مرور یک حادثه غیب گونه در طبس

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۲ کد : ۵۶۱۹۴ فرهنگی
تعداد بازدید:۳۶۰
واقعه طبس و شکست مزدوران آمریکایی که سال‌ها پیش اتفاق افتاده باید مستمرا بیان شود تا در اذهان جامعه باقی بماند؛ این حادثه که از آن به عنوان یک معجزه یاد شده نباید هیچ گاه فراموش شود.
مرور یک حادثه غیب گونه در طبس

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، ماجرای حمله آمریکا به طبس در حقیقت از روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸، (۴ نوامبر ۱۹۷۹) آغاز شد؛ زمانی که «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند و ۵۳ آمریکایی را به گروگان گرفتند. با توجه به اینکه دولت کارتر نتوانست از راه دیپلماتیک گروگان‌های آمریکایی را آزاد کند، یگان ویژه «دلتا فورس» از نیروهای مسلح آمریکا، مأموریت پیدا کردند تا گروگان‌های آمریکایی را در یک عملیات کماندویی آزاد کنند و به آمریکا باز گردانند که با شن‌هایی که مأمور خدا بودند مواجه شدند. در این راستا و برای شناخت آنچه که باید پس از حادثه انجام دهیم، نشستی در خبرگزاری ایکنا برگزار شد که مشروح آن تقدیم می‌شود.

سیدمحمدحسین سید کاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی استان پیرامون موضوعات روز جامعه و در جهت آگاه‌سازی جامعه نشست‌هایی را برگزار می‌کند که اکنون نیز به شکست سیاست‌های آمریکا و حضور موثر و پرقدرت ایران در غرب آسیا با تکیه بر حادثه صحرای طبس پرداخته است.

وقایعی که باید بیان شود

وی افزود: از این حادثه می‌توان در راستای بیان دستاوردهای ایران و انقلاب، نقش مؤثر ایران در منطقه و سیاست‌های آمریکا استفاده و در راستای تلاش برای موفقیت بیش از پیش ایران تلاش کرد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید سیاست‌های انحصارطلبانه آمریکا به طور کامل برای نسل امروز جامعه بیان شود تا بهتر بتوان جبهه استکبار را نشان داد، تصریح کرد: تحلیل‌های این حادثه و بررسی ابعاد مختلف آن می‌تواند ما را به شناخت بیشتر جایگاه ایران در منطقه کمک کند.

وی با تاکید بر توجه به این حوادث و بیان مستمر آن، بیان کرد: نباید بگذاریم این حادثه و حوادثی از این قبیل از ذهن جامعه پاک شود؛ بنابراین برگزاری نشست‌های بررسی و توجه به آن از طریق صاحب نظران راهگشا خواهد بود.

ابوذر صلاحی، هادی سیاسی و رئیس بسیج اساتید خراسان‌جنوبی در این نشست اظهار کرد: حادثه صحرای طبس از معجزات الهی است که باید برای معرفی آن هزینه کرد و شاید یکی از مظلوم ترین حادثه‌ها در تاریخ انقلاب حادثه طبس باشد.

وی با بیان اینکه این معجزه تفاوت‌های عجیب و ابعاد گسترده‌ای دارد که به اندازه بزرگی و عظمت آن برای این حادثه کار نکرده‌ایم، افزود: غیر از چند فیلم و مصاحبه و یا نمایشگاه کار ارزشمند دیگری وجود ندارد که جا دارد که به صورت بین المللی به آن بپردازیم.

این هادی سیاسی با بیان اینکه مولفه‌های معجزه می‌تواند سال‌ها برای آن طراحی‌های گوناگون استفاده کرده و از ظرفیت این حادثه برای نگاه اسلام بهره برد، تصریح کرد: نکته‌ای که می‌تواند برای تاثیرگذاری انتقال این حادثه برای قشر جوان اثرگذار باشد این است که باید در قالب هنر ماندگار شود.

وی بیان کرد: به طور مثال؛ یک فیلم به نام مختارنامه چه اندازه توانست ما را نسبت به حوادث پس از عاشورا آگاه کند؛ در ماجرای حادثه طبس نیز باید به سمت نقش هنر رفته که یکی از علت‌های ضعف در این حوزه عدم توجه مسئولان در پرداختن محدود به اصل بزرگداشت بوده، اما می‌تواند با موضوعات علمی به صورت بین‌المللی برگزار شود.

صلاحی ادامه داد: حادثه طبس مبناهای علمی غرب را به بازی گرفت چراکه سه منبع حس گرایانه، عقل گرایانه و و غیب و شهود برای شناخت وجود دارد که با نگاه حس گرایانه غرب نمی‌توان این حادثه را تحلیل کرد بنابراین همایش‌های علمی برای پرداختن به حادثه و ابعاد مختلف آن به صورت هنری و ظرفیت پرداختن به این حادثه باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه باید در قالب یک همایش بزرگ برای ماندگاری آن تلاش کرد، افزود: استفاده از بستر فضای مجازی و خلاقیت‌های این حوزه نیز مهم بوده و در واقع باید حرکت فعالانه را زنده نگه داشت.

صلاحی تصریح کرد: یکی از پیشنهادات این است که روز ۵ اردیبهشت به نام خراسان‌جنوبی نام گذاری شود و وقتی این نام مصوب شود می‌توان در این روز مردم استان با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده و دائما در مورد این حادثه صحبت شود.

