همزمان با روز خوسف؛

چهارمین جشنواره منطقه‌ای ابن حسام در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

۲۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۰ کد : ۶۳۲۵۴ فرهنگی
تعداد بازدید:۱۴۶
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: همزمان با روز خوسف، چهارمین جشنواره منطقه‌ای علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام برگزار می‌شود.
چهارمین جشنواره منطقه‌ای ابن حسام در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، حمید مرادی اظهار کرد: ابن حسام طلایه‌دار شعر شیعی در فرهنگ و تمدن منطقه بوده و مناعت طبع، اخلاق و وارستگی ابن حسام و سرودن اشعار آیینی در منقبت پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) و ائمه اطهار او را به نسبت به دیگر شاعران برجسته کرده است.

وی افزود: خراسان مهد مفاخر و مشاهیر پروازه جهانی است، اما آن گونه که سایر استان‌ها درباره مفاخر خود کار کردند این استان نتوانسته در خور و شان مفاخر و مشاهیر خود موفق باشد و اکنون جشنواره ابن حسام که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با همکاری فرمانداری شهرستان خوسف، دانشگاه بیرجند و دانشگاه‌های دیگر استان برگزار می‌شود، توانسته در معرفی این شخصیت گام بردارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اهداف جشنواره، بیان کرد: شناسایی و کشف استعدادهای ادبی، هنری و فرهنگی، ایجاد فضای مناسب برای تعامل و ارتقای اشعار شاعران، ایجاد حس دوستی و الفت بین شاعران و معرفی شخصیت ابن حسام به فرهنگ‌دوستان از جمله مهم‌ترین اهداف این جشنواره است.‌

مرادی با بیان اینکه جشنواره ابن حسام قابلیت تبدیل شدن به یک ظرفیت ملی را دارد و می‌توان با تلاش‌های بیشتر ابن حسام را به عنوان یک برند فرهنگی ملی معرفی کرد، ادامه داد: ابن حسام شخصیتی است که در کشور مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی بر آن شده تا آنجا که در توان دارد در معرفی این شخصیت بزرگ شیعی تلاش کند، افزود: این جشنواره علاوه بر دو بخش اصلی، بخش جنبی شامل موضوعاتی چون محیط زیست، سلامت و عشق را نیز دربردارد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه هرچند که برای سال اول استقبال در خور شخصیت ابن حسام نیست اما قابل تحسین بوده و تعدادی از علاقمندان به هنر و پژوهش در این رویداد شرکت کردند، ادامه داد: راه‌اندازی بنیاد فرهنگی ـ پژوهشی ابن حسام یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به منظور حمایت از آثار و معرفی ابن حسام به کشور مفید باشد و جهاددانشگاهی بر خود لازم می‌داند با حمایت مسئولین فرهنگی و هنری استان این گام بزرگ را در جشنواره آتی بردارد.

مرادی با بیان اینکه مسئولین شهرستان خوسف و استان باید در ترمیم آرامگاه ابن حسام تلاش مضاعف داشته و فضایی را برای آرامگاه به وجود آورند که در خور شان و جایگاه این شخصیت عارف باشد، بیان کرد: خاوران‌نامه‌خوانی یکی دیگر از برنامه‌های دبیرخانه جشنواره است که امیدواریم در شهرستان خوسف یا در مرکز استان عملیاتی شود و اساتید و علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی در این زمینه، جهاددانشگاهی را یاری رسانند.

وی یادآور شد: آثار رسیده به این جشنواره بالغ بر ۳۲۲ اثر در زمینه‌های مختلف بوده که نفرات برتر هر بخش در مراسم اختتامیه که همزمان با روز ابن حسام در شهرستان خوسف برگزار خواهد شد معرفی می‌شوند.

text to speech icon