برگزاری مراسم تکریم و معارفه سرپرست پیشین و رییس جدید جهاددانشگاهی خراسان جنوبی/ فراگیری خدمات این نهاد در کل کشور

۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۳ کد : ۵۳۳۳۱ عمومی
تعداد بازدید:۴۸۴
رییس جهاددانشگاهی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست پیشین و رییس جدید جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: این نهاد یک سازمان فراگیر است که در طول سال‌های پس از انقلاب اقدامات بزرگی در حوزه‌های مهندسی، پزشکی، آموزش و کارآفرینی، تجاری‌سازی فناوری و فرهنگی انجام داده است و به‌نوعی تمام مردم از دستاوردهای آن بهره‌مند ‌می‌شوند.
برگزاری مراسم تکریم و معارفه سرپرست پیشین و رییس جدید جهاددانشگاهی خراسان جنوبی/ فراگیری خدمات این نهاد در کل کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مراسم تکریم دکتر مهدی ابراهیمی سرپرست پیشین جهاددانشگاهی استان و معارفه دکتر سید محمدحسین سیدکاشی رییس جدید این واحد دانشگاهی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رییس این نهاد، دکتر احمد لامعی رئیس دانشگاه بیرجند، دکتر سلمان اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی، دکتر ناصر ناصری معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی، چهارشنبه 12 بهمن‌ماه در دانشگاه بیرجند و در جمع رواسای دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری استان برگزار شد.

دکتر مسلمی نائینی در این مراسم بابیان اینکه جهاددانشگاهی در طول سال‌های پس از انقلاب اقدامات بزرگی در حوزه‌های مهندسی، پزشکی، آموزش و کارآفرینی، تجاری‌سازی فناوری و فرهنگی انجام داده است گفت: این نهاد یک سازمان فراگیر است که به‌نوعی تمام مردم از دستاوردهای آن بهره‌مند‌ می‌شوند.

رییس جهاددانشگاهی با اشاره به ایام دهه فجر، بیان کرد: انقلاب اسلامی تاریکی‌ را به‌روشنی مبدل و ملت ایران را بر سرنوشت خود مسلط کرد. 

دکتر مسلمی نائینی اظهار کرد: جهادگران این استان صادقانه تلاش کردند در شرایط  کم برخورداری، توانستند فعالیت‌های برجسته‌ای انجام دهند. 

وی با اشاره به تشکیل جهاددانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود:‌ انتظار داریم تمام دستگاه‌های علمی و  اجرایی استان دست‌به‌دست یکدیگر داده و در یک راستا فعالیت کنند؛ ما نیز از مراکز حمایت می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: باید بیش از گذشته نخبگان را به جهاددانشگاهی دعوت کنیم و از ظرفیت این افراد بهره گیریم. 

دکتر مسلمی نائینی با تأکید بر پرهیز از موازی کاری در سازمان‌های مختلف افزود: لازم است تا تمام دستگاه‌ها در راستای یکدیگر حرکت کرده و کارهای گزین انجام دهند.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از ظرفیت صنایع و معادن در این استان، یادآور شد: جهاددانشگاهی می‌تواند در حوزه به‌نژادی اصلاح نژاد دام، ایجاد شبکه ملی پیشگیری و درمان سرطان‌های شایع بانوان، درمان ناباروری، و حوزه‌های مهندسی و فرهنگی در این استان نیز همانند سایر نقاط کشور فعالیت‌های شاخصی داشته باشد.

جهاددانشگاهی بازو و بسترساز فعالیت‌های دانشگاهی است
دکتر احمد لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم تاکید کرد: جهاددانشگاهی بازو و بسترساز فعالیت‌های دانشگاهی است و همکاری با این مجموعه موجب توسعه دانش و فناوری در جامعه می‌شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۴۸ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در این استان دانشجو  پذیرش دانشجو دارند گفت: دانشگاه بیرجند میراث دار مدرسه شوکتیه است و ایده تاسیس این دانشگاه به سال۱۳۵۴ باز می‌گردد که دبیرخانه آن در مدرسه شوکتیه مستقر شد.

دکتر احمد لامعی بابیان اینکه دانشگاه بیرجند در سال 1356 با سه رشته کار خود را آغاز کرد و به‌نوعی تکامل دانشگاه بیرجند با انقلاب انجام‌شده است گفت: اکنون ۱۴۰ استاد تمام و ۱۴۵ دانشیار در دانشگاه بیرجند مشغول فعالیت هستند و این دانشگاه جزو دانشگاه‌های پیشتاز است. 

وی با اشاره به فعالیت ۵۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور در این دانشگاه ، انتخاب دکتر سیدکاشی به‌عنوان استاد تمام را حسن انتخاب دکتر مسلمی عنوان کرد و گفت: انتخاب دکترسیدکاشی متقارن با دهه فجر موجب خیروبرکت در جهاددانشگاهی خواهد بود.