وی با بیان اینکه همچنین پیام‌های مختلف گروه‌ها و اقشار مختلف دستگاه‌های مختلف استان می‌تواند نقش آفرین باشد، اظهار کرد: بزرگترین درس حادثه طبس ایمان به غیب بوده و مولفه اصلی و اساسی و وجه تمایز مؤمنین با دیگران این است که ما به نصرت الهی اعتقاد داریم و این حادثه همان نصرت الهی است.

صلاحی ادامه داد: اعتماد به نصرت الهی و غیب خداوند در یان حادثه مشهود است چراکه هیمنه قدرت نظامی و تکنولوژی غرب در مقابل شن‌های مامور خدا ذلیل شدند و وعده خدا عملیاتی شد که هرکس در راه او قدم بردارد یاری خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از درس‌های دیگر این حادثه این است که همواره باید مراقب اتفاقات مرموز  دشمن در حوزه نفوذ باشیم چراکه در حادثه طبس داستان جاسوس آمریکا در ایران توسط فردی که در جایگاه ریاست جمهوری ایران نشسته دنبال شد و این نشان از نفود دارد.

وی با بیان اینکه نفوذ باعث می‌شود به ابعاد پیچیده این حادثه دست پیدا نکنیم، تصریح کرد: دایره نفوذ بسیار پیچیده و بزرگ بوده و حتی در صدر اسلام دیده می‌شود؛ نکته دیگر این است که مردم را باید آگاه سازیم که این انقلاب یک انقلاب الهی است.

صلاحی ادامه داد: در مسائل گوناگون زمان حتی بسیاری از افراد پشتیبان نظام سست شدند، اما باید دانست سنگ‌ها و موانع طبیعی بوده و اگر مردم بدانند این انقلاب یک انقلاب الهی بوده قطعا دلگرم و امیدار خواهند شد و از حادثه طبس می‌توان به عنوان یک نقطه امیدوارکننده استفاده کرد که مردم ببینید خدا با ماست.

وی با بیان اینکه حوادثی از این دست کم نداشته‌ایم، افزود: این دست حوادث و اتفاقات احساس خوب امید به آینده و وجود معنویت را در کشور متجلی می‌سازد و در نهایت پیروز میدان جنگ دو جبهه حق و  باطل در دوران آخرالزمان قرار دهد.

صلاحی با بیان اینکه بیاد از این حادثه درس‌های سازمانی و ساختاری و پیش بینی‌ها را ببینید، اظهار کرد: آن چنان که باید کار نکرده‌ایم، اما عبرت و پاسداشت این حادثه از درس‌هایی است که می‌تواند راهگشا باشد.

درسی از روش‌های مقابله با دشمن

حجت‌الاسلام محمدجواد اکبری مطلق، استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی و دانشگاه فرهنگیان استان نیز گفت: حادثه طبس به ما نشان داد دست خدا در معنویت‌ها نهفته است و تکنولوژی در مقابل معنویت سر خم می‌کند.

وی با بیان اینکه پس از این حادثه باید به روش‌های مقابله با دشمن پرداخت، افزود: اصل کار مبارزه با آمریکا و اسرائیل است، اما روش این مقابله در هر دولتی متفاوت است؛ اما در این روش‌ها نباید به ظواهر بپردازیم و امامین انقلاب معتقدند نمی‌توان به این افراد اعتماد کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی و استاد معارف با بیان اینکه در دولت‌ها روش‌ها تغییر  می‌یابد و روش‌های مقابله باید براساس موضع گیری‌ها تعیین شود، ادامه داد: در اجرای مرحله مقابله با دشمن باید دانست دشمن هیچ تعارفی با ما ندارد، اما در این سال‌ها در حوزه نیروهای مسلح بسیار موفق هستیم.

وی با بیان اینکه جامعه متقی اسلام در ایران دارای دو رکن مذهبی بودن و تنوع اقوام و اقلیم بوده و این امر از ویژگی‌های مهم ایران است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) با کیاست خاص خود شعار اتحاد بین شیعه و سنی را مطرح می‌کند و در ۴۰ سال گذشته اتحاد شیعه و سنی فراموش نشده است.

اکبری مطلق با اشاره به اینکه ما با مهندسی معکوس طرف مقابل مواجه هستیم، اظهار کرد: اکنون دشمن ما را سرگرم برخی از مسائل کرده، در اتحاد ما دست برده و در قومیت‌های مختلف دخالت می‌کند؛ باید با همه کشورهای دنیا ارتباط برقرار کنیم به جز بت اسرائیل.

 وی با بیان اینکه باید پشت میز مذاکره همه کشورهای دنیا می‌نشینیم مشروط بر اینکه عزت ما را قبول کنند و متاسفانه گاهی برخی از دولت‌ها این را دیده اما پشت میز مذاکره می‌‌نشینند، تصریح کرد: رکن مهم ولایت فقیه در این کشور بسیار کارساز بوده و از همه جوانب و ابعاد راهگشای این ملت است که در حادثه طبس در افشای مسائل پشت پرده نقش ولایت فقیه را می‌بینیم.

اکبری مطلق یادآور شد: نباید بگذایم این حادثه در اذهان به ویژه جوانان فراموش شود و باید با همین راهگشایی ولایت فقیه در جهت آگاه سازی این حادثه گام برداریم.

text to speech icon