در وبینار «مهدویت و زمینه‌سازی احیای تمدن اسلامی» مطرح شد؛

تشکیل دولت امام زمان(عج) در هنگام ظهور، اوج تمدن اسلامی است

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۶ کد : ۵۴۸۹۷ عمومی
تعداد بازدید:۲۳۵
مدرس حوزه و دانشگاه در وبینار «مهدویت و زمینه‌سازی احیای تمدن اسلامی» اظهار کرد: تشکیل دولت امام زمان(عج) در هنگام ظهور، اوج تمدن اسلامی است و مهمترین و جامع ترین قطعه از پازل تمدنی اسلام خواهد بود.
تشکیل دولت امام زمان(عج) در هنگام ظهور، اوج تمدن اسلامی است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، به مناسبت دهه مهدویت و ولادت حضرت مهدی(عج)  وبینار «مهدویت و زمینهسازی احیای تمدن اسلامی» توسط جهاددانشگاهی استان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دهقانی، مدرس حوزه و دانشگاه در این جلسه مجازی گفت: معنای تمدن در لغت شهرنشینی است و مراد ما از تمدن اسلامی این است که اگر به آموزه‌های ناب اسلام عمل شود تمدن اسلامی ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: دیدگاه حداکثری به دین می‌تواند ادعا کند که دین تمدن ایجاد می‌کند و در مقابل دیدگاه‌های سکولاریزم و حداقلی از دین که معتقدند دین نمی‌تواند تمدن بسازد.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: ما وقتی معتقدیم دین اسلام تمدن ایجاد می‌کند لازم است دو پیش فرض را بپذیرم اول اینکه دین می تواند تمدن ایجاد کند و دوم اینکهدین نگاه جامع و کاملی به حیات بشری دارد.

حجت الاسلام دهقانی اظهار کرد: وقتی از احیای تمدن اسلامی صحبت می‌کنیم به معنای این نیست که اسلام تاکنون به سمت تمدن حرکت نکرده، بلکه رجوع به تاریخ اسلام ما را به این نتیجه می‌رساند که حکومت پیامبر(ص) در مدینه شکلی از تمدن اسلامی است، حکومت امام علی(ع) و سایر ائمه نیز می‌تواند نمونه ای از حرکت به سوی تمدن باشد.

وی ادامه داد: آموزه‌های مهدویت می‌تواند ما را در احیای تمدن نوین اسلامی کمک کند، اگر جامعه ما و جامعه جهانی به آموزه‌های مهدوی توجه کند به پویایی و تحرک درآمده و برای احیای تمدن اسلامی زمینهسازی خواهد کرد.

این مدرس بیان کرد: از  مهمترین آموزه های مهدویت که در  احیای تمدن اسلامی نقش دارد، می توان به تقویت بعد فرجام گرایانه و آرمان گرایانه، الگوبرداری از تمدن مهدوی و ساماندهی و شبیه سازی رویکردها، آموزه مهدویت و بسیج اراده عمومی و ایجاد نوعی انتظار فعال، آموزه مهدویت و معنابخشی به حیات جمعی در تاریخ اشاره کرد.

حجت الاسلام دهقانی یادآور شد:  تشکیل دولت امام زمان(عج) در هنگام ظهور، اوج تمدن اسلامی است و مهمترین و جامع ترین قطعه از پازل تمدنی اسلام خواهد بود.

text to speech icon