همزمان با دهه دوم فاطمیه؛

نشست الگوگیری از نقش مادری حضرت زهرا(س) در تربیت نسل خدامحور برگزار شد

۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۶ کد : ۶۶۳۳۹ فرهنگی
تعداد بازدید:۴۱۴
همزمان با دهه دوم فاطمیه نشست الگوگیری از نقش مادری حضرت زهرا(س) در تربیت نسل مطهر و خدامحور در جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی برگزار شد.
نشست الگوگیری از نقش مادری حضرت زهرا(س) در تربیت نسل خدامحور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، حجت الاسلام دهقانی، کارشناس مذهبی پیرامون نقش مادری حضرت زهرا(س) در تربیت نسل مطهر، خدامحور و وظیفه شناس گفت: حضرت فاطمه(س) الگوی درخشان هر مادر مسلمان است.
وی ادامه داد: وقتی می گوییم می خواهیم حضرت فاطمه سلام الله علیها را الگو قرار دهیم یعنی می خواهیم  سبک زندگی اسلامی داشته باشیم.
حجت الاسلام دهقانی بیان کرد: سبک زندگی اسلامی یعنی زندگی که رنگ و بوی خدا دهد و در واقع عطر اهل بیت علیهم السلام در زندگی جاری باشد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه قلب کودک در روایات به زمین خالی تشبیه شده و این حاکی از این است که زمینه تربیت و تاثیر پذیری در دوران کودکی وجود دارد و فرایند تربیت باید از دوران کودکی آغاز شود و این امر در زندگی حضرت زهرا(س) مشهود است، اظهار کرد: کنکاش در منطق تربیتی حضرت فاطمه(س) نشان می دهد ایشان در امر تربیت، هم به نیازهای جسمانی و هم به نیازهای روحانی توجه دارند.
وی عنوان کرد:  آنچه تربیت یک نسل مطهر و خدا محور را ضروری تر می کند در منطق حضرت صدیقه  طاهره علیها سلام این است که ایشان فرزندان را امانت های الهی می داند و به نقش مادر که بسیار مهم و تاثیر گذار است در تربیت توجه دارند.
حجت الاسلام دهقانی افزود: نکته بعدی در توجه به تربیت نسل خدامحور در سیره ایشان، توجه به روحیه خداپرستی و عبادت است،آن حضرت از همان کودکی روحیه عبادت و خدا پرستی را آنچنان در فرزندان خود نهادینه کردند که اهل بیت علیهم السلام کاری را والاتر از عبادت خداوند نمیدانند و فرزندان ایشان بارها شاهد عبادت و مناجات شبانه ایشان بودند و شما می‌بینید که امام حسین(ع) شب عاشورا را مهلت میگیرد تا با خدا عبادت و راز و نیاز کند، حضرت زینب(س)  نیز بارها در هنگام اسارت به عبادت و مناجات مشغول می شد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س)  برای تربیت نسل خدامحور توجه به فراگیری علم و معارف الهی را برای کودکان ضروری می دانند، گفت: ایشان امام حسن(ع) را به مسجد فرستاده تا مطالبی که جد ایشان پیامبر(ص) ایراد می‌کنند را یاد گرفته و برای مادر بازگو کنند.

حجت الاسلام دهقانی اظهار کرد: نتیجه این نوع نگاه تربیت نسل مطهر و خدا محوری مثل امام حسن(ع) شد که دو مرتبه تمام اموال خود را بخشید و امام حسین(ع) که با تمام اخلاص در مقابل دشمن حاضر شده و حتی آخرین جملات ایشان حکایت از رضایت الهی دارد و نیز حضرت زینب کبری(س) می شود که مثل یک شیر زن تمام مصائب را تحمل کرده و کاروان اسرای اهل بیت علیهم السلام را راهبری می‌کند.
وی یادآور شد: اگر می خواهیم کودکان تربیت صحیح را فرا گرفته و خدامحور تربیت شوند توجه به سیره ی تربیتی حضرت زهرا(س) ضروری است و باید به نیازهای روحانی ‌و جسمانی، توجه به آموختن روحیه عبادت و فراگیری معارف الهی توجه شود.
حجت الاسلام دهقانی خاطرنشان کرد: اگر در تربیت کودکان ایرانی به منطق تربیتی حضرت فاطمه زهرا(س) توجه شود، هم نسل مطهر و خدا محور شکل گرفته و بسیاری از مشکلات دنیای معاصر که از تأثیر پذیری الگوی غربی ایجاد شده، جلوگیری می شود.

text to speech icon

کلید واژه ها: تربیت نسل مطهر و خدامحور روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی