اقدامات اجرایی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در یک سال گذشته

۱۵ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۴ کد : ۶۸۲۲۳ اخبار پربازدید عمومی
تعداد بازدید:۱۵۶
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گزارشی از اقدامات اجرایی این نهاد در یک سال گذشته ارائه داد.
اقدامات اجرایی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در یک سال گذشته

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سیدمحمدحسین سیدکاشی، امروز یکشنبه ۱۵ بهمن در نشست خبری تشریح اقدامات این دستگاه به مناسبت دهه فجر اظهار کرد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در ۱۲ بهمن سال ۶۳ تاسیس شد و امیدواریم در سال پیش رو که چهلمین سال فعالیت این نهاد در استان خراسان جنوبی است بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایمان در راستای تحقق  اهداف و برنامه‌های توسعه استان بهره ببریم. 
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی کشور به عنوان مولود مبارک انقلاب اسلامی، چهل و سه سال از حیات پر افتخار خود را پشت سر می‌گذارد، افزود: امسال جهاد دانشگاهی شعار «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» را برگزیده است. 
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات بخش‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و پشتیبانی، بیان کرد: این نهاد اجرای ۶ طرح هماهنگ ملی در استان را در حوزه فرهنگی به سرانجام رسانده است. 
سیدکاشی با اشاره به بهره مندی 330 نفر هنرآموز در فرهنگسرای ابن حسام به میزان 3960 نفر ساعت و اجرای ۱۷ طرح نظر سنجی به صورت استانی، ملی و خویش‌فرمایی، گفت: برگزاری یک دوره خبرنویسی و عکاسی با حضور یکی از اساتید برجسته کشوری، برگزاری دوره هوش مصنوعی ویژه روابط عمومی‌ها و خبرگزاری‌های استان با همکاری استانداری، برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی و برگزاری سه نشست کرسی آزاد اندیشی در خصوص مباحث روز کشور، ارسال 6242 خبر در دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا، برگزاری چهارمین جشنواره منطقه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام با مشارکت فرمانداری خوسف و دستگاه‌های اجرایی استان، برگزاری کرسی تلاوت و تدبر با حضور قاری بین المللی استاد ابوالقاسمی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اجرای مناظره دانشجویان ایران با حضور ۲۰ تیم از دانشجویان دانشگاه‌های استان و چاپ ۵ جلد کتاب از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی در استان از جمله مهم‌ترین اقدامات یک ساله گذشته در حوزه معاونت فرهنگی بوده است. 
وی سپس با اشاره به فعالیت آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد دانشگاهی در شهرستان قاینات از خدمات‌رسانی به ۱۵۸۴۷ نفر در طی یکسال گذشته در این آزمایشگاه به مردم شریف این شهرستان خبر داد.
وی با بیان اینکه در حوزه بانک خون بندناف جهاددانشگاهی استان نیز تاکنون ۱۲۸۰ نمونه خون بند ناف در استان ذخیره‌سازی شده است، تصریح کرد: این میزان حدود 0.6 درصد آمار کشوری بوده که نشان‌دهنده عدم اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این امر است. 
سیدکاشی بیان کرد: اکنون ذخیره‌سازی خون بند ناف در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس و نهبندان انجام می‌شود و در صورت اعلام آمادگی پزشکان و کارشناسان مامایی در سایر شهرستان‌ها نیز قابل ارائه است. 
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: خون بند ناف منبع غنی سلول‌های بنیادی است اما در هنگام زایمان دور ریخته می‌شود؛ درحالیکه ذخیره آن می‌تواند پس‌اندازی برای سلامتی نوزاد و حتی خانواده او باشد که تا حداقل ۳۰ سال قابلیت نگهداری دارد. 
وی ادامه داد: به جهت تسهیل استفاده خانواده‌ها از این خدمات، با بانکهای مهر ایران و رسالت تفاهم‌نامه برای دریافت وام و تقسیط هزینه اولیه توسط والدین نوزاد وجود دارد.
سیدکاشی با اشاره به سایر اقدامات پژوهشی، تصریح کرد: در حال حاضر پنج طرح پژوهشی با اعتبار پنج میلیارد ریال در دست اجرا است و نتایج این طرح‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد. 
وی با اشاره به تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی گفت: مرحله اول این طرح پژوهشی در فروردین ماه امسال به اتمام رسید و ۳۴۰ گونه گیاهی در شهرستان ‌های بیرجند و خوسف بررسی شد. 
سیدکاشی با اشاره به اینکه تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی استان توسط جهاد دانشگاهی در چهار مرحله انجام خواهد شد، افزود: مرحله دوم تدوین اطلس کاربردی گیاهان دارویی با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان به زودی در شهرستان قاین و زیرکوه آغاز می‌شود. 
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: اخذ موافقت‌نامه توسعه کشت گیاهان دارویی و اخذ موافقت‌نامه تجهیز آزمایشگاه تشخیص طبی، از اعتبارات استانی و منابع دفتر مرکزی به ارزش ۵۵ میلیارد ریال از جمله مهم‌ترین اقدامات معاونت پشتیبانی واحد بوده است. 
سیدکاشی ادامه داد: معرفی گیاهان دارویی استان به بیش از ۸۰ هزار نفر در سطح کشور از طریق تیم بازاریابی با هدف کمک به توسعه اقتصادی استان و پیگیری عقد تفاهم‌نامه سه جانبه تولید کیک عناب با مشارکت جهاددانشگاهی خراسان رضوی و یک شرکت صنایع غذایی نیز از دیگر اقدامات مهم بوده است.

