن در سال گذشته افزود: برگزاری کنگره ابن حسام خوسفی و بزرگداشت آیت الله تهامی در آخرین جلسه انجمن در اسفند سال گذشته برنامه‌ریزی شد. 
فرخنده با بیان اینکه برگزاری کنگره ابن حسام خوسفی در چهار مرحله برنامه‌ریزی شده است گفت: مرحله اول آن با مسئولیت دانشگاه بیرجند در قالب کمیته علمی و پژوهشی است که فراخون مقالات آغاز شده و حداقل سطح مقالات isc در مجموعه جهان اسلام است.  
وی گفت: چاپ مقالات واصله از اساتید زبده حوزه ادبیات کشور از دیگر برنامه‌های بخش فرهنگی این کنگره ملی است که رونمایی آن را در اختتامیه خواهیم داشت. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: مرحله دوم با مسئولیت جهاد دانشگاهی واحد خراسان جنوبی در قالب کمیته فرهنگی است که به برگزاری جشنواره ملی شعر آیینی خواهد پرداخت. تربیت ۱۸۰ شاعر جدید آیینی از نسل جوان و نوجوان برای استمرار این مسیر در مجموعه استان دنبال می‌شود.  
فرخنده اظهار کرد: اختتامیه جشنواره ملی شعر آیینی با محوریت ابن‌حسام ۲۹ شهریور ماه در خراسان جنوبی برگزار می‌شود. 
وی افزود: بخش سوم کنگره، هنری است که با همکاری فرهنگستان هنر و اداره‌ کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲ موضوع خوشنویسی و تصویرنگاری و حضور اساتید برجسته این حوزه‌ها با محوریت اشعار ابن حسام خوسفی برنامه ریزی شده است. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: پیش‌بینی ما ۲۰۰ اثر خوشنویسی و ۳۰ اثر تصویرگری از مجموعه خاوران نامه ابن حسام خوسفی است که در نگارخانه‌های مرکز اکران خواهد شد. 
وی گفت: آخرین مرحله هم اختتامیه کنگره ملی ابن حسام در ۲۸ آبان سال جاری در مرکز استان خواهد بود، برخی برنامه‌ها هم در حوزه زیرساخت و نمایشگاه است که امروز استاندار خراسان جنوبی دستور مرمت آرامگاه ابن حسام خوسفی را صادر کرد. 
فرخنده افزود: برنامه‌های کنگره در سه سطح ملی (تهران)، استانی (بیرجند) و محلی در شهرستان خوسف برنامه‌ریزی شده است. 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: ۹ کمیته برای برگزاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی در استان تشکیل و امروز احکام مسئولان کمیته‌ها تحویل شد. 
در پایان جلسه نیز با حضور استاندار خراسان جنوبی، احکام مسئولان کمیته‌های ذیل ستاد اجرایی کنگره ملی ابن حسام خوسفی اعطا شد.  
سیدمحمدحسین سیدکاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز به جهت سابقه برگزاری جشنواره ابن‌حسام خوسفی در سالیان گذشته توسط این نهاد به عنوان مسئول کمیته فرهنگی کنگره انتخاب و معرفی شد.  
وی در این جلسه به ارائه گزارش در خصوص برنامه‌های مصوب کمیته فرهنگی برای برگزاری جشنواره شعر و اقدامات انجام شده توسط این کمیته در این راستا پرداخت.

text to speech icon

کلید واژه ها: جشنواره ابن حسام کنگره مفاخر و مشاهیر خوسف ابن حسام خوسفی