نقش آفرینی جهاددانشگاهی در تکمیل زنجیره ارزش در استان‌ها /تعامل این نهاد با بخش خصوصی و اجزای دولتی

۲۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۸ کد : ۵۹۴۸۱ پژوهشی
تعداد بازدید:۴۱۱
رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی،تعامل با بخش خصوصی و اجزای دولتی را از سیاست‌های این نهاد خواند و گفت: به دنبال سیاست تعامل به صرفه و سازنده با همه اجزا استان در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، فناوری هستیم و سیاست تکمیل زنجیره ارزش را دنبال می‌کنیم.
نقش آفرینی جهاددانشگاهی در تکمیل زنجیره ارزش در استان‌ها /تعامل این نهاد با بخش خصوصی و اجزای دولتی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، دکتر مسعود ابراهیمی، معاون رئیس و رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی امروز 22 تیرماه در جمع فعالان علم و فناوری استان خراسان جنوبی گفت: ما در جهاد دانشگاهی به دنبال سیاست تعامل به صرفه و سازنده با همه اجزا استان در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی، آموزشی، فناوری هستیم و تمایل داریم به عنوان بخشی از زنجیره ارزش، مسئولیتی را پذیرفته و به نحو احسن انجام دهیم.

وی ادامه داد: تعامل با بخش خصوصی در کنار تعامل با اجزای دولتی راهبرد دیگر این نهاد است، به گونه ای که آمادگی داریم ایده‌های دانشگاهی را پذیرفته و تجربه خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه در قالب این دو سیاست کلی که در تعامل با بقیه اجزای استان تعریف می‌شود، چند برنامه و اقدام برنامه‌ریزی شده که انشالله در سطح استان انجام می شود. 

دکتر ابراهیمی بیان کرد: یکی از اقدامات، شناسایی زنجیره‌های ارزش استان است که بخش قابل توجهی از این اقدم توسط استانداری انجام شده است.

وی افزود: بعد از شناسایی زنجیره ارزش، تقسیم کار این زنجیره مطرح است.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود چندین گلوگاه (مالی، تکنولوژی، بازار) در زنجیره ارزش، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه فناوری و دانش فنی می‌تواند ورود پیدا کند و استانداری هر استان نیز در بخش تسهیل‌گری و تامین مالی می‌تواند کمک کند.

دکتر ابراهیمی یادآور شد: زنجیره‌های ارزش را در چند استان می‌توان به صورت پایلوت انجام داد و پیش‌تر طرح مشاغل خانگی بدین صورت انجام شده است.

رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه منابعی را در سطح ملی برای ایجاد زنجیره ارزش دنبال می‌کنیم، بیان کرد: با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کمیته امداد و بنیاد برکت در حال مذاکره هستیم. 

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه اگر استانداری منابع اولیه را تخصیص دهد میتوانیم از کمک و حمایت سایر ارگان‌ها بهره‌مند شویم و زنجیره های ارزش را ایجاد کنیم، افزود: اگر اولین محرک ایجاد شود می‌تواند محرک‌های بعدی را وارد کند و زنجیره فعال شود.

دکترسیدمحمدحسین سیدکاشی، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در تسهیل امور و تجاری سازی نقش موثری داشته باشد.

 وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم همکاری خوبی در زمینه تجاری سازی مزیت های منطقه و پیشبرد اهدافی که برای استان در نظر گرفته شده، داشته باشیم.

مجتبی شریعتی‌فر، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست اظهار کرد: نگاه مجموعه استانداری به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان نگاه راهبردی است.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم نگاه ویژه ای است که استان‌ها باید خودکفا باشند، از ایجاد دو زنجیره ارزش در استان در زمینه زرشک و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی خبر داد. 

حمایت مالی از واحدهای فناور، ارائه آموزش های لازم برای شناخت بازار، داشتن برنامه مدون برای زنجیره ارزش، توجه به حوزه معدن و فرآوری، کاربرد و تجارت مواد معدنی، تقویت حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی و معرفی دیگر قابلیت ها و پتانسیل های موجود در استان مرتبط با سرفصل تجاری سازی و اقتصاد دانش بنیان از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

text to speech icon