به بهانه ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا؛

مدیریت درست منابع آبی

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۹ کد : ۶۳۴۴۰ پژوهشی
تعداد بازدید:۱۳۹
آنچه در وضع موجود به ویژه برای شرایط اقلیم کشور ما می طلبد مدیریت درست منابع آبی به ویژه جهت دسترسی و تولید مواد غذایی سالم است. کم ابی فیزیکی اگرچه از ناکافی بودن منابع طبیعی ناشی می گردد اما کم آبی اقتصادی ناشی از ضعف در مدیریت منابع آبی است.
مدیریت درست منابع آبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، هر ساله روز جهانی غذا در  16 اکتبر  برابر با 24 مهرماه برگزار می شود که با توجه به مشکلات جدی مربوط به مواد غذایی در دنیا، شعار روز جهانی غذا مشخص می گردد.

از این رو شعار امسال «آب زندگی است، آب غذاست. هیچکس را پشت سر نگذارید.» نامگذاری شده است. فائو با حمایت بسیاری از نهادها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و شخصیت‌های ملی در حال افزایش آگاهی جهانی درباره موضوع مهم آب است.

دفتر ارتباط فائو در بروکسل، روز جهانی غذا در سال 2023 را با کنکاش در جنبه های چند وجهی آب در کشاورزی، از جمله نقش آن در آبیاری، مدیریت پایدار زمین، و کاهش سیل و کمبود آب برگزار می کند. هدف فائو از  این رویداد به اشتراک گذاری تجربیات و افزایش آگاهی در مورد اهمیت آب به عنوان منبع غذا و زندگی است که با همراهی تمامی ملت ها می توان در جهت  تغییر مصرف آب در تولید مواد غذایی گام های جدی برداشت.

این کمپین به بیش از 50 زبان در بیش از 150 کشور جهان ارتباط برقرار می‌کند و خواستار اقدام دولت ها، بخش خصوصی، جامعه مدنی و افراد از جمله جوانان برای حفاظت از آب هست.

آب برای حیات روی زمین ضروری است. بیشتر سطح زمین را می پوشاند و بیش از 50 درصد بدن ما را تشکیل می دهد، غذای ما را تولید می کند و از امرار معاش پشتیبانی می کند. اما این منبع گرانبها بی نهایت نیست و ما باید از بدیهی گرفتن آن دست برداریم. و باید توجه داشت که آنچه می خوریم و نحوه تولید غذا بر  میزان مصرف آب تأثیر می‌گذارد.

شعار امسال روز جهانی غذا نشان دهنده بحران جدی آب و تولید غذای سالم در دنیا را به طور جدی گوشزد می‌کند. به طوری که مجمع جهانی اقتصاد  نیز کم‌آبی را به عنوان یکی از بزرگترین خطرات جهانی بیان کرده است. آنچه در وضع موجود به ویژه برای شرایط اقلیم کشور ما می طلبد مدیریت درست منابع آبی به ویژه جهت دسترسی و تولید مواد غذایی سالم است. کم ابی فیزیکی اگرچه از ناکافی بودن منابع طبیعی ناشی می گردد اما کم آبی اقتصادی ناشی از ضعف در مدیریت منابع آبی است.

یکی از منابع مصرف آب تولید مواد غذایی از مزرعه تا فرآوری و مصرف بوده که با اصلاح الگوی کشت، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و مدیریت و تغییر در فرآوری و مصرف می­توان گام های موثری جهت کاهش این بحران و خطرات جدی ناشی از آن جهت ایجاد امنیت و ایمنی مواد غذایی برداشت.


دکتر طیبه شاهی - عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

text to speech icon