فواید ارزن برای سلامتی قلب

۱۰ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۵ کد : ۵۵۷۰۱ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۶۵
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: از مهمترین خواص دانه ارزن، فاقد گلوتن بودن آن و مناسب برای افراد سلیاکی است، وجود مقدار قابل توجهی پتاسیم نیز در این دانه در بهبود سلامت قلب موثر است.
فواید ارزن برای سلامتی قلب

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، طیبه شاهی گفت: نام گذاری سال 2023 توسط سازمان ملل متحد به عنوان سال ارزن به پیشنهاد محققین در هند و 72 کشور حمایت کننده از جمله ایران، نشان دهنده اهمیت و خواص تغذیهای این دانه و همچنین توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی موجود در دنیا است.

عضو هیأت علمی مجتمع تحقیقات جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: این گیاه از خانواده Gramineae  است و دارای انواع مختلفی است که دو نوع معروف آن نیز در ایران کشت می‌شود، ارزن دانه درشت یا ارزن سفید با نام علمی L.  Panicum miliaceum  که در کتب طب سنتی دخن نوشته شده است و ارزن دانه ریز با نام علمیL.  Panicum italicum   بوده و در کتب سنتی با نام دخن ریز یا جاورس که همان معرب گاورس فارسی است.

شاهی اظهار کرد: از نظر ترکیبات شیمیایی در ارزن دانه ریز انواع ترکیبات شامل آلکالوئید روغنی، لیزین، هیستیدین، آرژنین و آمیلاز شناسایی شده است و در ارزن دانه درشت ترکیبات مختلف شامل فورمیک اسید، لینولئیک اسید، مارگارینیک اسید، ریسینولئیک اسید، کولین، فیتواسترول، سیتواسترول و ویتامین های A و B و C است. 

وی با اشاره به اینکه دانه ارزن دارای میزان بالای ویتامینB ، فولیک اسید، فسفر، آهن، کلسیم و پتاسیم است ، بیان کرد: در بین انواع مختلف ارزن، ارزن مرواریدی دارای بالاترین میزان مواد مغذی و ریز مغذی ها مانند آهن، روی، فسفر، اسید فولیک و ریبوفلاوین و غنی از نشاسته و فیبرهای محلول و نامحلول است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: میزان نیاسین ارزن مرواردیدی از سایر غلات بالاتر است، از مهمترین خواص این دانه کوچک، فاقد گلوتن بودن آن و مناسب برای افراد سلیاکی است، وجود مقدار قابل توجهی پتاسیم نیز در این دانه در بهبود سلامت قلب موثر است.

شاهی یادآور شد: ارزن در دنیا دارای قدمت چند هزار ساله بوده و به‌عنوان غذای اصلی مردم در برخی مناطق خشک جهان، مخصوصا قاره آسیا و آفریقا به شمار میرود، ارزن به دلیل میزان نشاسته بالا می‌تواند به عنوان فرنی و انواع نان‌ها در وعده افطار مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین استفاده از ارزن پوست کنده همراه با برنج یا بلغور گندم به عنوان دم کرده می تواند در وعده سحری مورد استفاده قرار گیرد.

text to speech icon