نقش آفرینی جهاددانشگاهی برای افزایش سرمایه اجتماعی کشور
دکتر سلمان اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: زحمات سرپرست پیشین این نهاد را قدر می‌دانیم و امیدواریم از دانش و توانمندی ایشان به‌عنوان یکی از چهره‌های فرهیخته استان صیانت و حفاظت کنیم. 

وی افزود: در این برهه از تاریخ به دنبال سرمایه اجتماعی هستیم و جهاددانشگاهی به همراه دانشگاه‌ها می‌تواند برای تربیت سرمایه انسانی نقش‌آفرینی کند. 

دکتر اسحاقی ادامه داد: این امر در خراسان رضوی میسر شده و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری جهاددانشگاهی ارتقا یافته است که می‌تواند در جهاددانشگاهی این استان نیز این موضوع پیگیری شود. 

وی با تاکید بر اعتماد به مجموعه جهاددانشگاهی، اظهار کرد: لازم است تا دستاوردهای جهاددانشگاهی در استان معرفی‌شده و مدیران صنایع این نهاد را بیشتر بشناسند. 

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دانشگاه و جهاددانشگاهی یک خانواده هستند ادامه داد: جهاددانشگاهی دستاورد انقلاب اسلامی است و باید این آمادگی را داشته باشیم که چگونه از این نهاد صیانت کرده و پاسخگو باشیم.

دکتر ناصر ناصری، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار کرد: انقلاب‌های زیادی در تاریخ روی‌داده، اما انقلاب ما تأثیرگذارترین و عظیم‌ترین انقلاب بود که به دنیا ثابت کرد می‌توان از زیر سلطه خارج شد. 
وی بابیان اینکه ویژگی انقلاب اسلامی حمایت از محرومان و مبارزه با استکبار بود، تصریح ‌کرد: اگر در هر وادی بخواهیم ورود کنیم دستاوردهای انقلاب بی‌نهایت است. 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: دشمنان زیادی برای براندازی انقلاب متحد شدند و ترورها و کودتاهای بسیاری انجام شد؛ جنگ تمام‌عیاری علیه ایران راه افتاد و صدام با نادانی این جنگ را شروع کرد که تمام این‌ها با رهبری امام و فداکاری شهدا به پیروزی ختم شد. 

ناصری بابیان اینکه این جنگ‌ها همواره ادامه داشته، اما قطار انقلاب روزبه‌روز قوی‌تر شد چراکه ما از اسلام تأسی گرفته و تابع ولایت بودیم، تصریح کرد: جهاد معنای ارزشی دانشگاه و دانشگاه پایگاه علم و دانش است و این دو جهاددانشگاهی را ارزشمند می‌کنند.

اهمیت توجه به موضوع جهادتبیین
دکتر سیدمحمدحسین سید کاشی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره راه‌اندازی این واحد گفت: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی ۱۲ بهمن ۱۳۶۳ تاسیس شد. 

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگانی این استان، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل که در کشور باید موردتوجه قرار گیرد جهاد تبیین بوده، اما لازمه جهاد تبیین توجه ویژه به جهاد اقتصادی است که کمتر از جهاد نظامی و فرهنگی نیست. 

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: برنامه اصلی ما نیز فعالیت در این عرصه بوده و توجه به تجاری‌سازی و فناوری بادرنظرگرفتن پتانسیل‌های منطقه نیز از اولویت‌هاست، تصریح کرد‌: در راستای ایجاد اشتغال پایدار و محرومیت‌زدایی در طی دو سال آینده تلاش خواهیم کرد و امیدواریم گامی مثلت برای این منطقه برداریم.

جهاددانشگاهی می‌تواند کلید حل مشکلات کشور باشد
دکتر ابراهیمی نیز در این مراسم بابیان اینکه سرپرستی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی امانتی بود به بنده سپرده شد گفت: در مدت سرپرستی واحد خراسان جنوبی و به‌رسم امانت تلاش کردم در صیانت از حقوق جهاددانشگاهی و اعضای آن از هیچ تلاشی دریغ نکنم.

وی بابیان اینکه خداوند متعال را شاکرم که ضمن ادای دین، سکان هدایت واحد خراسان جنوبی به دستان پرتوان جناب آقای دکتر سید محمدحسین سید کاشی که جوانی انقلابی، متعهد،  متخصص و صاحب اندیشه هستند، سپرده می‌شود افزود: قدردان و منت دار همراهی و همدلی همه همکاران عزیزم در واحد خراسان جنوبی هستم.

