ثبت اختراع میان وعده رژیمی بر پایه عناب در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۸ کد : ۵۳۹۹۴ پژوهشی
تعداد بازدید:۵۱۵
رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: میان‌ وعده رژیمی و رفع کم‌خونی با عناب مغزدار در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان تولید و ثبت اختراع شد.
ثبت اختراع میان وعده رژیمی بر پایه عناب در جهاددانشگاهی خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، سید محمدحسین سیدکاشی افزود: این اختراع توسط طیبه شاهی عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی به ثبت رسید.

مخترع میان‌ وعده رژیمی و رفع کم‌خونی با عناب مغزدار هم گفت: یکی از مشکلات شایع در بین افراد به‌ویژه کودکان و بانوان در سراسر دنیا کم‌خونی است، کمبود آهن به‌ویژه در کودکان سنین مدرسه تاثیرات نامطلوبی بر عملکرد مغز دارد و باعث هماهنگ نبودن سیستم اعصاب حرکتی می‌شود که و کاهش قدرت یادگیری و تمرکز را به دنبال دارد.

طیبه شاهی افزود: نتایح تحقیقات مختلف نشان داده که عناب از مسیرهای مختلف همچون تنظیم گلبول‌های قرمز از طریق تاثیر بر اریتروفاگوسیتوز و تنظیم دو جهته پاسخ ایمنی بدن همچنین به عنوان منبع غنی از فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها، ترپنوئیدها، ساپونین‌ها، نوکلئوتیدها و ویتامین‌ها به عنوان عوامل درمانی در کم‌خونی موثر است.

وی اظهار کرد: کمبودهای تغذیه‌ای یکی از علل مهم مشکلات کم‌خونی است لذا هدف از این اختراع، تولید میان وعده غذایی با استفاده از مواد و ترکیبات طبیعی، فاقد شکر و سایر طعم‌دهنده‌های سنتزی بوده است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: تمایل نداشتن افراد به مصرف داروها به‌ویژه در کودکان و تلاش برای تنظیم رژیم غذایی که در بیشتر موارد برای درمان و پیشگیری از کم‌خونی موثر است، زمینه را برای تولید این میان‌ وعده غذایی مفید ایجاد کرد از این رو تولید محصول به شکل غیردارویی برای تمایل و گرایش افراد به‌ویژه کودکان به مصرف آن از دیگر اهداف است.

شاهی افزود: طبق فرمولاسیون ارائه شده در این محصول، استفاده همزمان از عناب همراه با منابع غنی از آهن می‌تواند به‌ویژه برای افراد دیابتی و کودکان قابل استفاده باشد و به عنوان یک میان‌ وعده رژیمی و محصول اثربخش در کم‌خونی سودمند واقع شود همچنین وجود ترکیباتی مانند ویتامین C که در جذب آهن نقش اساسی دارد، در این فرمولاسیون قرار گرفته است.

text to speech icon