ابن حسام و باورهایش؛ جزو لایه‌های اصلی فرهنگ خوسف

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۳ کد : ۶۴۹۸۳ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۷۵
امام جمعه خوسف گفت: ابن حسام و باورهایش جزو لایه های اصلی فرهنگ خوسف است.
ابن حسام و باورهایش؛ جزو لایه‌های اصلی فرهنگ خوسف

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی،حجت الاسلام ابراهیم اسماعیلی،  امام جمعه خوسف امروز 28 آبان ماه در جشنواره علمی فرهنگی ، هنری و ادبی ابن حسام گفت: در شورای فرهنگ عمومی شهرستان مقرر شد یک روز فرهنگی را برای شهرستان خوسف مشخص شود.

 افزود: برترین ها و بهترین ها در هر گوشه از خوسف جای دارد اما انتخاب هر کدام از مفاخر به عنوان محور برنامه سخت بود. در نهایت مقرر شد روز وفات ابن حسام شاعر  برجسته آئینی، محور برنامه های فرهنگی این هفته قرار گیرد.

وی گفت: اگر لایه های فرهنگی خوسف برررسی شود در طبقات اصلی و محور  آن، همه مفاخر ما دیده می شود، لایه هایی که ابن حسام و باورهای راستینش را شامل می شود، طبقه بعدی ارزش های مبنایی است و اینکه مردم چگونه در کنار آرامگاه حضور می یابند همه مبناهایی است.

وی با بیان اینکه جشن ها و عزادرای های خوسف همه مبنا دارند افزود: برای معرفی مفاخر  این شهرستان، باید کتاب های چند جلدی تهیه شود.

به گفته وی  در هفته فرهنگی تصمیم برای معرفی داشته های فرهنگی خوسف را گرفتیم.

امام جمعه خوسف افزود: در انجام کارهای فرهنگی به حد مطلوب نرسیدیم اما قدم هایی برداشته شده تا نواقص رفع شود، بنابراین از  پیشنهادها برای معرفی فرهنگ‌ها،  آداب و رسوم و معرفی مفاخر خوسف استقبال می‌شود.

حجت الاسلام اسماعیلی گفت: رشد دکتر شکوهی ها در بستر معرفت ها بوده است و این افراد باید معرفی شوند، خوسف شهرستان زبان و ادبیات فارسی است و باید به این عنصر و استعدادها توجه شود.

وی تاکید کرد: هویت ایرانی و زبان فارسی از مولفه های فارسی و ایران است که در خوسف موج می زند، شایسته است در کنار معرفی بزرگان و مفاخری همچون راشد محصل،  خاندان عبادی، ابن حسام ها و ناقوس ها و  بزرگان روستای هردنگ، فرزندان ابن حسام و بزرگان ماژان نیز  معرفی شوند.

                                               

آنچه که باعث حرکت و توسعه می شود، هویت، باورها و میراث فرهنگی یک ملت است

علی حسینی، فرماندار خوسف نیز در این جشنواره اظهار کرد: ابن حسام شاعری بزرگ و عابد از دیار شهرستان خوسف است که مناعت طبع، اخلاق و سرودن اشعار آئینی در منقبت اهل بیت(ع) او را نسبت به دیگر شاعران کشور برجسته کرده است.

فرماندار خوسف با بیان اینکه این شهرستان سرزمین دلدادگی به صاحبان شفاعت و کرامت است که شعور و شکوهش را در محرم و عاشورا با بیل های آویخته و آمیخته می بینیم، گفت: هفته فرهنگی خوسف فرصتی است تا جان دوباره به هویت و باورهای مردم بدهیم.

وی از خوسف به عنوان سرزمین وابستگی به ائمه اطهار(ع) و فرهیختگانی همچون خاندان عبادی، راشد محصل ها، ابن حسام ها و ناقوس ها یاد کرد و گفت: خوسف سرزمین خاک های زرخیر، پنبه مله، و گل نرگس است که باید ظرفیت های آن هرچه بیشتر معرفی شود

حسینی افزود: آنچه که باعث حرکت و توسعه می شود، هویت، باورها و میراث فرهنگی یک ملت است و در هفته فرهنگی خوسف؛ میراث فرهنگی اصل و اساس برای حرکت به جلو است.

فرماندار خوسف با اشاره به ظرفیت های معدنی و کشاورزی خوسف گفت: این شهرستان سرزمین سرزندگی، حرکت و برکت است، سنگی که با هنر گوهر شده و گل نرگسی که هر سال با امیدی بی نهایت کاشته می‌شود.

text to speech icon