علمی شدن صنعت گیاهان دارویی، مانع خام‌فروشی

۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۸ کد : ۵۰۴۵۰ پژوهشی
تعداد بازدید:۳۹۹
علمی شدن صنعت گیاهان دارویی ، تکمیل زنجیره تولید را به دنبال دارد و مانع خام‌فروشی محصول می‌شود.
علمی شدن صنعت گیاهان دارویی، مانع خام‌فروشی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، محسن پویان مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: علمی شدن صنعت گیاهان دارویی مانع خام‌فروشی و فروش فله‌ای این گیاهان و منجر به تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و افزایش ارزش افزوده محصولات می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که گیاهان دارویی در چرخه بازپروری و صنعتی شدن قرار نگرفته‌اند و زنجیره صنعتی به وجود نیامده نمی‌توان در بخش‌های سلامت و اقتصاد استان انتظار شتاب توسعه‌ای داشت.

پژوهشگر گیاهان دارویی عنوان کرد: مشکل اساسی در زمینه گیاهان دارویی در کشور ما موضوع تولید نیست بلکه فرآوری، بازاریابی و ارزآوری در این بخش است که از آن غافل شده و آن را فراموش کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: فرآوری گیاهان دارویی و استخراج اسانس و ماده موثر آن‌ها همواره ارزش افزوده بالایی دارد که نیازمند انجام کار‌های پژوهشی و تحقیقات علمی است، موقعیت جغرافیایی مناسب استان نیز اهمیت توجه به این حوزه را دوچندان کرده است.

پویان خاطرنشان کرد: هزار و ۳۰۰ نوع گیاه دارویی در خراسان جنوبی شناسایی شده که تقریبا ۷۰ درصد آنها استفاده صنعتی دارند اما سهم استان از فرآوری گیاهان دارویی بسیار اندک است.

وی ادامه داد : گیاهان دارویی در وهله اول شاید فقط کاربری دارویی داشته باشد اما این گیاهان دارای چهار کاربرد درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی هستند و کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده که بسیاری از کشورها تلاش کنند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

سالانه از چهار هزار و ۴۰۴ هکتار سطح زیرکشت در خراسان جنوبی، بیش از هزار و ۸۱۱ تن گیاهان دارویی به‌صورت دیم و آبی حاصل می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی

text to speech icon