وی با اشاره به برگزاری مرحله چهارم طرح سرباز مهارت در استان، بیان کرد: در سال جاری سهمیه تعلق گرفته به استان ۲۵ هزار نفر بوده است که تاکنون در مجموع ۱۵ هزار و ۱۰۰ نفر از آموزش‌ها در این طرح بهره‌مند شدند. 
سیدکاشی از رشد ۸۰ درصدی فراگیران در کالج زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی استان خبر داد و گفت: در مدت یک سال گذشته ۲۶۰۰ نفر در حوزه آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت در مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت و ۱۸۰۰ نفر در کالج زبان‌های خارجی آموزش دیده‌اند. 
وی همچنین از اتمام طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با اشتغالزایی بیش از ۱۵۰۰ نفر در استان خبر داد و بیان کرد: طی این طرح و در دو فاز انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۹۸ به ترتیب ۱۰۰۰ و ۵۰۰ نفر در ۱۵ کدرشته مزیت‌دار مشاغل خانگی استان شناسایی شده، مصاحبه و آموزش دیدند و به تولیدکنندگان بالادستی معرفی شدند. 
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ادامه داد: طی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در خراسان جنوبی، ۳۰ برند ثبت و معرفی شدند و بیش از ۱۰ شبکه کسب و کار خانگی شکل گرفت و تولیدات به سایر استان‌ها صادر شد. 
سیدکاشی از مشاوره به بیش از ۱۰ مورد از متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار در مرکز مشاوره کارآفرینی و توسعه کسب و کار جهاددانشگاهی خبر داد. 
وی همچنین اظهار کرد: مرکز آزمون جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تحت نظارت مرکز آزمون جهاددانشگاهی کشور امسال تاکنون آزمون‌های استخدامی گوناگونی با حضور حدود هفت هزار نفر برگزار کرده است. 
سیدکاشی با اشاره به برگزاری ۲ دوره آزمون فراگیر مشترک استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور، یادآور شد: همچنین برگزاری آزمون استخدامی بنیاد مسکن، برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش ویژه شغل مربی امور آموزش معلولین، برگزاری آزمون انتخاب کارشناس رسمی استاندارد (اشخاص حقیقی)، برگزاری آزمون جامع آموزشی شوراهای حل اختلاف، برگزاری آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین و برگزاری آزمون استخدامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برگزاری کانون ارزیابی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی اداره کل امور مالیاتی استان از جمله این فعالیتها بوده است. 
وی با اشاره به فعالیت‌های برجسته آموزش عالی علمی کاربردی واحد جهاددانشگاهی، بیان کرد: کسب مقام اول در جشنواره رویش دانشگاه جامع علمی کاربردی، برگزاری اردوی دانشجویی راهیان پیشرفت و برگزاری دو نشست تخصصی و سه کرسی آزاداندیشی طی یک سال اخیر از جمله مهم‌ترین اقدامات این بخش بوده است.
 

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی