خاکشیر و رفع گرمازدگی

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۵ کد : ۵۸۴۳۵ پژوهشی
تعداد بازدید:۳۳۳
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه شربت خاکشیر یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی است، گفت: در تابستان افراد زیادی به دنبال رفع تشنگی و بهبود گرمازدگی خود هستند که خاکشیر هر دو این خواص را دارد.
خاکشیر و رفع گرمازدگی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان گفت: از زمان‌های دور از فواید خاکشیر برای کاهش حرارت بدن و رفع تب استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: امروزه نیز این دانه‌های معجزه‌آسا هنوز هم برای بهبود بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند .

پویان بهترین نحوه مصرف خاکشیر را به‌صورت شربت توصیه کرد و افزود: تخم خاکشیر باید پیش از تبدیل به شربت، دو تا سه بار شسته شود تا آلودگی آن به‌طور کامل برطرف شده و برای مدتی هم باید در آب باقی بماند تا آب لازم را به خود جذب کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه شربت خاکشیر یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی است، گفت: در تابستان افراد زیادی به دنبال رفع تشنگی و بهبود گرمازدگی خود هستند که خاکشیر هر دو این خواص را دارد. یکی از خواص خاکشیر کاهش دمای بدن است و با جذب فراوان آب در دستگاه گوارش، احساس گرما و عطش بیش از حد را کاهش می‌دهد.

پویان استفاده از خاکشیر را برای درمان افرادی که دچار یبوست مزمن هستند توصیه کرد و گفت: افراد برای درمان یبوست خود می‌توانند صبح‌ها دو قاشق غذاخوری تخم خاکشیر را همراه با یک لیوان آب گرم و یک قاشق عسل یا نبات مخلوط کرده و با معده خالی مصرف کنند.

وی با اعلام اینکه خاکشیر علاوه بر شادابی پوست باعث افزایش شیر در زنان شیرده می‌شود، یادآور شد: مصرف زیاد خاکشیر در برخی افراد باعث سردرد شده که برای جلوگیری از این منظور می‌توانند روزانه بین دو تا ۱۰ گرم از این گیاه را استفاده کنند.

text to speech icon