پیام رئیس جهاددانشگاهی به جشنواره ابن حسام/ تلاش این نهاد برای زدودن غبار از چهره الگوهای این مرز و بوم

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۵ کد : ۶۴۹۶۸ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۶۱
ییس جهاددانشگاهی به مناسبت برگزاری چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام پیامی صادر کرد که در این پیام آمده است: جهاددانشگاهی در راستای ماموریتهای فرهنگی خود بر این باور است که باید غبار قرون را از چهره الگوهایی از این دست زدود و آنان را به نسل جوان و آینده‌سازان این مرز و بوم معرفی کرد تا بدانند که امنیت فکری و فرهنگی موجود، آسان به‌دست نیامده است.
پیام رئیس جهاددانشگاهی به جشنواره ابن حسام/ تلاش این نهاد برای زدودن غبار از چهره الگوهای این مرز و بوم

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی کشور به مناسبت برگزاری چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام که امروز، 28 آبان‌ماه همزمان با روز خوسف با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهرستان خوسف برگزار شد، پیامی صادر کرد که این پیام توسط سیدمحمدحسین سیدکاشی رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی قرائت شد.

در متن پیام رئیس جهاددانشگاهی آمده است؛

به نام خدا

ای به سزا لایق حمد و ثنا/ ذات تو پاک از صفت ناسزا/ آن‌چه تو شایستۀ آنی به حق/ زَهرۀ اوصاف تو گفتن که را؟

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با نگاهی فرهنگی سرمنشأ تحولات عظیم فرهنگی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان اسلام گردید. مبانی اعتقادی اسلام خواهی، آزادی‌خواهی و ظلم‌ستیزی آن پا گرفت و به بار نشست و اکنون پس از قریب نیم قرن از آن اتفاق خجسته، دامنه نفوذش در همان نگاه فرهنگمدار از مرزهای ایران اسلامی فراتر رفته و چشم جهانیان را به خود خیره کرده است.

بی‌شک این نگاه فرهنگی متأثر از زحمات بزرگانی است که در طی سال‌ها و قرن‌های متمادی برای به بار نشستن این مشیء و مرام، خون‌دل‌ها خوردند و هزینه دادند.

ابن‌حسام خوسفی شاعر بلندآوازه و طلایه‌دار شعر شیعی از جمله آنانی است که در بازه زمانی از هم‌گسیختگی فرهنگی ایران یعنی دوران پس از مغول و تیموریان همه هم و غم خود را مصروف عقیده بر حقی نمود که قرن‌ها فریاد حقانیتش در حنجره‌ها بر روی هم انباشته شده بود.

وی توانست با تلاشی چشمگیر و بی‌چشم‌داشت و با همراهی تعداد معدودی از همفکرانش جهاد تبیین را به بهترین وجه جامه عمل بپوشاند. اصرار و پافشاری ابن‌حسام بر عقیده حقه شیعه اگرچه باعث شد که در گوشه خوسف غریب بماند، اما در نهایت خدمات فرهنگی وی و دیگران نتیجه داد و طولی نکشید اولین حکومت فراگیر شیعی در ایران پا گرفت.

جهاد دانشگاهی در راستای ماموریت های فرهنگی خود بر این باور است که باید غبار قرون را از چهره الگوهایی از این دست زدود و آنان را به نسل جوان و آینده‌سازان این مرز و بوم معرفی کرد تا بدانند که امنیت فکری و فرهنگی موجود، آسان به‌دست نیامده است.

نسبت به کفر میکندم خصم خاکسار / حاشا چه کفر؟ کفر کدام و کدام دین؟/ گر نعمت اهل بیت تو کفرست کافرم/ هم آسمان گواه بر این قول هم زمین

 در پایان ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این رویداد خجسته و همکارانم در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی استان خراسان جنوبی، به مردم و اهالی فرهنگ آن استان فرهنگ‌پرور بابت برخورداری از چنین سرمایه عظیمی تبریک عرض می‌کنم و ادامه این حرکت خداپسندانه را به یاری حضرت حق خواستارم.

text to speech icon