سرپرست سابق جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بابیان اینکه قطعاً بزرگ‌ترین افتخار بنده و همکارانم در جهاددانشگاهی، توجهات ویژه و الطاف کریمانه مقام معظم رهبری به این نهاد انقلابی از ابتدای شکل‌گیری تا به امروز بوده است افزود: فرهنگ کار جهادی در جهاددانشگاهی باهمت جهادگرانی متعهد، متخصص، دغدغه مند، دلسوز و انقلابی شکل‌گرفته است که علیرغم همه محدودیت‌ها در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌های خود از هیچ تلاشی مضایقه ننموده‌اند. ثمره این مجاهدت‌ها ایجاد شبکه‌ای گسترده شامل مجموعه‌ای از واحدها، سازمان‌ها، پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده است که مورد اهتمام ویژه رهبر معظم انقلاب و مسئولان عالی‌رتبه نظام قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه هرکجا صحبت از مرز دانش باشد، در کنار انرژی هسته‌ای و نانوفناوری، نام پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، سلول‌های بنیادین و مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی به میان می‌آید ادامه داد: فعالیت‌های علمی دو پژوهشگاه رویان و ابن‌سینای جهاددانشگاهی امروز صرفاً محدود به محیط آزمایشگاه نیست؛ امروز این دو مرکز، بار درمان بیش از 40 درصد ناباروری‌های کل کشور را به دوش می‌شکند و فعالیت مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی در استان خراسان جنوبی در راستای سیاست‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از اهم واجبات است.

دکتر ابراهیمی با اشاره به اینکه با واگذاری مأموریت ایجاد شبکه و برنامه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان توسط مجلس محترم شورای اسلامی به پژوهشکده معتمد جهاددانشگاهی، فرصتی بی‌بدیل فراهم‌شده است تا شعبه استانی خراسان جنوبی نیز که متأسفانه تاکنون بر اساس اولویت‌بندی انجام‌گرفته در لیست مراکز واجد شرایط قرار نگرفته است، در جهاددانشگاهی استان تاسیس شود افزود: موضوعی که می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمان و اجتناب از تبعات مادی و روحی مقابله با این بیماری در حال گسترش در استان خراسان جنوبی بسیار مؤثر واقع شود.

سرپرست سابق جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره تلاش‌های صورت گرفته در 6 سال اخیر برای ایجاد پایگاهی علمی- تحقیقاتی، فرهنگی و گردشگری در حوزه گیاهان دارویی و علی‌الخصوص سه محصول استراتژیک استان خراسان جنوبی ذیل طرح دهکده گیاهان دارویی منجر به پیشرفت 80 درصدی این پروژه ملی-منطقه ای گردیده است گفت: پروژه‌ای که هزینه‌های آن تماماً توسط جهاددانشگاهی تأمین‌شده است. بااین‌حال بهره‌برداری کامل از این پروژه نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و حمایت ریاست جهاددانشگاهی کشور است. 

دکتر ابراهیمی افزود:توجه ویژه به ظرفیت‌های منحصربه‌فرد جهاددانشگاهی خراسان جنوبی در حوزه فرهنگ و رسانه، آموزش و کارآفرینی، علمی و پژوهشی و پزشکی و همچنین توسعه متوازن و مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای و متناسب با زیرساخت‌های فراهم‌شده در همه شهرستان‌های استان خراسان جنوبی باهدف برخورداری آحاد مردم استان از این ظرفیت‌ها از دیگر اقداماتی است که جز با حمایت مسئولان استان و نگاه ویژه ریاست محترم جهاددانشگاهی کشور محقق نخواهد شد.

وی بابیان اینکه ما جهادگران همواره بر این موضوع که جهاددانشگاهی می‌تواند کلید حل مشکلات کشور باشد تاکید کرده و به آن ایمان‌داریم ادامه داد: بهره‌برداری از ظرفیت گیاهان دارویی و معادن استان، حل مشکلات مربوط به تأمین آب، مدیریت پسماند، تأمین و انتقال و مدیریت مصرف انرژی، ایجاد اشتغال و ایجاد مراکز خدمات پیشگیری و درمان پزشکی ازجمله مواردی هستند که می‌توان در قالب مأموریت‌های ویژه به جهاددانشگاهی استان محول کرد. 

دکتر ابراهیمی در پایان سخنانش گفت: ما جهادگران جهاددانشگاهی انتظار داریم با اعتماد همه مسئولان کشوری و استانی به توانمندی‌های جهاددانشگاهی، انشا الله در سایه لطف و عنایات الهی و توجهات ویژه حضرت ولی‌عصر (عج) و به شکرانه مجاورت با امام رئوف بتوانیم در مسیر پیشرفت و توسعه استان خراسان جنوبی آن‌گونه که شایسته نام جهاددانشگاهی است گام‌های استواری برداریم.

text to speech icon