رییس جهاددانشگاهی بیان کرد:

گام‌های مثبت جهاددانشگاهی برای گسترش فرهنگ قرض الحسنه در میان دانشجویان و دانشگاهیان

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۵ کد : ۵۴۷۳۸ عمومی
تعداد بازدید:۳۷۲
دکتر مسلمی نائینی اظهار کرد: لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حرکت به سمت اقتصاد مردمی در میان دانشگاهیان، بسط و گسترش فرهنگ قرض الحسنه در میان دانشجویان و دانشگاهیان است که سال‌ها در جهاددانشگاهی به آن توجه ویژه‌ای شده است.
گام‌های مثبت جهاددانشگاهی برای گسترش فرهنگ قرض الحسنه در میان دانشجویان و دانشگاهیان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی به مناسبت 14 اسفند ماه، روز احسان و نیکوکاری اظهار کرد: احسان و نیکوکاری، تجلی روحیه والا و صفت زیبای نوع دوستی است که در دستان سبز ما جلوه­گر می­شود. این ویژگی یکی از سنت‌های حسنه الهی و از کارهای اجتماعی، اعتقادی و اخلاقی است که در قرآن کریم و احادیث به آن سفارش شده و در سیره ائمه اطهار (ع) نیز مصادیق فراوانی دارد.

وی افزود:احسان و نیکوکاری  واژه های بی نظیری هستند که از رحمانیت و رحیمیت خداوند بی همتا سرچشمه می‌گیرند و پروردگار متعال راه و روش این سنت الهی را در دستورات قرآن و سیره پیشوایان معصوم دین، به ما آموخته است. بر همین اساس شایسته است، این مناسبت را روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه بدانیم.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرموده­اند: ما همیشه صندوق قرض الحسنه را مفید و آن را یکی از نهادهای اصیل اسلامی و یک عمل اسلامی می دانیم، گفت: ایشان بارها از مسئولان ذیربط خواسته­اند که به توسعه و جریان صحیح صندوق­های قرض الحسنه کمک کنند و پس از گذشت سال­ها با بروز مشکلات اقتصادی که در جامعه ایجاد شده، می توان به عمق تیزبینی ایشان در مورد پیش بینی مسائل اقتصادی کشور پی­برد. ما باید بدانیم مردم سالاری دینی در حوزه اقتصاد چه ویژگی‌هایی دارد تا نهاد پولی و بانکی متناسب با آن طراحی شود.

وی افزود:  "قرض الحسنه" در فرهنگ قرآن کریم، صدقه­ای است که با نیت پاک و صرفاً به قصد تقرب به خداوند پرداخت می­شود و همه اعمال نیک، اعم از بدنی و مالی، قرض الحسنه­هایی هستند که به خدا تحویل داده می­شوند و او در مقابل پاداش خواهد داد. علاوه بر انگیزه انسان­دوستانه، ارزش و ثواب زیاد این عمل در دین اسلام، انگیزه دیگری برای پرداخت قرض الحسنه است.

دکتر مسلمی نائینی با اشاره به این که احسان و نیکوکاری اخلاق زیبنده مسلمانی است که از الگوی دینی و ارزش­های مکتبی الگو می­گیرد، اظهار کرد: لزوم ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حرکت به سمت اقتصاد مردمی در میان دانشگاهیان، بسط و گسترش فرهنگ قرض الحسنه در میان دانشجویان و دانشگاهیان است که سال­ها در جهاددانشگاهی به آن توجه ویژه­ای شده است. این نهاد مقدس با استفاده از پتانسیل صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران، جریان خیر را در میان اساتید و دانشجویان هدایت می­کند که ثمره آن مدیران انقلابی است که از میان اقشار مختلف جامعه هستند ک دغدغه پیشرفت کشور را دارند.      

وی در پایان بیان کرد: نهاد انقلابی جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت دانشگاهیان و فارغ التحصیلان علاقمند سراسر کشور و بر اساس آموزه‌های فرهنگ کار جهادی، علاوه بر فعالیت در ابعاد دیگر بهبود اوضاع کشور، تا گام آخر برای اصلاح وضعیت بخش پولی کشور از طریق راهکارهای قرض الحسنه تلاش می­کند.

text to speech icon