حضور و مشارکت اثربخش جهاددانشگاهی در اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری خراسان جنوبی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، علی اصغر گلچین مشاور رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی امروز، 25 بهمن ماه در نشست با روسای جهاددانشگاهی، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان استان که در محل جهاددانشگاهی استان برگزار شد، گفت: استفاده از ظرفیت نخبگان در استانها باعث ایجاد اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانی شده است.
مشاور رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار مجلس یازدهم که بر چهار محور مردمیسازی، هوشمندسازی، شفافسازی و کارآمدسازی است، عنوان کرد: این اصول چهارگانه بهنوعی موضوع اصلاح نظام حکمرانی نیز هست.
وی ادامه داد: پس از شکلگیری اندیشکدهها با بهرهگیری از بسترهایی که در استانها وجود دارد میتوان به اهداف مدنظر نزدیکتر شد، به همین منظور جهاددانشگاهی، پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان به عنوان همکاران اصلی در اندیشکده مورد توجه قرار گرفتهاند.
مشاور رییس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اندیشکدهها با نگاه و رویکرد نهادی طراحی شده و بیشتر تمایل به سمت نهادهایی دارد که با بدنه نخبگان و خبرگانی جامعه ارتباط نزدیک داشته باشد، گفت: اندیشکدهها را به عنوان یک اتاق فکر و بستری برای همکاری و همیاری نخبگان در نظر داریم و دنبال کار موازی و مشابه نیستیم.
گلچین اظهار کرد: بهترین شیوه کار، بهرهگیری از اقدامات صورت گرفته در دستگاههاست تا بتوان ضمن ایجاد همافزایی، حداکثر همکاری و بهرهبرداری را از ظرفیتهای موجود در دستگاهها به ویژه نهادها و تشکلهای مردمی داشته باشیم.
عبدالعلی دهقان، رییس دبیرخانه پژوهشکدههای حکمرانی استانی نیز در این نشست اظهار کرد: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه کلیه صاحبنظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مسئلهشناسی، معرفی و مدل سازیهای عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیمسازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویتهای حکمرانی نو و مردمیسازی امور مختلف، طرح ایجاد اندیشکدههای حکمرانی در سطح استان ها و کلانشهرها تصویب و اقدام شده است.
رییس دبیرخانه پژوهشکدههای حکمرانی استانی بیان کرد: اندیشکده متشکل از نخبگان، دانشگاهیان و خبرگان اجرایی واجد شرایط هر استان به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بوده که با مدیریت غیر متمرکز و استقرار در مراکز استانی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، اهداف مدنظر را محقق میکنند.
به گفته وی، مسئلهشناسی و اولویتبندی نظام مسائل و ترجیحات استان، افکارسنجی و تحقق اجتماعی نخبگانی بر مقصد و مسیر توسعه و پیشرفت استان، راهحلیابی و پشتیبانی از فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری در استان و بررسی و ارزیابی طرحها و لوایح ارجاعی به مجلس از جمله اهداف راه اندازی این اندیشکدهها است.
سیدمحمدحسین سیدکاشی، رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز گفت: شکلگیری اندیشکدهها ایده مبارکی است که میتواند کمک بسیار خوبی برای به فعلیت بخشیدن استعدادهای افراد توانمند در همه استانها بهویژه شهرستانها باشد.
رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به واسطه ساختاری که دارد، میتواند در اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان حضور و مشارکت اثربخش داشته باشد، یادآور شد: جهاددانشگاهی در سطح کشور برای هریک از واحدهای استانی متناسب با ظرفیتها، ماموریتهایی را تعریف کرده که میتواند ضمن بهرهگیری از ظرفیت این نهاد در اندیشکده، از توانمندیها و پتانسیلهای تمامی واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی استفاده کرد.
محمدحسن مجیدی، رییس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی مزیت اصلی سرمایه نیروی انسانی متخصص و انقلابی است، عنوان کرد: پذیرش شرکتهای فناور بر اساس نیاز و ارائه الگوی کاری به استانها میتواند به عنوان پیشنهاد در اقدامات اندیشکده لحاظ شود.
سعیدرضا احمدی زاده، رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی ضمن تأکید بر بهره گیری از توان نخبگان در اندیشکده، اظهار کرد: آمادگی داریم به اندیشه حکمرانی طرحهای مسأله محور استادی دهیم.
رییس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی در پایان بر استفاده از توان مجمع بسیج عالی استان در اندیشکده حکمرانی استانی تأکید کرد.