اهمیت ذخیره‌سازی خون بندناف

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۰ کد : ۶۵۵۳۵ پژوهشی
تعداد بازدید:۸۱
رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: سرطان نخستین عامل مرگ زودرس در کشور است و سرطان‌های خونی حاد و مزمن جزو شایع‌ترین نوع سرطان‌ها هستند که روند افزایشی دارند و این موضوع، اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف را چند برابر می‌کند.
اهمیت ذخیره‌سازی خون بندناف

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای استان، سیدمحمدحسین سیدکاشی رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: تاکنون هزار و ۲۵۰ نمونه خون بند ناف در استان ذخیره شده است که حدود ۶ دهم درصد آمار کشوری بوده و بسیار پایین است و این آمار نشان دهنده عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نشدن آن است.

سیدکاشی، از مردم خواست که این پس‌انداز سلامتی را انجام دهند چرا که این سلول‌ها علاوه بر حفظ سلامتی نوزادشان در آینده، تا ۲۵ درصد احتمال استفاده برای سایر افراد خانواده را نیز دارد.

وی افزود: ذخیره ۵ عضو زایمانی از رحم که معمولاً در هنگام زایمان دور ریخته می‌شوند و مهمترین آن خون بند ناف است می‌تواند پس‌اندازی برای سلامتی نوزاد و یا حتی خانواده آن باشد که تا ۳۰ سال قابلیت فریز شدن دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: ما این خدمات را در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و نهبندان ارائه می‌دهیم و نمی‌خواهیم که این خدمات رسانی محدود به همین شهرستان‌ها شود در نتیجه از کارشناسان مامایی در سایر شهرستان‌ها دعوت می‌کنیم که با مراجعه به جهاد دانشگاهی آموزش‌های لازم در این زمینه را ببینند تا بتوانیم خدمات مربوط به ذخیره خون بند ناف را در استان گسترش دهیم.

سیدکاشی افزود: از ۵ عضو زایمانی از رحم که منبع غنی از سلول‌های بنیادین هستند و برای هر فرد تنها یک بار و آن هم در ابتدای تولد قابلیت ذخیره سازی دارند، می‌توان بیش از ۲۰ محصول بیولوژیک فراوری کرد و بیماری‌های زیادی از جمله بیماری‌هایی با منشأ خون مثل انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی مادرزادی، نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های دیگر به وسیله آن‌ها قابل درمان است و قابلیت استفاده پس از درمان با استفاده از شیمی درمانی برای انواع سرطان‌ها را نیز دارند.

وی گفت: علاوه بر آن سلول‌های بنیادی غیر خون ساز داریم که بافت بند ناف از مهمترین منابع آن و ۳ تا ۱۴ برابر بیشتر از سایر منابع دارای سلول بنیادین است و از آن در درمان بیماری‌هایی مثل اوتیسم، فلج مغزی، آلزایمر، دیابت، آرتروز، بیماری‌های قلبی عروقی و پارکینسون می‌توان استفاده کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی افزود: سلول‌های غیرخون ساز بند ناف نیاز به تطابق ژنتیکی ندارند و برای سایر افراد خانواده قابل استفاده هستند.
سیدکاشی گفت: ایران جزو منطقه‌های خطر متوسط از نظر سرطان است، اما آمار سرطان در کشور به سرعت رو به افزایش است و پیش بینی می‌شود آمار آن در کشور در سال ۱۴۰۴ نسبت به یک دهه گذشته آن بیش از ۴۳ درصد افزایش پیدا کند که سهم بیماری‌های با منشأ خونی از این درصد ۲۴ درصد خواهد بود.
وی افزود: سرطان نخستین عامل مرگ زودرس در کشور است و سرطان‌های خونی حاد و مزمن جزو شایع‌ترین نوع سرطان‌ها هستند که روند افزایشی دارند و این موضوع، اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف را چند برابر می‌کند.

text to speech icon